Sida 1 av 1

Scania LB80 Broschyr

InläggPostat: 01 nov 2009, 18:39
av Anders
En nyhet i Program SCANIA: LB80

Hytten på LB80 var en något mindre variant än den på LB110. Och visst ger den ett modernt intryck!
Var det inte så att LB80 presenterades något senare än LB110?
Fanns det inte en lågbyggd variant för sopbilar och liknande, eller var det bara 81;an?

Fortsättning följer inom kort! :)

Anders

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Re: Scania LB80 Broschyr

InläggPostat: 02 nov 2009, 08:42
av Anders Ason

Intressanta inlägg om Scania. Har du även LB85 och LBS85 kanske du kan lägga ut dem också.

En intressant modell, en varg i fårakläder - en hybrid mellan 80-serien och de stora bilarna mad bl a V8. De stora bilarnas chassi och 80-seriens motor och hytt. Det ger en nyttolastförmåga på ca 13 ton (LBS85), vilket slår nytillverkade bilar i dag med marginal. Men ... dessvärre är att motorn på 200 hkr är i svagaste laget och speciellt med ett släp efter då nyttolasten med enbart en enaxlad kärra blir 20 ton, båda med tipp. Den tioväxlade lådan behövdes!

Ställer man en LB80 och LB85 bredvid varande ser man att den senare är högre.

Bilen blev ingen succé och tillverkades bara under några år och som exempel byggdes LBS85 enbart i 692 exemplar - en av de kortaste serier som Scania byggt i hyfsat modern tid. Tanken var nog god, d v s en bil med stor lastförmåga till ett bra pris- men det föll inte åkarna på läppen som i stället valde de motorstarkare bilarna. Min -73:a stod och värmde lagret till 1975 innan den kom ut i trafik.

P g a sin konstruktion kom LB85 seriens bilar i huvudsak att användas inom lokal verksamhet.

I ett reportage i en tidning nyligen presenterades en 140:a av årsmodell -73, med en rejäl motor på 350 hkr, stor och maffig men lastade mindre (axeltrycken).


lb81lbs85.jpg
lb81lbs85.jpg (57.95 KiB) Visad 20283 gånger

Re: Scania LB80 Broschyr

InläggPostat: 02 nov 2009, 12:32
av Anders
Intressant med en jämförelse mellan 80 och 85;an, har nog aldrig sett två stycken stå brevid varandra tidigare. Är det mycket som skiljer mellan hytterna?
85-serien dyker väl upp under dagen. De enda som jag saknar ur 0-serien är L110 och LT145, så de kan jag tyvärr inte lägga upp här.

Anders

Re: Scania LB80 Broschyr

InläggPostat: 02 nov 2009, 18:22
av Stellan
Jag hittade ett foto på en långbygd sopbil, men det är en LB86

Bild

/Stellan

Re: Scania LB80 Broschyr

InläggPostat: 02 nov 2009, 18:31
av Anders
Strålande Stellan! :)
Undrar om de här bilarna gick att få med automatlåda?

Faktum är att jag hittade en bild på en lågbyggd 80;a idag. Den kommer när scannern arbetat sig djupare ned i kulturlagren.

Anders

Re: Scania LB80 Broschyr

InläggPostat: 02 nov 2009, 20:37
av Thomas Almen
Anders skrev:Strålande Stellan! :)
Undrar om de här bilarna gick att få med automatlåda?

Faktum är att jag hittade en bild på en lågbyggd 80;a idag. Den kommer när scannern arbetat sig djupare ned i kulturlagren.

Anders
Frågan är snarare om dom gick få UTAN automat?. Tror det var standard, men är inte söker.

Re: Scania LB80 Broschyr

InläggPostat: 02 nov 2009, 21:05
av Anders
Thomas Almèn skrev:
Anders skrev:Strålande Stellan! :)
Undrar om de här bilarna gick att få med automatlåda?

Faktum är att jag hittade en bild på en lågbyggd 80;a idag. Den kommer när scannern arbetat sig djupare ned i kulturlagren.

Anders
Frågan är snarare om dom gick få UTAN automat?. Tror det var standard, men är inte söker.


Hur var de tidiga automaterna i lastbilar egentligen?

Re: Scania LB80 Broschyr

InläggPostat: 02 nov 2009, 21:34
av Anders Ason
Stellan skrev:Jag hittade ett foto på en långbygd sopbil, men det är en LB86

Bild

/Stellan


    Detta är en sopbil som Stellan visar (inte långbyggd väl, utan lågbyggd?) men de byggdes också som sopbil! Hur ska jag klara ut detta, denna svenska? Jo ...

    Sopbil 1. Stellans bild visar ju en sopbil d v s en bil som kör sopor.
    Sopbil 2. Det har dock byggts ett antal bilar på detta chassi som sopbil, d v s med ett antal sopborstar både här och där runt bilen. Dessa sopbilar är fortfarande i mycket gott skick och i regel är de helt rost- och frostfria. De har inte körts på vintern och de har stått inomhus när de inte har använts.
    Dessa bilar har dock en egenhet, de är alltid försedda med automatlåda och högerstyrda. Så en konvertering till normaltillståndet kräver en viss insats med plåtis, men det går, känner en som gjort det.

    Sopbil nr 1 är även den försedd med automat i regel, men har ratten till vänster.

    Sopbil för sopning borde vara sopbil och sopbil för sopor något annat. Puh!
    Soppbil är inte till för transportera svamp utan förekom i det militära (möjligen svampsoppa då).

    Ja det här var en jämrans soppa :mrgreen:

Re: Scania LB80 Broschyr

InläggPostat: 02 nov 2009, 22:15
av Stellan
Jag hittade ytterligare en diabild på en sop-Scania i arkivet :mrgreen:

När jag förstorade bilden så såg det ut som om den allade Alisons lite speciella växelväljare, och jag tror nog att de flesta bilar av den här typen hade automat.
Bild

/Stellan

Re: Scania LB80 Broschyr

InläggPostat: 02 nov 2009, 23:43
av Anders
Anders Ason skrev:
Sopbil för sopning borde vara sopbil och sopbil för sopor något annat. Puh!
Soppbil är inte till för transportera svamp utan förekom i det militära (möjligen svampsoppa då).

Ja det här var en jämrans soppa :mrgreen:


Farsan brukade alltid snacka om att han fått in transportsedlar från folk som kört "soppor till tipen" :mrgreen: