Scania-Vabis Snöslunga identifiering

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Scania-Vabis Snöslunga identifiering

Inläggav Raubtier » 06 maj 2010, 23:47

Mycket info det gillas.

Du har inte "Snöslungor typ 46, 49 och 53. Beskrivning"? min är nästan helt slut och saknar sidor..

Jag tycker hytten ser ut att vara två hytter som svetsats ihop. Eller har jag fel?
// Magnus
Ett vrak bland träden kan bli en veteran på vägen
Användarvisningsbild
Raubtier
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 03 jul 2009, 21:00
Ort: Ljusdal

Re: Scania-Vabis Snöslunga identifiering

Inläggav S-V L44 » 07 maj 2010, 08:12

Den litteratur som jag har har jag i princip anskaffat innan jag köpte mina bilar.
Tyvärr har jag ingen litteratur med militär anknytning.
Jag hade inte heller tänkt behålla snöslungeaggregatet utan endast chassit för ombyggnad till "vanlig" lastbil så därför har jag inte sökt efter den bok som du nämner.
Det är kanske någon annan i Forumet som kan hjälpa dig? Om den finns inscannad som PDF-fil kan jag också vara intresserad av den som kuriosa.

Litteraturen som du nämner talade också om Typ 46, och det bör ju vara denna variant.
Chassit på bilen nedan är, om man ser till chassinumret, tillverkat 1948 och av modell F12.
Som synes finns en hel del skillnader främst med avseende på hytten. Just denna bil stod utanför Emmaboda för något år sedan och jag har en hel del bilder på den. Ägaren startade också upp den för mig och det var riktigt härligt sjung i den raka 8:an.
Scania-Vabis F12 - 1948 - Snöslunga - 01.JPG
Scania-Vabis F12 - 1948 - Snöslunga - 01.JPG (236.47 KiB) Visad 33747 gånger

Scania-Vabis F12 - 1948 - Snöslunga - 02.JPG
Scania-Vabis F12 - 1948 - Snöslunga - 02.JPG (161.43 KiB) Visad 33747 gånger


Våra hytter är nog inte "hopsvetsade" som så, utan de är säkert specialtillverkade vid hyttfabriken för detta speciella ändamål. De påminner väldigt mycket om Be-Ge från sent 1940-tal, speciellt i framdelen och dörrarna. Hytten på bilen ovan vet jag inte vem som skulle kunnat tillverka. Kanske var det också Be-Ge?
Jag köpte faktiskt en reservdelskatalog avseende Sc-V F10 från en person som varit med om att bygga just snöslungorna i Oskarshamn. Personen bodde nu i Vänersborg och han hade en förhandskopia av reservdelskatalogen daterad 1946. Jag glömde fråga honom om han visste vilket hyttfabrikat som användes.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Scania-Vabis Snöslunga identifiering

Inläggav Raubtier » 07 maj 2010, 20:28

Typ 46 är den du säger. Typ 49 är den vi har (Fanns två varianter 49S och 49G)
Typ 53 är en Volvo TL233 med en TD96AS som driver slungan.

Så här står det i Snöslungor typ 46, 49 och 53 Beskrivningen:
HYTT
SAMTLIGA TYPER
Hytten är specialbyggd och väl isolerad mot kyla. Den består av en
kraftig trästomme, klädd med karosseriplåt. Golvet, som är täckt
med en gummimatta, är löstagbar, vilket gör de undertill placerade
växellådorna åtkomliga. Vindrutorna är försedda med vindrutetorkare
samt, för att fullgod sikt skall erhållas vid kyla, med imskydd (intra-
rutor). På typ 53 saknas dock intrarutor. I stället leds, medelst sär-
skilda ledplåtar, den varma luften från slungmotorkylaren upp mot så-
väl sidrutorna som frontrutan i slungriktningen. På hyttaket är två
inifrån manöverbara sökarlyktor monterade, en för vardera körrikt-
ning. (På typ 53 endast en sökarlykta i slungriktningen). Hytten är
vidare utrustad med körriktningsvisare, takbelysning samt uppvärm-
ning. På hyttaket på typ 53 finns en röd lampa att användas för signa-
lering till TL.
// Magnus
Ett vrak bland träden kan bli en veteran på vägen
Användarvisningsbild
Raubtier
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 03 jul 2009, 21:00
Ort: Ljusdal

Re: Scania-Vabis Snöslunga identifiering

Inläggav S-V L44 » 08 maj 2010, 12:49

Intressant info även om snöslungor i sig inte tillhör mitt allra största intresse i allmänhet, men chassierna är ju baserade på lastbilschassier än om de är lite ovanliga (fyrhjulsdrivna).
Jag förmodar att du fått texten från den militära handboken. Detta var i huvudsak nytt för mig och det är alltid skojigt att kunna tillföra konkret dokumentation till sina fordon. Jag har mappar (både i datorn och i bokhyllan) var jag samlar all information om mina fordon.

Skulle "intra-rutor" betyda i princip det vi idag kallar isolerglas? Annars finns det ju luftavledare för varmluften genererad av snöslungemotorn på våra hytter med. Man kan ju tänka att det virvlar en hel del snö kring slungan när den gör sitt jobb, så det behövdes nog effektiva torkare eller ett visst nytänkande för att säkerställa sikten.

Det fanns en snöslunga M53 till salu på Blocket för cirka 5 år sedan. Det var Feringe flygplats utanför Ljungby som hade den ute till försäljning. Undrar vad det blev av den, och om den finns kvar?
Volvo TL233 Rundnos Snöslunga M53 - Feringe.JPG
Volvo TL233 Rundnos Snöslunga M53 - Feringe.JPG (31.71 KiB) Visad 33716 gånger


På annan plats i Forumet finns också bilder på senare generationers slungor baserade på Volvo Viking- och Scania SBA-chassier, så man kan följa utvecklingen av både chassier, hytter och snöslungeaggregat.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Scania-Vabis Snöslunga identifiering

Inläggav S-V L44 » 04 aug 2011, 21:13

Om man plöjer genom en del av de bilder i den utmärkta länken från Söderhamnstrakten som Åkarns Kalle presenterat i denna tråd viewtopic.php?f=1&t=3821 ,
så kan man se ett antal bilder på åtminstone två stycken olika Scania-Vabis snöslungor i aktion. Den ena är årsmodell 1949 baserat på 2F12-chassit medan den andra är årsmodell 1948 baserat på F12-chassit.
Bildnumren är bl.a. HFA-00174, HFA-00177, HFA-00213, HFA-00214, HFA-00215 samt HFA-00297.
Är den snöslungan från 1949 (t.ex. bild HFA-00177) densamma som Raubtier har stående i skogen? Avståndet mellan Söderhamn och Ljusdal är ju inte så stort.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Scania-Vabis Snöslunga identifiering

Inläggav faun v12 » 04 aug 2011, 21:43

Kan glädja er med att Volvo-slungan fått ett bra liv hos välkände Roland Berg i Ljungby! mvh KH.
faun v12
 
Inlägg: 337
Blev medlem: 01 aug 2010, 17:51
Ort: Degerfors

Re: Scania-Vabis Snöslunga identifiering

Inläggav Raubtier » 05 aug 2011, 18:41

S-V L44 skrev:Om man plöjer genom en del av de bilder i den utmärkta länken från Söderhamnstrakten som Åkarns Kalle presenterat i denna tråd viewtopic.php?f=1&t=3821 ,
så kan man se ett antal bilder på åtminstone två stycken olika Scania-Vabis snöslungor i aktion. Den ena är årsmodell 1949 baserat på 2F12-chassit medan den andra är årsmodell 1948 baserat på F12-chassit.
Bildnumren är bl.a. HFA-00174, HFA-00177, HFA-00213, HFA-00214, HFA-00215 samt HFA-00297.


Kul med bilder!

S-V L44 skrev:Är den snöslungan från 1949 (t.ex. bild HFA-00177) densamma som Raubtier har stående i skogen?


Troligtvis inte då den var tilldelad F 11 i Nyköping.
// Magnus
Ett vrak bland träden kan bli en veteran på vägen
Användarvisningsbild
Raubtier
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 03 jul 2009, 21:00
Ort: Ljusdal

Re: Scania-Vabis Snöslunga identifiering

Inläggav Raubtier » 09 aug 2011, 19:46

Lite bilder från F11 Nyköping, dock ingen på min

Bild

Bild

Bild

Bild
// Magnus
Ett vrak bland träden kan bli en veteran på vägen
Användarvisningsbild
Raubtier
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 03 jul 2009, 21:00
Ort: Ljusdal

Re: Scania-Vabis Snöslunga identifiering

Inläggav S-V L44 » 09 aug 2011, 21:55

Intressant.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Scania-Vabis Snöslunga identifiering

Inläggav jocke007 » 24 okt 2016, 23:15

Här är en bild på en med Be-Ge hytt.
https://www.facebook.com/GamlaOskarsham ... =3&theater
jocke007
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 06 okt 2016, 20:55

Re: Scania-Vabis Snöslunga identifiering

Inläggav Malte. E » 26 okt 2016, 13:00

När nu flygvapnets snöslungor åter är på tal........
Inte för att jag är så där väldigt intresserad av militära fordon, men det finns ju faktiskt intressanta saker även där.
Det jag tänkte berätta, slutar inte vidare muntert.
En originell personlighet i min hemtrakt ägde en sådan snöslunga ,men den skilde sig avsevärd från de andra genom
att vara byggd på ett GMC 6x6-chassi. Däremot var slungmotorn och slungan nära besläktade med de beskrivna.
Slungmotorn var emellertid en rak bensinåtta . Högst imponerande, den veterligen enda som finns kvar nu, är i den
dragbil som Scaniamuseet har. Ägaren till den inledningsvis omtalade snöslungan använde den faktiskt ibland under
snörika vintrar. För, som han själv uttryckte det: " Är vägarna igensnöade, då betalar bonnj-na vad som helst för att
få uppröjt". Men ville någon köpa prylarna av honom var de fantastiskt värdefulla. Därför blev både snöslungan och en
en hel del annat stående år efter år. Så dog vederbörande, och nu blev det brått att röja upp. Jag kollade vad som hände med slungmotorn. "Den har gått Stena," blev svaret. Ett besök hos Stena gav inget resultat, "det som kommer in här kommer inte aldrig ut igen"! Tråkigt med en sådan pampig och unik motor. Besöket hos Stena var för så sent som ett eller två år sedan.
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Scania-Vabis Snöslunga identifiering

Inläggav Malte. E » 11 dec 2016, 19:47

Har nyss återbesökt det där med militära snöslungor, och då byggda på Scania-Vabis F10chassier.
En tanke slog mig när det gäller hytternas härkomst. Scania-Vabis levererade under den tidsepoken ett ansenligt antal flakbilar till Norska krigsmakten. De var liksom snöslungorna byggda på F10-chassier. Ett foto av en sådan flakbil, Z35881, har jag tillfälle att betrakta. Det slår mig att bortsett från konstruktionen med dubbelhytt
så är de väldigt lika. Enda lätt synbara skillnaden tycks vara att snöslungorna har dörrhandtagen infällda i en balja. Det har inte flakbilen.
Kan man därav dra några slutsatser om hytternas ursprung?
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Föregående

Återgå till Scania-Vabis Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster