Scania-Vabis boggier

Satt och kikade lite i ett par böcker tidigare ikväll och kom att tänka på en sak.
På de tidiga boggiebilarna av typ 355 från början av 30-talet som Scania-Vabis tillverkade så var den drivande axeln längst bak i boggien.
Jag har inte stött på någon som helst ritning på det här arrangemanget, eller några bilder, varpå följande frågeställningar uppkommit:
Vad kan fördel kontra nackdel ha varit att ha drivaxeln bakerst?
På nästa boggiebilar man byggde, den frambyggda 345-serien så var drivaxeln främst. Var den här boggien konstruerad efter samma princip som sedan skulle bli förhärskande in i våra dagar?
Fjäderarrangemanget såg ju annorlunda ut på de äldre vagnarna jämfört med hur det sedan såg ut på L-serien. Så med den här trådstarten vill jag ta upp Scania-Vabis boggiekonstruktioner fram till och med 1944.
Mer material kommer
Anders
På de tidiga boggiebilarna av typ 355 från början av 30-talet som Scania-Vabis tillverkade så var den drivande axeln längst bak i boggien.
Jag har inte stött på någon som helst ritning på det här arrangemanget, eller några bilder, varpå följande frågeställningar uppkommit:
Vad kan fördel kontra nackdel ha varit att ha drivaxeln bakerst?
På nästa boggiebilar man byggde, den frambyggda 345-serien så var drivaxeln främst. Var den här boggien konstruerad efter samma princip som sedan skulle bli förhärskande in i våra dagar?
Fjäderarrangemanget såg ju annorlunda ut på de äldre vagnarna jämfört med hur det sedan såg ut på L-serien. Så med den här trådstarten vill jag ta upp Scania-Vabis boggiekonstruktioner fram till och med 1944.
Mer material kommer
Anders