L56

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

L56

Inläggav Stellan » 03 dec 2009, 00:10

Lite information om årets stora nyhet 1963 :wink:

Bild

Bild

Bild

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: L56

Inläggav Anders » 03 dec 2009, 00:31

Läser man det här bladet så råder det ju ingen tvekan om vilken Sveriges lastbilstillverkare Nr. 1 är! :mrgreen:

Har sagt det förut, och säger det igen, det är ett utomordentligt fint arkiv du har Stellan! :D

Egentligen rätt härligt att läsa publikationerna från 50 och 60-talet, helt annan ton än idag.

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: L56

Inläggav Stellan » 03 dec 2009, 00:37

Broschyrer och informationsblad var mer personliga, och kanske mer pedagogiska, än idag. Man kunde verkligen se att det var en människa som hade arbetat med materialet.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: L56

Inläggav Anders » 03 dec 2009, 00:58

Stellan skrev:Broschyrer och informationsblad var mer personliga, och kanske mer pedagogiska, än idag. Man kunde verkligen se att det var en människa som hade arbetat med materialet.

/Stellan


Absolut!
Dagens blad tenderar att vara riktigt sterila.
Här hade man verkligen vinnlagt sig om att övertyga åkarna om att just den nya 56;an var en bra investering.
Det finns ett par liknande i min samling som dyker upp vad det lider :)

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: L56

Inläggav Lars-Gunnar » 03 dec 2009, 19:35

Här kan man läsa om L56:ans handbroms som ger full effekt på en åtdragning. Vem kommer inte ihåg L/LS75:ans handbroms som man måste "pumpa" för att få full effekt. Detta tyckte jag var märkvärdigt då man på en Volvo hade full effekt efter en åtdragning. Vet inte om det var en servoassisterad handbroms på Scania-Vabisen som krävde flera åtdragningar?

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: L56

Inläggav Anders Ason » 03 dec 2009, 20:20

Sägs det något om tekniken i broschyren på en ny bil idag, eller?

"Vår nya lastbilmodell XZ800 har de senaste nyheterna som minne i förarstolen som ställer in sig automatiskt för din vikt när du har ätit eller varit på toaletten. Ljudanläggningen har 8 kanalers souroundljud på 680 W, marknadens kraftigaste. Mediastandardutrustningen består även av en PC, 32 tums väggTV, DVD, PTP, OLW, OP och det senaste datorspelet "Köra långtradere från förr".

Hytten har full ståhöjd, kingsbed för två, ismaskin i kylskåpsdörren och frysen har en snabbinfrysningsfunktion om du ex.vis skulle köra på ett rådjur. Mikron har grillfunktion. Bäddutrustning och morgonrock i satin medföljer.

Bilens mekaniska funktion och prestanda är av modernaste snitt.
Varför hålla reda på antalet cylindrar, effekt, växlar och annat runtomkring när vi satsar helt och hållet på just dig som förare och din komfort på rasterna."
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: L56

Inläggav Lars-Gunnar » 03 dec 2009, 21:11

Anders Ason skrev:Sägs det något om tekniken i broschyren på en ny bil idag, eller?

"Vår nya lastbilmodell XZ800 har de senaste nyheterna som minne i förarstolen som ställer in sig automatiskt för din vikt när du har ätit eller varit på toaletten. Ljudanläggningen har 8 kanalers souroundljud på 680 W, marknadens kraftigaste. Mediastandardutrustningen består även av en PC, 32 tums väggTV, DVD, PTP, OLW, OP och det senaste datorspelet "Köra långtradere från förr".

Hytten har full ståhöjd, kingsbed för två, ismaskin i kylskåpsdörren och frysen har en snabbinfrysningsfunktion om du ex.vis skulle köra på ett rådjur. Mikron har grillfunktion. Bäddutrustning och morgonrock i satin medföljer.

Bilens mekaniska funktion och prestanda är av modernaste snitt.
Varför hålla reda på antalet cylindrar, effekt, växlar och annat runtomkring när vi satsar helt och hållet på just dig som förare och din komfort på rasterna."


Skit är vad det är. Jag mår illa när jag tänker på alla smarta chips och och databoxar som styr motorns varvtal, turbo när växling skall ske till priset av en motor som är omöjlig att få igång på samma sätt som dagens veteranlastbilar. Lagkrav på minskat koldioxidutsläpp och andra utsläpp till en hysterisk låg nivå har väl gjort att tillverkarna måst ta datan i anspråk eller har de kunnat få ner emissionsavgaserna utan datan? Dagens chaufförer är inte förare som di gamle utan mer en primadonnatyp som bara har att köra från A till B och natyrligtvis säkra lasten innan starten. Går de ur bilen och tar en klubba och kollar däcken runtom eller kör de på och så smäller ett bakdäck av värmeutvecklingen som blir i dessa 90 kilometer/timmen framförda bilar. Detta att jämföra med 60 km i timmen förr.

Reklamen talar till människans känsligaste delar, öronen, ögonen, hjärnan och välbefinnandet, inte till vad de faktiskt har bredvid/under sig. Men det spelar ju ingen roll för om det blir fel på motorn eller drivlinan så kan man ju inte skruva i den själv p.g.a alla smarta chips och datorer. Jämför krockkudden i en personbil som måste kopplas ur vid vissa arbeten så den inte löser ut.

Ja, det kanske inte var bättre förr men definitivt enklare, roligare och mer spännande att köra lastbil som inte rusade fram i 90-100 km/timmen. Man han se sig om utefter vägen. Vägarna blev heller inte så fort förstörda och spåriga utan de höll.

Lars-Gunnar :evil:
Lars-Gunnar
 

Re: L56

Inläggav Anders Ason » 04 dec 2009, 08:53

Ärligt talat Lars-Gunnar - det var bättre förr!

vagbulor.jpg
vagbulor.jpg (34.7 KiB) Visad 13460 gånger
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: L56

Inläggav skandiahamn » 04 dec 2009, 21:01

Anders skrev:Läser man det här bladet så råder det ju ingen tvekan om vilken Sveriges lastbilstillverkare Nr. 1 är! :mrgreen:

Har sagt det förut, och säger det igen, det är ett utomordentligt fint arkiv du har Stellan! :D

Egentligen rätt härligt att läsa publikationerna från 50 och 60-talet, helt annan ton än idag.
Anders



När jag gick i skolan skrev jag till fordonstillverkare för broschyrer, skickade de flesta företag bochures OCH en handskrivna brev, alltid börjar med mitt namn ....... inte bara "Dear Sir.

When I was to school, I wrote to vehicle manufacturers for brochures, most companies sent bochures AND a handwritten letter, always starting with my name ....... not just "Dear Sir.

Nick
Användarvisningsbild
skandiahamn
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 12 nov 2009, 00:00


Återgå till Scania-Vabis Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster