Hur identifierar man en Scania-Vabis?

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Hur identifierar man en Scania-Vabis?

Inläggav S-V L44 » 23 okt 2009, 22:11

Rent generellt så finns informationen om chassinummer i nyare bilar ofta inne i hytten, handskfacket eller i motorrummet, men det är något annorlunda i äldre bilar (inte bara Scania). Vissa riktigt gamla bilar saknade ju helt chassinummer och det var bara motornumret som gällde.
Motornumret sitter ju i princip bara på motorn.
Både chassinummer (och chassityp) samt motornummer (och motortyp) är alldeles utmärkta hjälpmedel för att identifiera ett fordon och för att se om t.ex. chassi och motor "hör ihop" eller om motorn kan vara bytt. Riktiga utbytesmotorer har ofta speciell märkning och kan inte härleda ett chassi.

Vetskap om sitt eget chassinummer inklusive chassityp och/eller motornummer inklusive motortyp kan också ge värdefull information då man skall leta efter reservdelar. Är man noggrann så kan man antingen rata grejor som inte kommer att passa utan mer eller mindre ombyggnader eller hitta fynd som kan passa direkt. Oftast när man letar grejor så har man ju inte prylarna sida vid sida utan upptäcker misstagen då man kommit hem. Man bör också anteckna vad man har för insprutningspump, bromssystem, elsystem, belysning, etc., då det ofta förekommer en rad olika varianter. Därför skall man, om man inte kommer ihåg dessa nummer i huvudet, alltid ha uppgifterna nedtecknade på en lapp i plånboken så att man inte blir villrådig om man t.ex. är på en skrot och letar reservdelar.

Det verkar finnas lite tveksamheter hur man identifierar en Scania-Vabis från 1940- och 50-talet. Det är ganska enkelt bara man vet var man skall leta.
Rent generellt så finns informationen i nyare bilar ofta inne i hytten, handskfacket eller i motorrummet, men det är något annorlunda i äldre bilar. Vissa riktigt gamla bilar saknade ju helt chassinummer och det var bara motornumret som gällde.

Jag tillät mig att låna en av "RAUBTIER"s bilder för att visa var chassinumret finns. Chassinumret skall vara instansat på rambalkens ovansida (under löven) och läsbart från bilens utsida. Tyvärr kan siffrorna vara väldigt otydliga emellanåt, speciellt om rosten fått lite fäste i rambalken. Inte sällan har man kanske svetsat eller satt annan kringutrustning precis på platsen var chassinumret är instansat. På lite nyare bilar sitter det en istället en liten plåtskylt på samma plats. Det gör det oftast lättare att läsa av chassinumret, men tyvärr kan skylten vara övermålad eller rent av borttagen av någon anledning.

Sc-V Chassinummer.jpg
Sc-V Chassinummer.jpg (210.45 KiB) Visad 16104 gånger


Jag har lånat ett foto från Scanias bildarkiv för att visa var motorskylten finns.

Sc-V D610-D620 Motornummer.JPG
Sc-V D610-D620 Motornummer.JPG (109.51 KiB) Visad 16104 gånger


Sedan kan man ju förhoppningsvis också finna både chassinummer och eventuellt motornummer (på äldre bilar i alla fall) på den s.k.vagnsskylten.
Vagnsskyltens placering kan variera starkt. Den kan sitta på en av dörrarnas insidor eller på sätesramen (av trä), ofta vid förarplatsen. Men det händer ju tyvärr också att skylten saknas helt.
Nyare bilar har som nämnts vagnsskylten inne i handskfacket.

Sc-V Vagnsskylt.JPG
Sc-V Vagnsskylt.JPG (120.21 KiB) Visad 16104 gånger



// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Hur identifierar man en Scania-Vabis?

Inläggav Kjell T » 23 okt 2009, 22:35

Vad beträffar motornumret på 50-tals Scania-Vabis, med samma utseende som den på bilden ovan,har nummerplåten med uppgifterna flyttats så att den sitter i närheten av drivningen till insprutningspumpen. Här på forumet visades en utbytesmotor med den placeringen nyligen. Placeringen förekom även direkt från nytillverkning, tyvärr vet jag inte from vilket datum.
Kjell T
 
Inlägg: 2238
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Hur identifierar man en Scania-Vabis?

Inläggav S-V L44 » 23 okt 2009, 22:39

Tack för informationen Kjell T.
Det visste jag inte. Jag har i princip inte tittat på så "nya" Scanior.
Min 1953:a med en nyare utbytesmotor (och naturligtvis även 40-tals bilarna) har motornumret på den placering som visas på bilden ovan.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Hur identifierar man en Scania-Vabis?

Inläggav Anders Ason » 24 okt 2009, 09:15

Har en bil (eller resterna av den) utan motor där det nu är mycket knepigt att få tag i ursprunget, d v s inget ramnummer. Jobbar genom hembygdsföreningar m m för att få fatt i info.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Hur identifierar man en Scania-Vabis?

Inläggav S-V L44 » 24 okt 2009, 17:35

Anders Ason skrev:
Har en bil (eller resterna av den) utan motor där det nu är mycket knepigt att få tag i ursprunget, d v s inget ramnummer.


I de allra äldsta bilarna var ju motornumret det som bilen identifierades med, så jag kan förstå att det är väldigt knepigt att få fram uppgifter om motorn saknas.
Det verkar dock inte vara helt omöjligt att få ett sådant chassi registreringsbesiktigat. Då ger man ofta bilen ett nytt chassinummer i form av det nya registreringsnumret plus de sista siffrorna i årtalet då bilen blir registreringsbesiktigad på nytt. Det är väl trots allt viktigt att försöka gräva fram lite handlingar som styrker dels att man verkligen äger fordonet och dels kanske lite historiska dokument (gärna då registreringshandlingar.)

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Hur identifierar man en Scania-Vabis?

Inläggav Anders Ason » 24 okt 2009, 18:10

S-V L44 skrev:
I de allra äldsta bilarna var ju motornumret det som bilen identifierades med, så jag kan förstå att det är väldigt knepigt att få fram uppgifter om motorn saknas.
Det verkar dock inte vara helt omöjligt att få ett sådant chassi registreringsbesiktigat. Då ger man ofta bilen ett nytt chassinummer i form av det nya registreringsnumret plus de sista siffrorna i årtalet då bilen blir registreringsbesiktigad på nytt. Det är väl trots allt viktigt att försöka gräva fram lite handlingar som styrker dels att man verkligen äger fordonet och dels kanske lite historiska dokument (gärna då registreringshandlingar.)

// S-V L44

    Tack för ditt svar - verkar hoppfullt alltså! Min strävan efter "full" historia och identitet kommer att fortgå tills jag får träff, eller ger upp någon gång nästa sommar kanske? Tyvärr verkar de flesta vara avlidana som skulle kunna ha minnas något och kvar kan de nu bli ett antal bilder där det handlar om vilken bil som verkar troligast. Bilen är en ELa.

    Har du söktips och metoder är jag tacksam.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping


Återgå till Scania-Vabis Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster