Sida 1 av 2

Scania-Vabis Snöslunga identifiering

InläggPostat: 19 okt 2009, 21:55
av Raubtier
Hejsan, var och fotograferade min fars gamla lastbilar i helgen och skulle behöva lite identifieringshjälp.

Bild
Bild
Är det en 2L12?
Bild
En D402 eller en D420? såg ingen typplåt, kollade säkert inte på rätt ställe
Bild
Bild
Den raka 8an är utbytt mot en DS11 (vi har kvar 8an)
Bild

Fler bilder kan ses här --> http://s45.photobucket.com/albums/f89/W ... ostigSkog/

Re: Scania-Vabis Snöslunga identifiering

InläggPostat: 19 okt 2009, 22:15
av S-V L44
Din snöslunga ser ut att vara "syskon" med min som du hittar här
viewtopic.php?f=2&t=1045

Min bil har samma hytt och samma inredning som er till skillnad från den snöslunga jag såg i Emmaboda-trakten. Den snöslungan var också ett år äldre även om det bara skiljer 86 nummer i chassinumret.
Tydligen gjorde försvaret en beställning av 15 stycken Scania-Vabis 2F12 chassin i början av 1949 som skulle byggas på till snöslungor.
Snöslungorna färdigställdes vid Oskarshamns Varv och man kan förmoda att Be-Ge gjorde den ovanliga hytten eftersom de också huserar i Oskarshamn.

Min bil verkar vara den näst sista av dessa 15 chassier och det sista chassiet har då blivit exporterat till Holland för två år sedan och förekommer ibland på veteranlastbilsträffar på kontinenten. Denna snöslunga fanns tidigare i Malungsfors.

Skulle vara intressant om du kunde skicka mig uppgifter på chassinummer och/eller motornummer.

Jag har precis idag begärt det militära registreringsbeviset för min snöslunga och där angavs årsmodellen till 1943, men detta stämmer inte, utan årsmodellen är 1949.
Jag tänker bygga om mitt fordon till mer eller mindre "vanlig" lastbil.

// S-V L44

Re: Scania-Vabis Snöslunga identifiering

InläggPostat: 19 okt 2009, 22:35
av Raubtier
Tack så mycket för infon! :D
Jag vet varken vart chassinumret eller motornumret sitter på den så det får du berätta/visa
Du vet inte vad 8an som skall driva slungan heter?

Re: Scania-Vabis Snöslunga identifiering

InläggPostat: 20 okt 2009, 19:34
av S-V L44
Motornumret finns på en liten skylt på kamaxelns transmissionskåpa på motorns främre nedre vänstra sida (sett från förarplatsen).

Chassinumret är instansat på vänstra rambalkens ovansida precis vid stötfångarfästet och läsbart utanför motortorpeden. Tyvärr kan siffrorna vara rätt otydliga emellanåt, speciellt om rosten fått lite fäste i rambalken. Inte sällan har man svetsat eller satt annan kringutrustning precis på platsen var chassinumret är instansat. På lite nyare bilar sitter det en plåtskylt på samma plats istället. Denna skylt kan vara borttagen eller övermålad. Några lätta tag med en stålborste brukar på fram tydligheten på siffrorna.

Sedan kan man ju förhoppningsvis också finna både chassinummer och eventuellt motornummer (på äldre bilar i alla fall) på den s.k.vagnsskylten.
Vagnsskyltens placering kan variera starkt. Den kan sitta på en av dörrarnas insidor eller på sätesramen (av trä), ofta vid förarplatsen. Men det händer ju tyvärr också att skylten saknas helt.
Nyare bilar har vagnsskylten inne i handskfacket.

// S-V L44

Re: Scania-Vabis Snöslunga identifiering

InläggPostat: 24 okt 2009, 18:33
av Raubtier
Bild
Motornr: 25677

Re: Scania-Vabis Snöslunga identifiering

InläggPostat: 24 okt 2009, 19:27
av S-V L44
Min bil har motornummer 25684, men ditt motornummer finns inte med på den lista jag har.
Min lista omfattar bara de åtta senaste av de femton bilarna som ingick i den snöslungeleverans som skedde 1949.
Så din bil bör då ingå ibland de övriga sju.
Bilarna är "sorterade" efter chassinummer, men motorerna "blandades" och det förekommer naturligtvis högre nummer i min lista men också lägre.
Kontakta Scania så kan du få mer uppgifter och även dess chassinummer "om du är snäll". :D
Chassinumret bör också stå på vagnsskylten på förardörrens insida. Det gör det på min i alla fall.

// S-V L44

Re: Scania-Vabis Snöslunga identifiering

InläggPostat: 26 nov 2009, 22:22
av S-V L44
Detta är ju egentligen en väldigt unik bil eftersom det bara har tillverkats totalt 45 stycken sådana chassin, varav då 15 stycken blev militära snöslungor.
Om det går att rädda den med eller utan snöslunga så bör man nog se till att göra detta.

// S-V L44

Re: Scania-Vabis Snöslunga identifiering

InläggPostat: 27 apr 2010, 22:21
av Raubtier
Jag har kontaktat Scania och dom ska skicka uppgifter om den men dom är seeg.. :?
Var där idag igen och hittade instruktionsböcker som nu ligger på tork, hoppas att de går att rädda..
Tog lite bilder med: http://s45.photobucket.com/albums/f89/W ... ostigSkog/

Hur går det med din slunga? :)

Re: Scania-Vabis Snöslunga identifiering

InläggPostat: 27 apr 2010, 23:51
av S-V L44
Fin-fina bilder Raubtier.

Jag har ansökt om och fått bifall på min ursprungskontroll.
Hade tänkt riva av snöslungan och lägga på tippflak och kran, men nu fått klart för mig att registreringsbesiktningen bör helst ske i det skick som fordonet var utrustat från början.
Det lär underlätta proceduren, men det innebär tyvärr också att man måste göra två registreringsbesiktningar.
Måste kolla med den lokala bilprovningen om det är absolut nödvändigt att göra på det här viset?

Annars hoppas jag att jag kan göra första registreringsbesiktningen inom någon månad så att bilen kan få sina civila registreringsskyltar.
Då ser man lite resultat och det sporrar till fortsatt arbete.
Bilen är dock fullt körbar idag (om än lite svårstartad - bränslesystemet behöver rengöras, glödstift bytas, etc.).
Tyvärr har en framlampa också blivit sönderskjuten av hagel av något jaktlag som springer runt mina ägor. Tur att jag har andra ljusinsatser i reserv.

// S-V L44

Re: Scania-Vabis Snöslunga identifiering

InläggPostat: 28 apr 2010, 00:08
av Raubtier
Lycka till med registreringsbesiktningen. :)
En renoverings-tråd vill jag se sen när du sätter igång (med massa bilder :D )

Re: Scania-Vabis Snöslunga identifiering

InläggPostat: 28 apr 2010, 14:41
av Raubtier
Idag fick jag ett brev från Scania :D
Här är listan på slungorna
Ch.nr & M.nr
75707 / 25664
75708 / 25672
75709 / 25662
75710 / 25670
75711 / 25678
75712 / 25667
75713 / 25677 <-- Vår
75714 / 25685
75715 / 25666
75716 / 25665
75722 / 25671
75723 / 256**
75724 / 25668
75725 / 25684
75726 / 25673

Re: Scania-Vabis Snöslunga identifiering

InläggPostat: 28 apr 2010, 20:35
av S-V L44
Intressanta uppgifter.
Den lista jag har börjar med chassinummer 75714, numret precis efter ert.

// S-V L44

Re: Scania-Vabis Snöslunga identifiering

InläggPostat: 04 maj 2010, 21:08
av Raubtier
"Typ F12 erhåller från chassi nr 75687 beteckningen 2F12"
200kg högre framaxeltryck, större rambredd och andra bromsar är det enda som skiljer 2F12 från F12?

2F12L Vad står L för?

:D

Re: Scania-Vabis Snöslunga identifiering

InläggPostat: 04 maj 2010, 21:13
av Lars-Gunnar
Ser att slaglängden är 136 mm. Enligt Scanias jubileumsbok följde denna med länge och jag vet inte om dagens moderna motorer har samma slaglängd eller om den har ändrats.

Lars-Gunnar :)

Re: Scania-Vabis Snöslunga identifiering

InläggPostat: 06 maj 2010, 21:17
av S-V L44
Motorn i L10/F10/2L10/2F10 är en D402, med, som Lars-Gunnar också skriver, en slaglängd av 136 mm och en cylinderdiameter på 115 mm. Cylindervolymen blir därmed 5.65 liter och det är en förkammardiesel med en effekt på 90 hk. De fyrhjulsdrivna modellerna F10/2F10 kunde också förses med en bensinmotor typ B402. Motorspecifikationerna var samma med dieselmotorn utom effekten som var något högre.
Blocket hängde med även till motortyp D420 som återfinns i efterföljaren L40/F40 som producerades mellan 1950-1953. Denna motor är dock direktinsprutad.
Motorn i L51 benämns D442 och är något större, 6.23 liter p.g.a en större slaglängd, 160 mm. Effekten höjdes då också till 100 hk.
Observera också att motorerna i Scania-Vabis L36/AL36 och Scania L50 inte har något gemensamt med de som finns i de traditionella skakfyrorna.

Skillnaden mellan L10/F10 och 2L10/2F10 är främst ett kraftigare chassi, uppgraderade bromsar (vakuumhydrauliska) och också ett annat material i motorblocket. Det förekommer också en del smärre skillnader i karossen, bl.a. pressningen av framskärmarna och motortorpedens sidoplåtar.
De tidiga modellerna (L10/F10) hade ett motorblock som var tillverkat av ett material kallat Silumin (en aluminium-kisel-legering). Detta material visade sig ge stora kvalitetsproblem, så man övergick därefter till att tillverka motorblock i traditionellt material, gjutjärn. Dessa gjutjärnsblock finns i 2L10/2F10 och efterföljande modeller.
Stellan har presenterat en utmärkt tabell här viewtopic.php?f=11&t=2072

Vad beteckningarna L, M, H, HS, S5 efter den ordinarie modellbeteckningen står för vet jag egentligen inte helt säkert, men jag kan gissa att det har med viss chassiutrustning och totalvikt att göra.
Det förekom även beteckningen E (står för Export) och VV (står för Vägverksutförande).
Beträffande totalvikten höjdes denna i omgångar från först 7500 kg för L10/F10 via 8000 kg och 8500 kg till 9000 kg för 2L10. 2F10 hade nog 8500 kg totalvikt som högst.
Även L40 och L51 fick sina totalvikter höjda i omgångar.

Om hytten beställdes med chassit från fabrik så blev det en Åtvidabergshytt till L10/F10 och en Nyström stålhytt till 2L10/2F10. Fr.o.m L40 blev det Be-Ge-hytter även om Nyström-hytter kunde specialbeställas.
Våra hytter på 2F10:orna med snöslunga är sannolikt tillverkade av Be-Ge eftersom snöslungeaggregatet är tillverkat vid Oskarshamns varv. Min hytt har tyvärr ingen skylt som visar hyttillverkaren.

Jag har en hel del litteratur om dessa bilar från lite varierande årgångar, bl.a. broschyrer, reservdelshandböcker, instruktionsböcker, etc.. och kan scanna in valda delar vid behov.

// S-V L44