Nu har Roger Larsson lagt in en ny bild på bärgaren på sin hemsida
http://tow.se/oldcar/s510009.htmTransportstyrelsens uppgift om årsmodell 1962 är ju helt fel då det ju rör sig om en bil ursprungligen tillverkad 1947.
Den nytillkomna bilden visar att det kanske egentligen inte är mer än kanske den främre delen av underchassit som skulle vara "original".
Torpeden är förlängd, hytten nyare än årsmodellen, boggin och bärgningsaggregatet adderad på 60-talet, etc..
Jag undrar egentligen hur bilen var bestyckad i sitt ursprungsskick när den var ny?
Det nämns om att det ursprungligen suttit en B402 bensinmotor i bilen, men den har nu en dieselmotor. Har den varit brandbil från början?
Märkligt nog är motoreffekten fortfarande angiven till 66 kW (dvs 90 hk) trots att det förekommer uppgifter på att det skulle ligga en 6:a i bilen.
Men motoreffekten skulle tyda på att det skulle sitta antingen en D402 eller en D422 motor i bilen. (D442-motorn som sitter i L51 har lite högre effekt, 100 hk eller 74 kW).
Kollas inte motorn upp vid registreringsbesiktning?
Om det inte skulle ligga en 6:a i bilen varför har man i så fall förlängt torpeden?
Klarar bilens drivlina i övrigt av den högre motoreffekt som skulle komma från en 6:a?
Det är riktigt skojigt att en intressant bil blivit bevarad då den ju uppenbarligen varit extremt nära skrotningsdöden.
Vad kallar man en sådan chassikombination med drivning på första och mellersta axeln? 4x4/6, eller 4x4/2?
// S-V L44