Återvinning

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Återvinning

Inläggav Thomas Almen » 02 jan 2010, 23:16

http://ltz.se/merurlt/reportage/1.1686529 Här kan man se vad tjuriga jämtar duger till.
Thomas Almen
 

Re: Återvinning

Inläggav Anders » 02 jan 2010, 23:25

Inget dåligt jobb som han har lagt ner!
men det fanns ingen bild på den grå Regenten?

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Återvinning

Inläggav Lars-Gunnar » 03 jan 2010, 00:16

Fy sjutton!

Här jämförs Titanen med Scania-Vabisen och han säger att S-V:n var den enda riktiga bilen att köra med. Tror jag säkert men så sägs att bilens drivlina var sämre än Volvons.
Djävulens fint renoverad. 16 skrotlastbilar hade han köpt in för att få delar till.

Han måste ha en bra pension!

Och ja, det är i Jämtland di gamle lastbilarna finns om än i mindre antal än förr.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Återvinning

Inläggav Anders » 03 jan 2010, 00:27

Lars-Gunnar skrev:Fy sjutton!

Här jämförs Titanen med Scania-Vabisen och han säger att S-V:n var den enda riktiga bilen att köra med. Tror jag säkert men så sägs att bilens drivlina var sämre än Volvons.


Ja, jag undrar vad det är för "modifieringar" som har gjorts med Regenternas drivlina?
Och Regenten var väl Titanens närmaste konkurrent, liksom L60-serien var det innan.
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Återvinning

Inläggav Lars-Gunnar » 03 jan 2010, 00:45

Anders skrev:
Lars-Gunnar skrev:Fy sjutton!

Här jämförs Titanen med Scania-Vabisen och han säger att S-V:n var den enda riktiga bilen att köra med. Tror jag säkert men så sägs att bilens drivlina var sämre än Volvons.


Ja, jag undrar vad det är för "modifieringar" som har gjorts med Regenternas drivlina?
Och Regenten var väl Titanens närmaste konkurrent, liksom L60-serien var det innan.


Kanske den fått S-V 75:s drivlina eller nya snäckdrev som är starkare? Växellådan var väl inte den svaga punkten utan det var väl drivaxeln? Man kan nog gissa att den nog inte är helt standard som den var 1958. Men om han inte skall dra något tyngre varför skulle han då fixa drivningen? Kanske den var dålig på den bil han började med så han måste byta ändå.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Återvinning

Inläggav swedishbrasscar » 03 jan 2010, 19:25

Gillar verkligen den gröna treaxlade bilen, bra vald färgsättning osv! :)
Men borde förstår heta LS7146 istället för L7146...
Användarvisningsbild
swedishbrasscar
 
Inlägg: 256
Blev medlem: 22 dec 2009, 21:48
Ort: norr Västerås

Re: Återvinning

Inläggav S-V L44 » 03 jan 2010, 21:54

Anders skrev:
men det fanns ingen bild på den grå Regenten?

Troligen är den grå Regenten en bil som finns på "Hegges Truckings" hemsida http://www.hegges.se/
Tyvärr gick det inte att länka in bilden direkt, så klicka på länken ovan och därefter på "Utställningar" och sedan på "Mittiamässan, Ljusdal 2007" i den vänstra kolumnen och slutligen får man välja sidan 2 i detta bildcollage. Ungefär i mitten till höger finns en Scania-grå Scania-Vabis LS7146 årsmodell 1956 med regnummer TGG532. Ägarens märkning av namn och ort på dörrarna ser misstänkt lika ut det som finns på den gröna bilen, så det är säkert samma ägare och därmed den sökta grå Regenten.

Det finns åtskilligt fler intressanta veteranlastbilar bland Hegges bilder, så hans hemsida är definitivt värt ett besök.

Swedishbrasscar skrev:
Men borde förstår heta LS7146 istället för L7146...

Det kan kanske bero på att det kanske varit en L71 som försetts med boggie i efterhand. I så fall står det i regel den ursprungliga modellbeteckningen i fordonsregistret om inte besiktningsmannen uppmärksammat detta.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Återvinning

Inläggav Anders » 03 jan 2010, 22:02

Hegges sida har jag kikat på förut, men det var länge sen nu, så det var ett kärt återseende! :)
Visst var den grå timmerRegenten riktigt snygg, det måste ju erkännas. men ändå tyckte jag betydligt bättre om den något patinerade Regenten med 1350-hytt.
På sätt och vis så försvinner ju bilarnas "själ" när de överrenoveras. det här är ju något som är väldigt svårt att förklara, så jag tror att jag lämnar det därhär i den här tråden så länge :)

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Återvinning

Inläggav Lars-Gunnar » 04 jan 2010, 00:23

Nu ser jag ju att han har samma typ av bankar som den Volvo som min far körde hade. Staken är i 3 delar och låses med en sprint. Fäller man ner staken och "bryter" vid första knät blir det hela som bokstaven M ungefär.

Är det någon som har någon teori om vem/var som tillverkat dessa?

Lars-Gunnar :wink:
Lars-Gunnar
 

Re: Återvinning

Inläggav carlevert » 04 jan 2010, 17:03

"Skillnad mellan Volvo och Scania är som mellan Lloyd och Rolls Royce"

Jag kommer ihåg när jag som barn i mtten på 50-talet åkte med pappa. Det kunde vara 10-15 grusbilar som körde till vägbyggen. När det blev fikarast i grustaget så minns jag särskilt flera som körde Scania hur dom skröt.
Dom gick en växel högre i backarna, drog lite bränsle, behövde aldrig reparera.
Scaniahästkraft var kraftigare än Volvohästkraft o.s.v. Om någon volvoåkare bemötte med att en Titan Turbo borde
väl vara starkare än en Regent så kom Scania 8:an på tal. Den slog allt som fanns med råge,
Då jag frågade pappa vad det var för en bil så sa han "jag har då aldrig sett nån".
En gång fick jag följa med på en demonstrationstur i en Regent.
Dubbla växelspakar snyggare instrumentbräda än Volvo ,i blå hammarlack, härligt motorljud
imponerade på en liten pojke. När man är i 7-8 års åldern har man inte så mycket förutfattade meningar.
Så att jag hade inget emot Scania, men att dom skulle vara så fantastiska som påstods trodde jag inte på.
.Vad är det som gör att det än idag finns så många Scaniafanatiker. Skulle det vara som dom säger borde väl
Volvo vara nedlagt för länge sedan.
carlevert
 
Inlägg: 95
Blev medlem: 28 dec 2008, 13:08

Re: Återvinning

Inläggav Lars-Gunnar » 05 jan 2010, 00:40

Ja, Volvo har sina Svenska/Europeiska bilar samt USA-tillverkade Volvolastbilar som sägs vara den bästa och mest bekväma dessa konservativa truckers någonsin kört. Men de är inte över hövan nöjda med Volvos egna motorer. De är styrda till volvo när det gäller service vilket de inte är vana vid. De vill gärna ha en Cummins eller Caterpillar.

Scania har sina lastbilar som ser likadana ut var de än finns. Många USA-truckers skulle vilja lägga vantarna på en Scania men detsamma gäller Volvos Svenska lastbilar. De frambyggda bilarna är inte så dumma i en del Amerikanares ögon. Amerikanarnas "high cabovers" är ju inget vidare snygga men hållbara.

Vet inte vad som skulle hända om Scania och Volvo börjar saluföra sina Svenska lastbilar over there. Det skulle Volvo ha gjort för länge sedan men jag vet inte om de inte har tillåtelse från det Amerikanska konkurrensverket att göra det. Varför finns inga frambyggen i USA?

Vad jag vill säga är att det går bra för båda märkena och de säljer ju merparten utomlands. Sverige har blivit för litet. Undrar om det är färre lastbilar nu i detta land jämfört med år 1960? Då fanns bara nosbyggen.

http://www.youtube.com/watch?v=b4jKN8Kh ... re=related

Kika på detta! det finns 11 avsnitt och de bilar det handlar om är Scania, Volvo, Mercedes och Ford. De sliter och drar och vilka överlaster med plywood från något djungelträd. Det är från Brasilien.

Lars-Gunnar :mrgreen:
Lars-Gunnar
 

OT

Inläggav Anders » 05 jan 2010, 01:19

Lars-Gunnar skrev:
Vet inte vad som skulle hända om Scania och Volvo börjar saluföra sina Svenska lastbilar over there. Det skulle Volvo ha gjort för länge sedan men jag vet inte om de inte har tillåtelse från det Amerikanska konkurrensverket att göra det. Varför finns inga frambyggen i USA?

Vad jag vill säga är att det går bra för båda märkena och de säljer ju merparten utomlands. Sverige har blivit för litet. Undrar om det är färre lastbilar nu i detta land jämfört med år 1960? Då fanns bara nosbyggen.



Volvo har ju sålt vissa av de europeiska modellerna i USA, bla. FE/S7;an. Men marknaden är ju väldigt specialiserad och nischad.
Vet inte riktigt varför inte Scania har slagit sig in på USA-marknaden? Kanske att det skulle kräva för mycket i dagsläget? Men enstaka bilar man kan se i bla. New York.

Nog lär det ju finnas fler lastbilar i Sverige idag jämfört med 60-talet. Det bör väl enkelt gå att ta reda på statistiken. Ska ta och se om jag hittar något på studs :)

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: OT

Inläggav Per Thomson » 20 jan 2010, 14:17

Anders skrev: . . .
Vet inte riktigt varför inte Scania har slagit sig in på USA-marknaden? Kanske att det skulle kräva för mycket i dagsläget? Men enstaka bilar man kan se i bla. New York.
Anders


USA marknaden är mycket konservativ och där kräver de stora köparna att själva få bestämma vilken motor, växellåda, axlar etc bilen skall ha och då handlar det oftast om komponenter som biltillverkaren inte själva producerar. Här hjälper det inte att man visar upp en bra bil med helt igenom egna märkets komponenter även fast de är bättre, det handlar om att påverka kultur. Det har Volvo bittert fått erfara - det har kostat en del att finnas kvar på denna marknad men de gör ett imponerande jobb.

Scania har givetvis räknat på att finnas med på USA-marknaden men fattat ett annat beslut.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå


Återgå till Scania-Vabis Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster