Rent generellt så finns informationen om chassinummer i nyare bilar ofta inne i hytten, handskfacket eller i motorrummet, men det är något annorlunda i äldre bilar (inte bara Scania). Vissa riktigt gamla bilar saknade ju helt chassinummer och det var bara motornumret som gällde.
Motornumret sitter ju i princip bara på motorn.
Både chassinummer (och chassityp) samt motornummer (och motortyp) är alldeles utmärkta hjälpmedel för att identifiera ett fordon och för att se om t.ex. chassi och motor "hör ihop" eller om motorn kan vara bytt. Riktiga utbytesmotorer har ofta speciell märkning och kan inte härleda ett chassi.
Vetskap om sitt eget chassinummer inklusive chassityp och/eller motornummer inklusive motortyp kan också ge värdefull information då man skall leta efter reservdelar. Är man noggrann så kan man antingen rata grejor som inte kommer att passa utan mer eller mindre ombyggnader eller hitta fynd som kan passa direkt. Oftast när man letar grejor så har man ju inte prylarna sida vid sida utan upptäcker misstagen då man kommit hem. Man bör också anteckna vad man har för insprutningspump, bromssystem, elsystem, belysning, etc., då det ofta förekommer en rad olika varianter. Därför skall man, om man inte kommer ihåg dessa nummer i huvudet, alltid ha uppgifterna nedtecknade på en lapp i plånboken så att man inte blir villrådig om man t.ex. är på en skrot och letar reservdelar.
Det verkar finnas lite tveksamheter hur man identifierar en Scania-Vabis från 1940- och 50-talet. Det är ganska enkelt bara man vet var man skall leta.
Rent generellt så finns informationen i nyare bilar ofta inne i hytten, handskfacket eller i motorrummet, men det är något annorlunda i äldre bilar. Vissa riktigt gamla bilar saknade ju helt chassinummer och det var bara motornumret som gällde.
Jag tillät mig att låna en av "RAUBTIER"s bilder för att visa var chassinumret finns. Chassinumret skall vara instansat på rambalkens ovansida (under löven) och läsbart från bilens utsida. Tyvärr kan siffrorna vara väldigt otydliga emellanåt, speciellt om rosten fått lite fäste i rambalken. Inte sällan har man kanske svetsat eller satt annan kringutrustning precis på platsen var chassinumret är instansat. På lite nyare bilar sitter det en istället en liten plåtskylt på samma plats. Det gör det oftast lättare att läsa av chassinumret, men tyvärr kan skylten vara övermålad eller rent av borttagen av någon anledning.
Jag har lånat ett foto från Scanias bildarkiv för att visa var motorskylten finns.
Sedan kan man ju förhoppningsvis också finna både chassinummer och eventuellt motornummer (på äldre bilar i alla fall) på den s.k.vagnsskylten.
Vagnsskyltens placering kan variera starkt. Den kan sitta på en av dörrarnas insidor eller på sätesramen (av trä), ofta vid förarplatsen. Men det händer ju tyvärr också att skylten saknas helt.
Nyare bilar har som nämnts vagnsskylten inne i handskfacket.
// S-V L44