Scania Vabis LBS110

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Scania Vabis LBS110

Inläggav Stellan » 06 dec 2009, 23:48

Jag vet inte riktigt hur man ska göra för att få texten läsbar. Gör jag "bilden" större, så får den inte plats på forumet. Men jag ska testa imageschack frampå...

/Stellan
Senast redigerad av Stellan 06 dec 2009, 23:52, redigerad totalt 1 gång.
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Scania Vabis LBS110

Inläggav Stellan » 06 dec 2009, 23:51

Anders skrev:Det där är en riktigt snygg 110;a!

En annan bild på samma Scania dyker upp vad det lider! :)

Jag använder också photobucket, och har gjort så i flera år nu, och aldrig haft något problem med det(om man bortser från när jag använde upp all min bandbredd på nolltid :mrgreen: ).

Anders

Bandbredden på fotohinken känns lite mager, men man får väl sprida sina alster hos andra också :P

Extra roligt med Sellbergsbilen är att det är en vajerväxlare, de är inte så vanliga nu förtiden...och jag ser fram mot bild nummer två på samma fordon :)

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Scania Vabis LBS110

Inläggav Anders » 07 dec 2009, 00:15

Stellan skrev:Bandbredden på fotohinken känns lite mager, men man får väl sprida sina alster hos andra också :P

Extra roligt med Sellbergsbilen är att det är en vajerväxlare, de är inte så vanliga nu förtiden...och jag ser fram mot bild nummer två på samma fordon :)

/Stellan


Undrar om det finns någon som använder vajerväxlare i sverige nuförtiden?
För ungefär 10 år sen fanns det ett åkeri i kalmar som fortfarande hade ett par (har jag för mig) Scania LB80;or med vajerväxlare.

Fotot dyker upp när jag har scanat mig neråt i högen :mrgreen:

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Scania Vabis LBS110

Inläggav S-V L44 » 07 dec 2009, 21:29

"Robert Eliasson" skrev :
Vad kul att se kortet på denna LS 110 i sin originalskrud, det är denna som Tobbe har i Holmsjö.


Är vi inte skyldiga "Skandiahamn" att visa hur bilen ser ut idag? Jag tror att det skulle vara intressant för honom.

Nick, this is the very same truck. It also means the vehicle still exists and it was actually for sale quite recently.

Scania LS11042-220 - 1968 - BHH662 - A-traktor - A - Holmsjö.JPG
Scania LS11042-220 - 1968 - BHH662 - A-traktor - A - Holmsjö.JPG (38.31 KiB) Visad 12603 gånger

Scania LS11042-220 - 1968 - BHH662 - A-traktor - B - Holmsjö.JPG
Scania LS11042-220 - 1968 - BHH662 - A-traktor - B - Holmsjö.JPG (58.78 KiB) Visad 12603 gånger


The tractor truck is today converted to a what we here in Sweden call an "A-Traktor" or "Epa-traktor" which means the gearbox is blocked so the vehicle cannot go faster than 20 miles/hr.
There are some tax benefits and other practical benefits to make such conversions over a normal truck.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Scania Vabis LBS110

Inläggav Stellan » 07 dec 2009, 21:30

Finns bilen kvar i livet fortfarande alltså? Verkligen treviligt i så fall :D

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Scania Vabis LBS110

Inläggav Anders » 07 dec 2009, 21:59

Det där var en 110;a jag inte hade haft ett dugg emot att ha!
Roligt att den fortfarande finns kvar. Får hoppas att den hamnar hos en sann entusiast som kan ge den omvårdnaden som den förtjänar!
Undrar vad för variant på Floby-hytt som den har? Ser ut att vara rätt lång.

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Scania Vabis LBS110

Inläggav Bo Abrahamsson » 07 dec 2009, 23:13

Stellan skrev:Finns bilen kvar i livet fortfarande alltså? Verkligen treviligt i så fall :D

/Stellan

Bilen finns kvar, den står hos Holmsjö bildemontering och är till salu, problemet är det vanliga hytten är dålig.
Hälsningar Bosse.
Bo Abrahamsson
 
Inlägg: 544
Blev medlem: 06 dec 2008, 18:49

Re: Scania Vabis LBS110

Inläggav skandiahamn » 08 dec 2009, 01:42

S-V L44 skrev:"Robert Eliasson" skrev :
Vad kul att se kortet på denna LS 110 i sin originalskrud, det är denna som Tobbe har i Holmsjö.

Är vi inte skyldiga "Skandiahamn" att visa hur bilen ser ut idag? Jag tror att det skulle vara intressant för honom.
Nick, this is the very same truck. It also means the vehicle still exists and it was actually for sale quite recently.
The tractor truck is today converted to a what we here in Sweden call an "A-Traktor" or "Epa-traktor" which means the gearbox is blocked so the vehicle cannot go faster than 20 miles/hr.
There are some tax benefits and other practical benefits to make such conversions over a normal truck.

// S-V L44


Thanks for finding the info on this truck, and the photos, It's always interesting to learn the fate of a truck that you've photographed, in this case 30 years ago, I remember very clearly taking the photo while I was waiting for customs to process my paperwork ready to ship back to England on a cold Saturday afternoon.

I have to echo what Anders says that it would be good to see it go to a good home with an enthusiast, and hope the cab can be saved, maybe one day we'll see it on the veteran rally scene.

Regards,
Nick
Användarvisningsbild
skandiahamn
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 12 nov 2009, 00:00

Föregående

Återgå till Scania-Vabis Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster

cron