Scania 8

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Scania 8

Inläggav Böll » 20 okt 2009, 03:03

Hittade den här på blocket,kan ju inte va många kvar....http://www.blocket.se/uppsala/Scaniamot ... ?ca=15&w=3
Böll
 
Inlägg: 654
Blev medlem: 24 jan 2008, 19:58
Ort: Hindås

Re: Scania 8

Inläggav S-V L44 » 20 okt 2009, 20:39

Jag tror det tillverkades totalt lite drygt 2500 raka åttor mellan åren 1944-1956, så det var egentligen inte så få.
Motorerna var ju vanliga i diverse rälsgående fordon, en del bussar och i t.ex. elverk. Bara några få användes som vi vet i lastbilar, men jag
inbillar mig ändå att det finns betydligt fler motorer kvar än man kanske först tror.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Scania 8

Inläggav Lars-Gunnar » 20 okt 2009, 22:58

Ja, jag medinbillar mig med dig :mrgreen:

Hur många båtar, reservkraftverk och stationära 8:or finns det jämte de som finns gömda/bortglömda här och där. Att inte Volvo kunde åstadskomma något sådant på den tiden men det var väl vissa faktorer som bidrog till developandet.

Men man måste ju erkänna att Scania alltid haft bra motoringeniörer och skarptänkta medarbetare.

//Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Scania 8

Inläggav Anders » 21 okt 2009, 11:29

Jag fick när jag gjorde min varvspraktik tillfälle att lyssna på en fd. torpedbåt ombyggd till husbåt som hade 2 stycken D810. Det var ett riktigt fint muller! :mrgreen:

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Scania 8

Inläggav Böll » 21 okt 2009, 20:09

När ja hade åkeriet så körde ja botten-plåtar från Belgien till Trollhättan,ofta på kvällar när vi lossa bilen så hörde man ett mkt skönt ljud,fråga flera gr va de va som lät,till slut så smög en truckförare in mig i en lokal,därinne stod en rak-8 och drog en vajer som var fastsatt i bilar dom krocktesta,full gas så drog dom in bilarna i en betong balk,de va ju lite hemligt men mkt kul å se.....tror knappast de står kvar idag,detta var när den nya 900 karossen kom...
Böll
 
Inlägg: 654
Blev medlem: 24 jan 2008, 19:58
Ort: Hindås

Re: Scania 8

Inläggav Anders Ason » 21 okt 2009, 21:25

Vår jobbargranne, VTI brukar visa sina krockslädar i bland, har varit där. Tyvärr såg jag dock ingen rak 8:a!

"Allting går nu med elektricitet, elektricitet rakt igenom tråden!" Svenska Ords visa.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Scania 8

Inläggav Ingvar L » 19 nov 2009, 20:28

I mitten o slutet på 50-talet gick det några stycken Scania 8.or i fjärrtrafik på Stockholm. Jag tror att Granberg i Skellefteå hade en, och Br Engman i Stockholm en. Bestämt vet jag att en åkare Evert Fredin i Stockholm hade en, om det var en av de förutnämnda vet jag inte längre. Jag tror att det var Everts Åtta som kvaddade in i bankhuset i Lyresta, på resa till Göteborg. Det var ju vänstertrafik då. så det gick över vägen, nerför slänten o in i huset på natten. Jag var ju ca 50 år yngre på den tiden, men jag fick flytta den här Åttan några gånger inom Stockholm, o jag kan garantera att man var lite kaxig då. Dom hade förlängt ramen framtill på en Regent, för att få plats med motorn. Scaniafabriken var inte glada för dom här privata tilltagen att bygga om serietillverkade
bilar, det sas att Scania drog tillbaka alla garantier för dom här bilarna. Såvitt jag vet fanns det bara ca 5-6 stycken i drift.
Ingvar L
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 23 jul 2008, 19:40

Re: Scania 8

Inläggav Per Thomson » 21 nov 2009, 01:10

Intressant rapport Ingvar, Tack :!:
Här kommer lite uppgifter om bilen.

Ingen "riktig" LS85:a, en åkarmodifierad LS7150, årsmodell 1954
Motor D811 8 cyl 180 hk
Ägare: 1, AB K E Granberg Skellefteå; 2, Thore Granberg Sthlm; 3, Evert Fredin Hägersten
Bilen "omkom" 1960 vid olycka Lyrestad
Däck fram: 12.00-20"
Däck bak: 11.00-20"

LS_150357001t.jpg
LS_150357001t.jpg (44.69 KiB) Visad 28724 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Scania 8

Inläggav Thomas Almen » 21 nov 2009, 13:13

Litet ödets nyck, att en bil "avled" i Lyrestad. Den återuppbyggda 8:ans ägare bor i nämnda Lyrestad...
Thomas Almen
 

Re: Scania 8

Inläggav Anders » 21 nov 2009, 19:56

Vilken bild Per!

Är det bara jag, eller är huven ännu längre på den här bilen? Och 12 nollor fram gör ju att den ser ännu mäktigare ut än vanligt! :D
Vilket landsvägslok!

I någon av Peter Haventons böcker finns det bild på en LS85;a med ASG skylt på taket, undrar vilken av bilarna det var?

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Scania 8

Inläggav Thomas Almen » 21 nov 2009, 20:09

Anders skrev:Vilken bild Per!

Är det bara jag, eller är huven ännu längre på den här bilen? Och 12 nollor fram gör ju att den ser ännu mäktigare ut än vanligt! :D
Vilket landsvägslok!

I någon av Peter Haventons böcker finns det bild på en LS85;a med ASG skylt på taket, undrar vilken av bilarna det var?

Anders
Det skall väl vara Br. Engmans, och är förebild för den som Tommy Lindberg byggt upp. Där kan man snacka om prestation när det gäller renovering. Både vad gäller skick och tidsåtgång.
Thomas Almen
 

Re: Scania 8

Inläggav Anders » 21 nov 2009, 20:32

Thomas Almèn skrev:Det skall väl vara Br. Engmans, och är förebild för den som Tommy Lindberg byggt upp. Där kan man snacka om prestation när det gäller renovering. Både vad gäller skick och tidsåtgång.


Satt och kikade på den Scanian som Br. Engmans hade, och hytten på den ser inte helt vanlig ut. Påminner lite om en BeGe hytt av de tidigare årgångarna. Någon som kan bringa klarhet i den saken?

Håller med dig om att rakåttan som Tommy Lindberg byggt upp är mer eller mindre outstanding.
Dock hade det varit intressant att veta lite mer om den holländska trailerdragaren med rakåtta. Byggdes det någon dragbil med åtta på 50-talet, och vad byggdes den här replikan av för objekt?

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Scania 8

Inläggav Thomas Almen » 21 nov 2009, 22:02

Vad jag har hört, utan några som helst vetenskapliga belägg, så byggdes det bara flakbilar. Den holländska dragbilen ska var byggd på ett Regentchassi, alltså en "falsk" L 85.
Thomas Almen
 

Re: Scania 8

Inläggav Anders » 21 nov 2009, 22:06

Har hört samma sak med. Vilket ju gör att det känns aningen kufiskt med att bygga en dragbil av ett Regentchassie?
Alla bilder man sett på LS85;or(även om det inte finns så många) har ju visat precis likadant byggda bilar.
Detta gör ju att man undrar hur holländarna tänkte?

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Scania 8

Inläggav S-V L44 » 21 nov 2009, 23:12

Den holländska bilen är en 1954-års Regent med den kufiska modellbeteckningen LSQ 7738. (Jag vet inte varför holländarna har så märkliga modellbeteckningar på de äldre Scaniorna?) Bilen är inte angiven som "importerad" i det holländska bilregistret så jag antar att den ursprungligen gått i Holland sedan den registrerades första gången den 30/6-1954.
Man ser tyvärr en hel del utländska bilar där det tummas på originalitet lite här och var, så man kan ju anta att den byggts upp bara för att vara "unik" och väcka lite extra uppmärksamhet.

På tal om dragbil med en rak åtta, så har vi ju en sådan i Sverige också.
Kolla denna i tråden "Tommys LS85:a"
viewtopic.php?f=1&t=107&hilit=lindbergs&start=15

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp


Återgå till Scania-Vabis Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster