Introduktionen av tryckluftsbromsar

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Introduktionen av tryckluftsbromsar

Inläggav S-V L44 » 24 okt 2009, 17:53

De flesta uppgifter säger att Scania-Vabis introducerade tryckluftsbromsar i samband med introduktionen av Scania-Vabis L71 Regent år 1954.
Men i min instruktions bok över D400-D600-D800 motorerna (förkammardieslar) som är tryckt år 1950 står beskrivet att som alternativ till vakuumpumpen som användes bl.a. till Hydrovac servon i det hydrauliska bromssystemet så fanns det antingen en 1- eller 2-cylindrig kolvkompressor. Denna skulle enligt boken driva antingen servobromsar eller dörröppnare (då förmodligen menat i bussar).
I registreringshandlingen för min 2F12 från 1949 står angivet att bromssystemet är "Pneumatiskt", men jag har inte hittat någon kompressor, bara vakuumpump och Hydrovac precis som det skall vara för chassitypen.

Tryckluftsbromsar lär ju aldrig ha använts till de fyrcylindriga chassierna på 1940-50-talet, men fanns det några bilar ur L60 eller t.o.m. L20 (eftersom motorinstruktionsboken ju avser förkammardieslarna) med tryckluftsbromsar?
Någon förseriebil kanske?

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Introduktionen av tryckluftsbromsar

Inläggav Kjell T » 24 okt 2009, 22:46

Svårt att svara på denna fråga med säkerhet. Det fanns åtminstone vissa L51 för statliga inrättningar med tryckluftservo i stället för det vanligare förekommande alternativet vakuumservo. Båda är ju pneumatiska vad servon beträffar, den ena med undertryck, den andra med övertryck.
Kjell T
 
Inlägg: 2238
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten


Återgå till Scania-Vabis Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster