Sida 2 av 2

Re: Scania L50 Broschyr

InläggPostat: 25 aug 2020, 11:32
av Amagutt
hej, Stämmer alldeles utmärkt att den har det förnicklade draget för hög o låg, enligt upplagt bild. Lådan var också mycket rktigt S5-35-2. Fanns en skylt under all smuts. Lagringen av spaken är också "obducerad". Det fanns ingen lagring kvar alls!!! Igår svarvade jag nya av nylon och monterade. Var lite svårt få till en sfär med radie 35mm, som matchade spakens kulled men löste sig med ett specialslipat stål. Blev riktigt bra vid första försöket. Har egenhändig ritning ifall någon behöver och har samma problem. Körde med PA6 nylon, som bör klara olja o fett ganska bra. Blev en helt annan låda. Nu känner man tom. att det finns liiiite fjädring i spaken när man lägger i 1 eller backen. Däremot börade det pysa tryckluft när högväxel är i läge. Har inte kollat vidare men hoppas det "bara" är en murken slang som läcker, vilket är troligt då jag fick "bända" lite på dessa grejer för att få bort växellådelocket. Är det någon som kan ha bild/sprängskiss på hur trycklufts regleringen ser ut på denna låda?? Ifall det är den som läcker vore det super med tex bild från reservdelslista eller liknande. Har inte hittat nått på nätet mer än den vanliga 5vxl ZF S5-35-2 lådan. Ingen på hur hög-låg kan tänkas se ut o hur den styrs, förutom vire från spaken ner till någon slags ventil, såklart. Tacksam för info eller bilder om någon har. Mvh Benny

Re: Scania L50 Broschyr

InläggPostat: 26 aug 2020, 09:17
av Amagutt
Har lokaliserat läckaget till manöverventilen. Pyser när högväxel är aktiverad, så den har nått slags internläckage. I lågväxelläge är den tät. Läcker såpass att det påverkar trycket i ena bromskretsen. Var såklart inte så enkelt att det bara var en slang. Verkar vara helt orörd ventil sen bilen byggdes -66, så man måste väl ändå säga att grejerna har fungerat fantastiskt länge ändå och jag kan knappast åberopa nybilsgarantin. Har även pillat isär den så idag blir det att botanisera i o-rings sortiment för att hitta en som passar. Den gamla tätningen är lite mer åt bakelithållet än gummi. Med ny tätning kommer det säkert att fungera resten av min livstid skulle jag tro.

Är det någon kan tänka sig ha bild på hur hög/låg-växel i bakaxel kan tänkas se ut på detta fordon? Vill lära och förstå hur grejerna är tänkta att fungera. Just nu vet jag bara att uppväxling fungerar ok medan jag inte fått kläm på nerväxling än. Trodde först i min okunskap att den satt som påbyggnad på vanliga lådan men ser att slangarna går i riktning mot bakaxeln, så den har typ "Norrlandsväxel".
//Benny

Re: Scania L50 Broschyr

InläggPostat: 26 aug 2020, 10:21
av Kjell T
Inte helt omöjligt att jag kan ha nåt bildmaterial. Tyvärr hinner jag inte söka nu, men kan hålla det i minnet.

Re: Scania L50 Broschyr

InläggPostat: 26 aug 2020, 21:26
av Per Thomson
Den här länken https://digitaltmuseum.se/011023043585/utbildningsplansch visar en bild på en Volvo bakväxel med norrlandsväxel. Volvos var elmanövrerad medans Scanias arbetade med tryckluft. Växeln är av planettyp, dvs alla kuggar är i ingrepp till skillnad mot en vanlig växellåda. Manövreringen handlar bara om alternativen direktväxel och nedväxling vilket fås genom att tre inre kugghjul antingen arbetar eller hålles låsta mot ett yttre kugghjul. Det yttre kugghjulet är förbundet med bakväxelns kronhjul. Om man kollar bilden som länken leder till går det att se vad som är planetväxeln. Samma princip gäller för Scania.
Planetväxelprincipen används även i navreduktioner men då arbetar nedväxlingen kontinurerligt, dvs ingen alternativ utväxling förekommer.

