Scania Vabis "allhjulsdrift"

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Scania Vabis "allhjulsdrift"

Inläggav flak » 28 nov 2009, 15:06

Vänder mig direkt till vår expert S-V L44 angående denna farkost, fotad på Brorssons i Mariannelund 1973
Borssons 01 1973  forum.jpg
Borssons 01 1973 forum.jpg (94.21 KiB) Visad 6155 gånger
Flak
Användarvisningsbild
flak
 
Inlägg: 992
Blev medlem: 19 jan 2008, 22:23
Ort: Bergkvara

Re: Scania Vabis "allhjulsdrift"

Inläggav S-V L44 » 28 nov 2009, 16:29

Ett väldigt intressant fordon som väl tyvärr inte lär finnas kvar eftersom fotot togs redan 1973.
Scania-Vabis lär endast ha tillverkat ett fyrhjulsdrivet chassi försett med boggie (osäkert om den var sexhjulsdriven) baserat på denna modell.
Det var en prototyp som benämndes FS24 då den dessutom var utrustad med en 6-cylindrig motor.
Mina kommentarer till bilen på bilden:
- Det framgår inte vad det är för motor i den, en 4:a eller en 6:a?
- Man kan inte se hur boggien är konstruerad. Är det tandemdrift eller en "vanlig" boggie?
- Bilen är kraftigt kortad, så den kan mycket väl vara ombyggd med t.ex. boggiekomponenter "vilka som helst".
- Scania-Vabis slutade att erbjuda de höga strålkastarfästena vid nyleverans av sina chassier runt 1948.

Mitt antagande är att fordonet är en F10:a som någon byggt om för ett speciellt ändamål.
Med tanke på de höga strålkastarfästena som främst användes av plogförsedda bilar i Norrland, så tror jag också att fordonet ursprungligen tillverkats någon gång mellan 1944-1948.

Det skulle vara intressant att få mer uppgifter om fordonet.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Scania Vabis "allhjulsdrift"

Inläggav flak » 28 nov 2009, 22:56

Man tackar och bugar för mycket intressanta uppgifter och tyvärr finns bara denna bild och några uppgifter finns inte iallafall inte än.
Du är en klippa S-V L44
Allmän efterlysning på denna bil och dess historik ligger i allas intresse.
Flak
Användarvisningsbild
flak
 
Inlägg: 992
Blev medlem: 19 jan 2008, 22:23
Ort: Bergkvara


Återgå till Scania-Vabis Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster