Sammanfattning:
Kostnad med lastbilstransport uppgick till bara en tredjedel jämfört med järnvägstransport.
Tid med lastbilstransport var tre dagar medan tiden med järnvägstransport uppgick till 14 dagar.
Ja ja, alla inblandade i den omfattande järnvägsbyråkratin krävde sin beskärda del och när det dessutom handlade om flera länders järnvägsförvaltningar som skulle ha del av kakan så blev så försvann allt sunt förnuft. Visserligen handlade detta om en dispenstransport men det gjorde det ju även för vägalternativet.
Frågan är, hur skulle jämförelsen blivit om transporten skulle ha utförts idag?
Man kan idag läsa om intressanta transportlösningar på järnväg i banverkets tidning Godset och då figurerar ofta aktörer utan förvaltningsbakgrund som genomförare, inte sällan företag som tidigare i huvudsak sysslat med lastbilstransporter. Framstegen man kan läsa om handlar nog mest om lösningar inom Sverige. Det förekommer också lösningar över gränser men då handlar det om att man måste ha så stora godsmängder att man kan bilda ett särskilt bolag vars huvudsakliga affärsidé baseras på en tidtabellstyrd heltågspendel.
Så sent som i augusti i år körde jag på E4 mellan Värnamo och Jönköping ifatt ett B lok som transporterades på en maskintrailer. Egentligen var det två maskintrailers för B-loket var Sveriges största all-round ånglok vägandes säkert över 80 ton och fick inte plats på en trailer. Man hade kopplat ifrån tendern (vagnen som bär kol och vattenförrådet) från loket och lastat den på maskintrailer nr 2. Senare fick jag höra att loket transporterades från Klippan i Skåne till Hedemora i Dalarna. Intressant var att loket valde landsvägen.