Sida 1 av 2

Scania L50 Broschyr

InläggPostat: 01 nov 2009, 17:38
av Anders
Den minsta bilen i nya Program SCANIA var L50 en bil som "Är varken frambyggd eller torpedbyggd. Den är bådadera"

Sista fyrcylindriga modellen från Scania blev det. Undrar hur stor del av produktionen av L36 och L50 som gick till försvaret?

För övrigt är alla sprängskisserna en fröjd för ögat!

Just den här broschyren har blivit ganska illa medfaren av "tidens tand", men det hoppas jag att ni har överseende med :oops:

Anders

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Re: Scania L50 Broschyr

InläggPostat: 01 nov 2009, 17:41
av Anders
Del 2:

Anders

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Re: Scania L50 Broschyr

InläggPostat: 01 nov 2009, 19:08
av Thomas Almen
Julèrs detaljerade sprängskisser beundrade man redan som grabb. Ofattbart nästan att det gjorts av mänsklig hand.

Re: Scania L50 Broschyr

InläggPostat: 01 nov 2009, 19:30
av Anders
Ja, det är helt otroligt vilket arbete som han la ner på sina sprängskisser!
Undrar just hur mycket förberedelse som krävdes för att rita upp en växellåda eller motor?
Och detta var ju långt innan alla dataprogram!

Anders

Re: Scania L50 Broschyr

InläggPostat: 02 nov 2009, 08:46
av Anders Ason
Håller med, fantastiskt skickligt!

Ett "standardarkiv" med de vanligaste komponenterna tecknade fanns nog som underlättade något.

Re: Scania L50 Broschyr

InläggPostat: 02 nov 2009, 13:42
av Stellan
Jag blev lite förvånad när jag såg att L50 fanns med tioväxlad låda, det kan väl inte varit speciellt vanligt...eller var det bara kronan som snålade med femväxlad? Jag fick en L50 när jag gjorde lumpen på Ing3 i Boden, och den hade en vanlig rak femväxlad låda.

/Stellan

Re: Scania L50 Broschyr

InläggPostat: 21 aug 2020, 13:35
av Amagutt
hej. Bilder på L50 materialet verkar inte gå att få upp. Har du dom kvar i dina gömmor någon stans? Verkar ha varit en del intressanta sprängskisser på, vad jag förstår hela fordonet. Vore kul se dem.

Jag har en lite udda L36 med tipp o 10vxl låda. Verkar vara svårt få tag på info vilken vxl låda det kan vara i den och jag såg i denna gamla tråd att man pratade just om 10vxl L50. Tänkte att det kanske kan vara samma låda och att man skulle kunna känna igen sig på bilderna? Den jag har är 5vxl med tryckluftdriven Hög-Låg och med pneumatiken på höger sida om lådan. Kraftuttag till tipp sitter också på höger sida om huvud kardanaxeln. Har inte hittat en enda bild på någonstans som visar liknande låda som vad jag har. Finns ingen dataskylt på den heller. Borde varit en ovanpå lådan, eller på sida men det finns ingen. Jag tror det är scanias egna låda (gulmålad) men börjar bli osäker. Mvh Benny

Re: Scania L50 Broschyr

InläggPostat: 21 aug 2020, 14:20
av Bo Norvinge
Antar att din L50 är byggd före september 1968 och har den lilla förkromade T-formade reglaget på växelspaken.

Reglage_L50.JPG
Reglage_L50.JPG (72.39 KiB) Visad 15338 gånger

Enligt uppgifter jag nyligen fått kom versionen med split-reglage mer inbyggt i knoppen efter det datumet med R672-lådan.

Suddig dekal.JPG
Suddig dekal.JPG (67.72 KiB) Visad 15338 gånger

Att bilder har försvunnit beror på alla inlägg där bilderna inte laddats ner direkt på forumet, utan länkats från bildkataloger vilka inte underhållits/betalats och därför stängts av.

Re: Scania L50 Broschyr

InläggPostat: 21 aug 2020, 17:34
av mats-oh
Det fanns väl L50 på Stora Holm , Lindholmens gymnasium som hade tioväxlad med split.
Det fanns väl också Scanior med den så kallade Norrlandsväxel som satt i bakaxeln.
Kanske mest känd att Volvo hade det i många modeller.
Men har själv kört Bedford TK 1260 med norrlandsväxel har även sett att Ford också haft det.

Re: Scania L50 Broschyr

InläggPostat: 21 aug 2020, 18:24
av Bo Norvinge
Amagutt skrev:Jag har en lite udda L36 med tipp o 10vxl låda...……………….


Daaah, ber om ursäkt. Du skriver ju att du har en L36, och då är det ju S5-35-lådan och det förnicklade draget.
Har nog mest sett bilder på den senare lådan.

Re: Scania L50 Broschyr

InläggPostat: 21 aug 2020, 18:42
av Bo Norvinge
mats-oh skrev:Det fanns väl L50 på Stora Holm , Lindholmens gymnasium som hade tioväxlad med split.
Det fanns väl också Scanior med den så kallade Norrlandsväxel som satt i bakaxeln.
Kanske mest känd att Volvo hade det i många modeller.
Men har själv kört Bedford TK 1260 med norrlandsväxel har även sett att Ford också haft det.


Det var tydligen lite olika körsätt på Scanias respektive Volvos tvåfartsbakaxlar. Körde man Scanians som Volvos utan att frikoppla kunde det bli utökad vilotid.
L50:an på Stora Holm fick jag aldrig prova. På min tid hade den förpassats till Lindholmen och utgjorde övningsobjekt för trucklastningar.

Re: Scania L50 Broschyr

InläggPostat: 22 aug 2020, 17:50
av mats-oh
Tror vi pratar om olika L50.
Den på Lindholmen var lackad blå vit röd (elefantskolelackering) om jag inte minns fel :D :D
Den använde vi också som lastningsobjekt.
Måste varit längsta hjulbasen och långt fast flak
L50tian på Stora Holm var en gul kommunbil eller möjligtvis nån vägverks 50 tia
Men minnet är som det är ibland minns man som det finns.
. :) :)
Kanske dags att skriva om Transportproggramet i Klassiska Lastbilar..
Fanns ju förstås i många städer men jag wurmar ju förstås för Göteborg.
Lindholmen ,Stora Holm och Nödinge var ju mina utbildningsplatser men när du gick så hade väl Nödinge ersatts av Gråbo eller??

Re: Scania L50 Broschyr

InläggPostat: 22 aug 2020, 18:49
av Bo Norvinge
Nu minns jag!
Den hade fallit i glömska. Däremot inte F86:an, förserie F10:an, två DR860, Poclain och tyvärr inte sopmaskinen som för alla stod sist i "vill köra listan".
Har en mycket mycket svag förnimmelse att det i den gula var den gamla lådan.
Nej, våren 1988 var Nödinge kvar.

Re: Scania L50 Broschyr

InläggPostat: 22 aug 2020, 19:13
av Bo Norvinge
Startade upp en ny tråd under "Åkerihistoria" om yrkesskolorna så det inte drar iväg för långt från L50.
viewtopic.php?f=27&t=10701&p=78601#p78601

Re: Scania L50 Broschyr

InläggPostat: 23 aug 2020, 15:01
av Bo Norvinge
Gör en Googlesökning på ZF S5-35.
Flera hade denna ZF-låda, bland annat Volvo L475 Raske.