Scania L50 Broschyr

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Scania L50 Broschyr

Inläggav Amagutt » 25 aug 2020, 11:32

hej, Stämmer alldeles utmärkt att den har det förnicklade draget för hög o låg, enligt upplagt bild. Lådan var också mycket rktigt S5-35-2. Fanns en skylt under all smuts. Lagringen av spaken är också "obducerad". Det fanns ingen lagring kvar alls!!! Igår svarvade jag nya av nylon och monterade. Var lite svårt få till en sfär med radie 35mm, som matchade spakens kulled men löste sig med ett specialslipat stål. Blev riktigt bra vid första försöket. Har egenhändig ritning ifall någon behöver och har samma problem. Körde med PA6 nylon, som bör klara olja o fett ganska bra. Blev en helt annan låda. Nu känner man tom. att det finns liiiite fjädring i spaken när man lägger i 1 eller backen. Däremot börade det pysa tryckluft när högväxel är i läge. Har inte kollat vidare men hoppas det "bara" är en murken slang som läcker, vilket är troligt då jag fick "bända" lite på dessa grejer för att få bort växellådelocket. Är det någon som kan ha bild/sprängskiss på hur trycklufts regleringen ser ut på denna låda?? Ifall det är den som läcker vore det super med tex bild från reservdelslista eller liknande. Har inte hittat nått på nätet mer än den vanliga 5vxl ZF S5-35-2 lådan. Ingen på hur hög-låg kan tänkas se ut o hur den styrs, förutom vire från spaken ner till någon slags ventil, såklart. Tacksam för info eller bilder om någon har. Mvh Benny
Amagutt
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 01 jul 2020, 08:24

Re: Scania L50 Broschyr

Inläggav Amagutt » 26 aug 2020, 09:17

Har lokaliserat läckaget till manöverventilen. Pyser när högväxel är aktiverad, så den har nått slags internläckage. I lågväxelläge är den tät. Läcker såpass att det påverkar trycket i ena bromskretsen. Var såklart inte så enkelt att det bara var en slang. Verkar vara helt orörd ventil sen bilen byggdes -66, så man måste väl ändå säga att grejerna har fungerat fantastiskt länge ändå och jag kan knappast åberopa nybilsgarantin. Har även pillat isär den så idag blir det att botanisera i o-rings sortiment för att hitta en som passar. Den gamla tätningen är lite mer åt bakelithållet än gummi. Med ny tätning kommer det säkert att fungera resten av min livstid skulle jag tro.

Är det någon kan tänka sig ha bild på hur hög/låg-växel i bakaxel kan tänkas se ut på detta fordon? Vill lära och förstå hur grejerna är tänkta att fungera. Just nu vet jag bara att uppväxling fungerar ok medan jag inte fått kläm på nerväxling än. Trodde först i min okunskap att den satt som påbyggnad på vanliga lådan men ser att slangarna går i riktning mot bakaxeln, så den har typ "Norrlandsväxel".
//Benny
Amagutt
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 01 jul 2020, 08:24

Re: Scania L50 Broschyr

Inläggav Kjell T » 26 aug 2020, 10:21

Inte helt omöjligt att jag kan ha nåt bildmaterial. Tyvärr hinner jag inte söka nu, men kan hålla det i minnet.
Kjell T
 
Inlägg: 2229
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Scania L50 Broschyr

Inläggav Per Thomson » 26 aug 2020, 21:26

Den här länken https://digitaltmuseum.se/011023043585/utbildningsplansch visar en bild på en Volvo bakväxel med norrlandsväxel. Volvos var elmanövrerad medans Scanias arbetade med tryckluft. Växeln är av planettyp, dvs alla kuggar är i ingrepp till skillnad mot en vanlig växellåda. Manövreringen handlar bara om alternativen direktväxel och nedväxling vilket fås genom att tre inre kugghjul antingen arbetar eller hålles låsta mot ett yttre kugghjul. Det yttre kugghjulet är förbundet med bakväxelns kronhjul. Om man kollar bilden som länken leder till går det att se vad som är planetväxeln. Samma princip gäller för Scania.
Planetväxelprincipen används även i navreduktioner men då arbetar nedväxlingen kontinurerligt, dvs ingen alternativ utväxling förekommer.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Scania L50 Broschyr

