Scania-Vabis boggier

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Scania-Vabis boggier

Inläggav Anders » 06 dec 2009, 01:45

Satt och kikade lite i ett par böcker tidigare ikväll och kom att tänka på en sak.
På de tidiga boggiebilarna av typ 355 från början av 30-talet som Scania-Vabis tillverkade så var den drivande axeln längst bak i boggien.
Jag har inte stött på någon som helst ritning på det här arrangemanget, eller några bilder, varpå följande frågeställningar uppkommit:

Vad kan fördel kontra nackdel ha varit att ha drivaxeln bakerst?
På nästa boggiebilar man byggde, den frambyggda 345-serien så var drivaxeln främst. Var den här boggien konstruerad efter samma princip som sedan skulle bli förhärskande in i våra dagar?
Fjäderarrangemanget såg ju annorlunda ut på de äldre vagnarna jämfört med hur det sedan såg ut på L-serien. Så med den här trådstarten vill jag ta upp Scania-Vabis boggiekonstruktioner fram till och med 1944.

Mer material kommer

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Scania-Vabis boggier

Inläggav Lars-Gunnar » 06 dec 2009, 23:27

Hur kunde ett sådant kardanarremang sett ut? 2 kardaner med en genomgående axel till den bakersta med kugginfästningar? En kardanstång måste ju vara rak så inga vibrationer kan uppstå.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Scania-Vabis boggier

Inläggav S-V L44 » 29 dec 2009, 08:12

Jag gör en hänvisning till denna länk som jag skapade i februari 2009.
www.veteranlastbilar.se/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=1328
Siten stängdes tillfälligt av bara någon vecka efter att jag skapat länken här i Forumet, och numera kan man tyvärr inte längre betrakta bilderna i ett riktigt högupplöst format vilket försvårar studier av enskilda detaljer. Detta berodde på att personer aktiva i Wikipedia tolkade upphovsrättslagarna så att de hade rätt att lägga upp alla bilder äldre än 30 år utan tillstånd.
Spårvägsmuseet, såväl som de flesta andra museer, accepterade inte detta, men fotoarkivet är en underbar bildkälla i alla fall.

Om man gör en sökning på ”lastvagn” så får man fram 7 bildträffar, varav 5 visar en Scania-Vabis 335 med boggie var den drivande axeln sitter bakom stödaxeln.
www.sl.se/Templates/FMS/FMS_photo_simple.aspx?id=3742
Designen av stödaxelns nav är riktigt snyggt och det råder ingen tvekan om vem som tillverkat denna.
Dessutom har bilen en för dåtidens Scania-Vabis mycket ovanlig front var den traditionella kylaren verkar utbytt eller ombyggd så att den försetts med en ribbad front. Scania-Vabis-märket i kylarens ovankant saknas.
Bilen är försedd med interimsskyltar så man får anta att bilderna är tagna vid leveranstillfället, varefter bilen tydligen levererades till Bröderna Ahlgrens Åkeri i Älmhult.
Det står i bildtexten att den skulle vara träkolsdriven och på flaket sitter det förvisso en låda på vänster sida och en skylt på höger sida med texten AB Gasgenerator, Örebro, men bilderna lär ju vara tagen redan 1933 och detta var ”väl tidigt” för gengasdrift, eller ??

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Scania-Vabis boggier

Inläggav Anders » 29 dec 2009, 14:52

Det var en riktigt fin 355;a som du har hittat S-V L44!
Intressant med närbilderna på boggien med!

Jag är inte säker alls, men har för mig att jag snappat upp någonstans att man i början av 30-talet gav skattelättnader åt åkare som körde på gengas, och att det kanske kan förklara varför en del bilar utrustades med gengasaggregat runt 1933?
I den stora boken om Scania finns en likadan S-V 355 med plats för gengasaggregat för övrigt.
Undrar om det inte kan vra så att konstruktionen med ribborna framför kylaren är en gaskylare? Det fanns ju sådana varianter på aggregaten som användes under kriget.

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund


Återgå till Scania-Vabis Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster