Scaniabeteckningar

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Scaniabeteckningar

Inläggav Lars-Gunnar » 21 nov 2010, 21:43

Ja, Stellan du har rätt i att vi är för få som scannar in gammalt material men, om vi talar om mig personligen så blev det ju aldrig någon lastbilschaufför av mig och inte hade jag råd med någon kamera då det som bäst behövdes. Inte heller besökte jag mackar eller verkstäder eller prenumererade på "Volvo på väg" och "MIL" och jag är säkert inte ensam om det.

Det kanske finns de som har material men som inte äger en scanner just för att de inte är så hemma med datorn så dem må det vara förlåtet.

Inte heller ropar vi "bravo" i tid och otid. Man måste låta känslan och spontaniteten råda.

Dina alster är alltid uppskattade. Försök ha det i minnet att du ger en del igenkännandets glädje, en del blir nyfikna. Du har presenterat alster som få eller ingen i detta forum sett och det har varit uppskattat att få se hur det gick till/var förr.

Du är mycket av navet i forumets motor och det vill säga inte så litet. En som skulle ta det negativt om du slutar bjuda oss på dina alster är jag personligen!

Lars-Gunnar :wink: :)
Lars-Gunnar
 

Re: Scaniabeteckningar

Inläggav Stellan » 21 nov 2010, 23:17

Det är absolut inget krav att man ska ha varit chaufför, ha egen bil eller något annat för att delta här. Ett gediget intresse för "branchen" är ju det som gäller, att man helt enket är intresserad av hur det var förr...när allting var mycket bättre :mrgreen:

Ser man på de buss- och tågintresserade så är det verkligen få av dem som har ett förflutet i det de är med och diskuterar, och på så sätt så blir det en korsvis befruktning med alla frågor och svar som dyker upp. Ofta så är det väl så också att de som skruvar sällan är intresserade av arkivbiten, och tvärt om. Så alla behövs för att lyfta fram en ofta bortglömd bit av vår historia, har den en gång försvunnit, så är den borta för gott...ungefär som den smala midjan man hade i sin ungdom :mrgreen:

Det var inte så mycket Scania i detta inlägget, men det kanske går bra ändå? :wink: :D 8)

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Scaniabeteckningar

Inläggav Lars-Gunnar » 24 nov 2010, 01:52

Jo visst stämmer det men det har onekligen varit en fördel om man har kört lastbil. Jag har haft lastbilsintresset med mig hela livet men det som var förr och som var bättre finns ju inte efter vägarna längre liksom alla gamla broschyrer. Sedan är det avhängigt vilka miljöer och platser man besökte. Inte har jag sprungit på Scania och Volvos verkstäder för där är man väl inte välkommen. Det har ju blivit så att de sätter upp "Tillträde för obehöriga förbjudet" och hos säljarna är man väl att betrakta som kufisk om man ber om broschyrer.

Tilläggas är att vi hade en verkstad i Hällnäs dit vi var ibland. De hade Volvo på väg och Mil men som den ärliga människa jag är kunde jag inte ta med mig något exemplar och inte hade jag vett att fråga. Tidningen var ju för alla som kom till kontoret. Annars skulle det ha suttit fint med några tummade exemplar att skanna ifrån om det varit något ovanligt de visade och skrev om.

Det råder en helt annan mentalitet idag än för 50 år sedan. Det var då man som 11-åring skulle ha passat på men bodde man på landet så är det en annan femma. Hällnäs med 500 invånare är ju inte mycket att komma med om man jämför med Helsingborg och Göteborg.

Ni som har gamla broschyrer liggandes bjud på er själva. Själv är jag tom på på detta och skannern får inte arbeta.

Lars-Gunnar
Lars-Gunnar
 

Re: Scaniabeteckningar

Inläggav lbs111 » 28 nov 2010, 22:16

Stellan skrev:Det är inte så mycket att visa hemifrån...det är mest stökiga bokhyllor, men det som finns i dem plockar jag lite i då och då :D Mina fordon ligger i min presentation, men Duetten kommer att se lite annorlunda ut till våren. Den är rostlagad och har fått en ny färgsättning :P

Kjell N (alias S-V L44) har gjort pdf-filer som han kanske kan dela med sig av frampå. Jag har visserligen skannat dem som pdf, men på fel håll för att kunna läsa dem direkt.

Kanske det finns fler här på forumet som också har samlat på sig en massa "skräp"? Det känns lite ensamt ibland att lägga ut gammalt material om transporthistoria...

/Stellan

Jag tycker att det är jäkligt intressant och se sådana här sammanställningar... :)

Har du morsvarande för 0 och 1 seriens bilar?
lbs111
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 04 mar 2010, 01:57

Re: Scaniabeteckningar

Inläggav Stellan » 28 nov 2010, 22:29

Jag har fram till LS140, 1974. De är lite bökiga att skanna bara, det är något i programmet som inte vill vara med riktigt. Men det kommer med tiden. Kul att det uppskattas. :D
Själv är jag alldeles för odiciplinerad för att ha ordning på sådant här, trots att det är en viktig del av vår fordonshistoria. Så det är tur att det finns folk som kan ta tag i det och hjälpa oss andra när vi har frågor :D

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Scaniabeteckningar

Inläggav Stellan » 29 nov 2010, 16:55

Lite påfyllning...

Bild
Bild

Bild
Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Scaniabeteckningar

Inläggav Stellan » 25 dec 2010, 18:25

Detta är de sista sidorna som jag till slut fått skannat.
Bild
Bild


Bild
Bild


Bild
Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Föregående

Återgå till Scania-Vabis Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 38 gäster