Inläggav Amagutt » 27 aug 2020, 10:37

Intressant lösning och tack för bildtips. Efter att fixat väljarventilen vid växellådan började det höras ett pysande ljud från bakaxel, när högväxel är i läge. Efter lite letande kommer det från ventilationen av bakaxeln....Med andra ord sitter preumatien så att ett ev. läckage pyser in i bakaxeln. Ser inga utanpåliggande grejer men kanske inte tittade riktigt. Är väl inte helt bra att det läcker ut in i "klumpen" och dessutom påverkar det bromstrycket till ena kretsen. Inget som stör när motor är igång men inom loppet av en minut har det sjunkit säkert 2 bar...Frågan är bara hur krångligt det är att komma åt sjäva tryckluftsventilen och fixa även den? Någon som vet?
Amagutt
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 01 jul 2020, 08:24

Re: Scania L50 Broschyr

Inläggav Amagutt » 27 aug 2020, 10:38

Efter att man stäng motor, skulle jag också ha skrivit... :shock:
Amagutt
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 01 jul 2020, 08:24

Re: Scania L50 Broschyr

Inläggav Amagutt » 27 aug 2020, 11:09

RT500 heter verkar bakaxeln heta om den har överväxel. kanske hjälper någon?
Amagutt
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 01 jul 2020, 08:24

Re: Scania L50 Broschyr

Inläggav Per Thomson » 27 aug 2020, 16:33

Besök närmaste Scania återförsäljares reservdelsavdelning och be dem anstränga sig lite extra. I reservdelskatalogen framgår vilka delar som manöverdonet består utav. Jag misstänker att det handlar om ett gummimembran av samma typ som gäller för inkoppling av kraftuttag. Har du tur finns membranet kvar som reservdel och ligger på en hylla i Belgien.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Scania L50 Broschyr

Inläggav Amagutt » 28 aug 2020, 10:48

Ja det får väl bli nått sånt. Just nu är läckaget någorlunda under kontroll men skulle behöva fixas på sikt. Tror jag har Scania reservdelsverkstad typ 5 mil bort, så det får bli så. Sen är det alltid bra om någon råkar ha scannad reservdelslista eller rep. anvisning över bakaxel? Så jag kan titta på hur det ser ut innan man börja skruva sönder saker.
Amagutt
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 01 jul 2020, 08:24

Re: Scania L50 Broschyr

Inläggav magirus » 28 aug 2020, 11:17

Gjutarleif har nog de som söks.
Magirus-Deutz Ijzersterk Luchtgekoeld
Användarvisningsbild
magirus
 
Inlägg: 1142
Blev medlem: 31 mar 2010, 21:37
Ort: N:a Jämtland, jämt o ständigt

Re: Scania L50 Broschyr

Inläggav Amagutt » 28 aug 2020, 15:33

Tack för tipset. Är lite ny på denna sida men ska nog lösa hur jag kommer ikontakt med honom. :D
Amagutt
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 01 jul 2020, 08:24

Re: Scania L50 Broschyr

Inläggav gjutarleif » 28 aug 2020, 20:42

Hej amagutt.
Stämmer som magirus skrev, Jag har en del dokumentation om bakaxeln RT 500.

Mitt mobilnr: 070 66 06 914
mvh//gjutarleif.
gjutarleif
 
Inlägg: 165
Blev medlem: 22 feb 2009, 22:53

Re: Scania L50 Broschyr

Inläggav mats-oh » 06 sep 2020, 16:52

Ja den var nog en storsäljare. Jag ska inte säga att jag är en expert på dessa växellådor men var väl samma tom på F85orna
ZF är det väl även på F6orna troligtvis samma nummer fast där fanns inte Norrlandsväxeln för det den satt ju i bakaxeln.

Jag vet ju att Norrlandsväxel fanns på iaf Scania , Volvo , Ford och Bedford.
Men var det inköpta axlar från annan tillverkare som fanns på ovanstående eller tillverkare, utvecklade dom eller licenstillverkade dom??

Är det någon som vet här??

MVH Mats
mats-oh
 
Inlägg: 238
Blev medlem: 17 apr 2012, 18:33

Re: Scania L50 Broschyr

Inläggav Bo Norvinge » 06 sep 2020, 21:59

Tror att Volvo gick över från ZF till Eaton mitten-sent 70-tal.
Det sägs att F6 hade Eaton.
Min F85s 1977 gissar jag också har Eaton då H/L-knappen är blå med "Eaton" stämplat.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Scania L50 Broschyr

Inläggav mats-oh » 07 sep 2020, 17:52

Aha ja det stämmer säkert , Det är som Volvo pv 140 och 240 serienas bromsar fanns väl tre fyra olika fabrikat så det var rena roletten att köpa nya bromsbelägg.
Framförallt på 140 serien för sen stod det i B stolpen vad det skulle vara på 240 om inte någon varit och bytt komponeter :)
mats-oh
 
Inlägg: 238
Blev medlem: 17 apr 2012, 18:33

Föregående

Återgå till Scania-Vabis Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

cron