Intressant tabell med värdefull information.
Några kommentarer/frågor avseende tabellen:
a.) För L40 står att "Stödaxel får ej monteras". Vad var skälet till detta jämfört med 2L10? Chassit till L40:s föregångare 2L10 kunde tydligen förses med stödaxel (Ryhds) utan problem, vilket också var ganska vanligt förekommande. Det finns åtminstone en L43 med boggie som för närvarande håller på att renoveras.
b.) För L20 står också att "Stödaxel får ej monteras", men detta faller sig kanske mer naturligt eftersom det fanns en LS20 att tillgå.
c.) För L10 och F10 står att bromsarna var av typ "Stegbromsar". Vad innebär detta? Jag antar att det ju inte var vakuumservobromsar, men fungerade de som vanliga hydrauliska bromsar? I reservdelshandboken för L10/2L10 står att bromsfabrikaten kunde vara Lockheed eller Clayton. Var "stegbromsarna" av Lockheeds tillverkning och vakuumservobromsarna av Claytons tillverkning? (Senare kom ju som synes även Bendix in i bilden, men bara för L40 och dessa hängde ju även med på L51:an.)
d.) För L40 står att "Spårvidden får ej ökas genom montering av större däck än 8.25-20". Enligt gamla registreringshandlingar så var flertalet bilar även försedda med däck 9.00-20. I sammanhanget kan nämnas att spårvidden ökades något när 2L10:an introducerades. 2L10 hade samma axlar som L40, men L10 däremot något smalare.
Värt att notera är också att de angivna chassinumren inom respektive modellserie inte alltid är "absoluta" som synes i följande tråd
viewtopic.php?f=11&t=1788// S-V L44