Förvirrande journalistik

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Förvirrande journalistik

Inläggav S-V L44 » 07 dec 2009, 23:05

I samband med tråden ”Tommys LS 85:a” så skrev KjellT följande när det avslöjats att en förmodad L80:a inte var någon sådan utan en konverterad L71:a :
Man kan tro att en tidning skriven av biltillverkaren själv skulle innehålla korrekta uppgifter, men efter att ha läst om L71:an med rak 8:a som i MIL 2/90 beskrivs som en LS 85 från 1952, inser man så inte är fallet. Då och då har det förekommit mindre felaktig information om äldre modeller i tidningen, men detta var i grövsta laget. Dessutom finns det i samma nummer berättat om en 30-tals bil som sägs vara en L1664. En sådan biltyp har inte tillverkats, 1664 är motortypen och efter vad jag förstått kom bokstaven "L" ( alt. "F" för fyrhjulsdrivna) i användning först på fyrtiotalet.
Att man i tal säger fel må vara acceptabelt, men när det är skriven text som innehåller felaktig information leder det lätt till att de felaktiga uppgifter småningom börjar uppfattas som "sanning".
Vad beträffar typbeteckning på ombyggda bilar så kan man undra och diskutera vad som är korrekt. Om en LS60 med rak 8:a blir LS 85, blir då en LS 71 med rak 8:a en LS 95? Hur är det med en LB110 som får motor från en LB 140? Är det då en fortfarande en LB 110 eller är det en LB 140 eller något annat?


Här är ytterligare ett exempel hämtat från Scania-Vabis tidning MIL nummer 1, 1963.

Scania-Vabis L5150-105 - 1954 - M6978 - Skurups Express - Skurup - LR.JPG
Scania-Vabis L5150-105 - 1954 - M6978 - Skurups Express - Skurup - LR.JPG (94.88 KiB) Visad 10541 gånger


Så här skrivs det om bilden:
”För en tid sedan hörde jag talas om chaufför Stig Jönsson vid Skurups Express i Skurup. På 18 år har han kört en Scania-Vabis L12 betydligt över 100.000 mil. Det var 1945 som Stig Jönsson första gången satte sig bakom ratten på vagnen. Den var då försedd med gengasutrustning, som han dock ett halvår senare kunde plocka bort då dieseloljan blev fri.
- Det var allt skillnad på vagnen när det kom dieselolja i tanken, erkänner Stig Jönsson. Den knotade aldrig över de branta backar som trots allt finns i Skåne.
Stig Jönsson har nu fått en annan vagn – en Scania-Vabis 55 – som är både bekvämare och starkare än den gamla.”

Eftersom registreringsnumret på bilen på bilden är fullt läsbart (M6978) så försökte jag vid ett flertal tillfällen att skaffa en kopia på registreringshandlingen, men fick meddelandet varje gång att ”den bilen gick inte att hitta”.
Först när jag själv var inne i arkivet och sökte bland handlingarna så fick jag napp. Det visade sig att registreringsnumret var OK, men att bilen på bilden inte alls är någon L12 från 1945 utan en L5150-105 från 1954.
Nu vet jag inte om Stig Jönsson vid Skurups Express rattade en annan bil än den som återgavs på bilden, men jag tog ju för givet att bilden föreställde en L12:a utan att kontrollera de skillnader som finns mellan L10/L40 och L51. Visserligen ser ratten ut att vara fyr-ekrad och skulle därmed inte vara någon L51:a, men framaxeln har 10-bultade hjul så då är det en L51:a.
Tänk vad texten i MIL gjorde mig förvirrad under lång tid.


// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Förvirrande journalistik

Inläggav Anders » 07 dec 2009, 23:44

Man tycker ju att Scania själv borde känna till vad det handlar om. Men kanske ville man bara skarva lite för att få det hela att låta lite bättre i tidningen?

Funderar på vad det kan vara för fabrikat på järnhandlarhytten?

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Förvirrande journalistik

Inläggav Lars-Gunnar » 08 dec 2009, 01:43

Eller de hade icke motorkunniga/intresserade journalister?

Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar
 

Re: Förvirrande journalistik

Inläggav Bo Norvinge » 08 dec 2009, 22:08

De uppräknade fallen verkar sannerligen konstiga men jag vågar tro att de flesta är kunniga journalister/skribenter. Det är mycket viktigt att det alltid är riktiga uppgifter som trycks då det skrivna ordet väger tungt men om ni bara visste hur lätt det är att skriva fel och sedan inte upptäcka det. Man kan gå igenom texten gång efter gång efter gång men på något sätt ser man inte felet då hjärnan vet vad man egentligen menar.

Själv har jag upptäckt egna både konstiga och allvarliga fel flera år senare.
Det som skrivits på internet går att rätta till i efterhand vilket det inte går att göra med ett tryckt material.
Man kan inte skicka texter på korrektur och kontrollera källorna i all evighet för då blir det aldrig något att läsa.

Ett annat dilemma:
Det här med årtal. En modell presenteras i en kundtidning ett datum. Den första vagnen går av banan ett annat datum. Slutligen kan årsmodellen bli något helt annat för att inte tala om registreringsdatum. Snacka om förvirrande!
Tänk så många texter i böcker och tidningar som ansetts som otillförlitliga då de inte stämmer med vad just den läsaren fått veta tidigare.
Hur många har inte kivats om hästkraftsantal? Skillnaden kanske bara berott på om de angetts i SMMT, SAE eller DIN.

(Klockan 21.55 har jag redan ändrat denna text två gånger! Tack för "Ändra"-knappen!)
(Klockan 22.01 ytterligare en gång!) :wink:
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Förvirrande journalistik

Inläggav Kjell T » 09 dec 2009, 08:28

Håller med Bo N helt, det är lätt att skriva fel utan att upptäcka det direkt. Det tog lång tid innan jag upptäckte "ÄNDRA" knappen, nu när jag hittat den kommer den till användning då och då.
Kjell T
 
Inlägg: 2241
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Förvirrande journalistik

Inläggav Lars-Gunnar » 09 dec 2009, 19:13

ja och så händer det att man skall trycka på bokstaven s men får med två tangenter så s blir a istället. Och siffror är definitivt något som ögonen kan se fel på. Istället för 15869 kan det bli 15868 istället om man blir är trött och tillfälligt sifferblind.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 


Återgå till Scania-Vabis Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster