Introduktionen av tryckluftsbromsar

De flesta uppgifter säger att Scania-Vabis introducerade tryckluftsbromsar i samband med introduktionen av Scania-Vabis L71 Regent år 1954.
Men i min instruktions bok över D400-D600-D800 motorerna (förkammardieslar) som är tryckt år 1950 står beskrivet att som alternativ till vakuumpumpen som användes bl.a. till Hydrovac servon i det hydrauliska bromssystemet så fanns det antingen en 1- eller 2-cylindrig kolvkompressor. Denna skulle enligt boken driva antingen servobromsar eller dörröppnare (då förmodligen menat i bussar).
I registreringshandlingen för min 2F12 från 1949 står angivet att bromssystemet är "Pneumatiskt", men jag har inte hittat någon kompressor, bara vakuumpump och Hydrovac precis som det skall vara för chassitypen.
Tryckluftsbromsar lär ju aldrig ha använts till de fyrcylindriga chassierna på 1940-50-talet, men fanns det några bilar ur L60 eller t.o.m. L20 (eftersom motorinstruktionsboken ju avser förkammardieslarna) med tryckluftsbromsar?
Någon förseriebil kanske?
// S-V L44
Men i min instruktions bok över D400-D600-D800 motorerna (förkammardieslar) som är tryckt år 1950 står beskrivet att som alternativ till vakuumpumpen som användes bl.a. till Hydrovac servon i det hydrauliska bromssystemet så fanns det antingen en 1- eller 2-cylindrig kolvkompressor. Denna skulle enligt boken driva antingen servobromsar eller dörröppnare (då förmodligen menat i bussar).
I registreringshandlingen för min 2F12 från 1949 står angivet att bromssystemet är "Pneumatiskt", men jag har inte hittat någon kompressor, bara vakuumpump och Hydrovac precis som det skall vara för chassitypen.
Tryckluftsbromsar lär ju aldrig ha använts till de fyrcylindriga chassierna på 1940-50-talet, men fanns det några bilar ur L60 eller t.o.m. L20 (eftersom motorinstruktionsboken ju avser förkammardieslarna) med tryckluftsbromsar?
Någon förseriebil kanske?
// S-V L44