Re: Scania L50 Broschyr

InläggPostat: 27 aug 2020, 10:37
av Amagutt
Intressant lösning och tack för bildtips. Efter att fixat väljarventilen vid växellådan började det höras ett pysande ljud från bakaxel, när högväxel är i läge. Efter lite letande kommer det från ventilationen av bakaxeln....Med andra ord sitter preumatien så att ett ev. läckage pyser in i bakaxeln. Ser inga utanpåliggande grejer men kanske inte tittade riktigt. Är väl inte helt bra att det läcker ut in i "klumpen" och dessutom påverkar det bromstrycket till ena kretsen. Inget som stör när motor är igång men inom loppet av en minut har det sjunkit säkert 2 bar...Frågan är bara hur krångligt det är att komma åt sjäva tryckluftsventilen och fixa även den? Någon som vet?

Re: Scania L50 Broschyr

InläggPostat: 27 aug 2020, 10:38
av Amagutt
Efter att man stäng motor, skulle jag också ha skrivit... :shock:

Re: Scania L50 Broschyr

InläggPostat: 27 aug 2020, 11:09
av Amagutt
RT500 heter verkar bakaxeln heta om den har överväxel. kanske hjälper någon?

Re: Scania L50 Broschyr

InläggPostat: 27 aug 2020, 16:33
av Per Thomson
Besök närmaste Scania återförsäljares reservdelsavdelning och be dem anstränga sig lite extra. I reservdelskatalogen framgår vilka delar som manöverdonet består utav. Jag misstänker att det handlar om ett gummimembran av samma typ som gäller för inkoppling av kraftuttag. Har du tur finns membranet kvar som reservdel och ligger på en hylla i Belgien.

Re: Scania L50 Broschyr

InläggPostat: 28 aug 2020, 10:48
av Amagutt
Ja det får väl bli nått sånt. Just nu är läckaget någorlunda under kontroll men skulle behöva fixas på sikt. Tror jag har Scania reservdelsverkstad typ 5 mil bort, så det får bli så. Sen är det alltid bra om någon råkar ha scannad reservdelslista eller rep. anvisning över bakaxel? Så jag kan titta på hur det ser ut innan man börja skruva sönder saker.

Re: Scania L50 Broschyr

InläggPostat: 28 aug 2020, 11:17
av magirus
Gjutarleif har nog de som söks.

Re: Scania L50 Broschyr

InläggPostat: 28 aug 2020, 15:33
av Amagutt
Tack för tipset. Är lite ny på denna sida men ska nog lösa hur jag kommer ikontakt med honom. :D

Re: Scania L50 Broschyr

InläggPostat: 28 aug 2020, 20:42
av gjutarleif
Hej amagutt.
Stämmer som magirus skrev, Jag har en del dokumentation om bakaxeln RT 500.

Mitt mobilnr: 070 66 06 914
mvh//gjutarleif.

Re: Scania L50 Broschyr

InläggPostat: 06 sep 2020, 16:52
av mats-oh
Ja den var nog en storsäljare. Jag ska inte säga att jag är en expert på dessa växellådor men var väl samma tom på F85orna
ZF är det väl även på F6orna troligtvis samma nummer fast där fanns inte Norrlandsväxeln för det den satt ju i bakaxeln.

Jag vet ju att Norrlandsväxel fanns på iaf Scania , Volvo , Ford och Bedford.
Men var det inköpta axlar från annan tillverkare som fanns på ovanstående eller tillverkare, utvecklade dom eller licenstillverkade dom??

Är det någon som vet här??

MVH Mats

Re: Scania L50 Broschyr

InläggPostat: 06 sep 2020, 21:59
av Bo Norvinge
Tror att Volvo gick över från ZF till Eaton mitten-sent 70-tal.
Det sägs att F6 hade Eaton.
Min F85s 1977 gissar jag också har Eaton då H/L-knappen är blå med "Eaton" stämplat.

Re: Scania L50 Broschyr

InläggPostat: 07 sep 2020, 17:52
av mats-oh
Aha ja det stämmer säkert , Det är som Volvo pv 140 och 240 serienas bromsar fanns väl tre fyra olika fabrikat så det var rena roletten att köpa nya bromsbelägg.
Framförallt på 140 serien för sen stod det i B stolpen vad det skulle vara på 240 om inte någon varit och bytt komponeter :)