Man kan tro att en tidning skriven av biltillverkaren själv skulle innehålla korrekta uppgifter, men efter att ha läst om L71:an med rak 8:a som i MIL 2/90 beskrivs som en LS 85 från 1952, inser man så inte är fallet. Då och då har det förekommit mindre felaktig information om äldre modeller i tidningen, men detta var i grövsta laget. Dessutom finns det i samma nummer berättat om en 30-tals bil som sägs vara en L1664. En sådan biltyp har inte tillverkats, 1664 är motortypen och efter vad jag förstått kom bokstaven "L" ( alt. "F" för fyrhjulsdrivna) i användning först på fyrtiotalet.
Att man i tal säger fel må vara acceptabelt, men när det är skriven text som innehåller felaktig information leder det lätt till att de felaktiga uppgifter småningom börjar uppfattas som "sanning".
Vad beträffar typbeteckning på ombyggda bilar så kan man undra och diskutera vad som är korrekt. Om en LS60 med rak 8:a blir LS 85, blir då en LS 71 med rak 8:a en LS 95? Hur är det med en LB110 som får motor från en LB 140? Är det då en fortfarande en LB 110 eller är det en LB 140 eller något annat?
Här är ytterligare ett exempel hämtat från Scania-Vabis tidning MIL nummer 1, 1963.
Så här skrivs det om bilden:
”För en tid sedan hörde jag talas om chaufför Stig Jönsson vid Skurups Express i Skurup. På 18 år har han kört en Scania-Vabis L12 betydligt över 100.000 mil. Det var 1945 som Stig Jönsson första gången satte sig bakom ratten på vagnen. Den var då försedd med gengasutrustning, som han dock ett halvår senare kunde plocka bort då dieseloljan blev fri.
- Det var allt skillnad på vagnen när det kom dieselolja i tanken, erkänner Stig Jönsson. Den knotade aldrig över de branta backar som trots allt finns i Skåne.
Stig Jönsson har nu fått en annan vagn – en Scania-Vabis 55 – som är både bekvämare och starkare än den gamla.”
Eftersom registreringsnumret på bilen på bilden är fullt läsbart (M6978) så försökte jag vid ett flertal tillfällen att skaffa en kopia på registreringshandlingen, men fick meddelandet varje gång att ”den bilen gick inte att hitta”.
Först när jag själv var inne i arkivet och sökte bland handlingarna så fick jag napp. Det visade sig att registreringsnumret var OK, men att bilen på bilden inte alls är någon L12 från 1945 utan en L5150-105 från 1954.
Nu vet jag inte om Stig Jönsson vid Skurups Express rattade en annan bil än den som återgavs på bilden, men jag tog ju för givet att bilden föreställde en L12:a utan att kontrollera de skillnader som finns mellan L10/L40 och L51. Visserligen ser ratten ut att vara fyr-ekrad och skulle därmed inte vara någon L51:a, men framaxeln har 10-bultade hjul så då är det en L51:a.
Tänk vad texten i MIL gjorde mig förvirrad under lång tid.
// S-V L44