Scania bärgningsbil

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Scania bärgningsbil

Inläggav flak » 01 okt 2009, 12:09

Efterlysning, jag har fått uppgifter om att det ska finnas en Scania Vabis F11 treaxlad bärgningsbil med senast kända ort Halstahammar.
Någon som sett den då den tydligen ska ha varit med på utställningen Tunga trafikens dag i Västerås där Assistancekåren och LBC västerås deltog.
Har sök på nätet och inte sett ett dugg om den.
Alla uppgifter om denna bil uppskattas
David
FLAK
Flak
Användarvisningsbild
flak
 
Inlägg: 992
Blev medlem: 19 jan 2008, 22:23
Ort: Bergkvara

Re: Scania bärgningsbil

Inläggav S-V L44 » 01 okt 2009, 13:23

Det är förmodligen denna som du åsyftar.
http://www.sportbilen.se/viewImage.php?id=38575
Intressant bil. Tyvärr visar bilden inte om det verkligen är en boggie monterad eller inte.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Scania bärgningsbil

Inläggav Kjell T » 01 okt 2009, 13:57

Jag känner till bilen som finns i Hallstahammartrakten, har några anteckningar om den där hemma.
Kjell T
 
Inlägg: 2229
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Scania bärgningsbil

Inläggav Kjell T » 01 okt 2009, 19:02

Ett pm har sänts till "flak" angående nämnda S-V F11.
Kjell T
 
Inlägg: 2229
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Scania bärgningsbil

Inläggav flak » 01 okt 2009, 21:57

Tackar för upplysningar, detta ska undersökas snarast....
TACK!
David
FLAK

Återkommer med uppgifter angående bilens historik!
Denna mycket intressanta vagn blir intressant att dokumentera.
Flak
Användarvisningsbild
flak
 
Inlägg: 992
Blev medlem: 19 jan 2008, 22:23
Ort: Bergkvara

Re: Scania bärgningsbil

Inläggav flak » 02 okt 2009, 19:27

Har pratat med ägaren idag och spanat in läget ursprungkontroll för inregistrering av fordonet pågår.

Registreringsnummer H4410 och årsmodellen är 1947
Den gick hos Rydbergs Motor mellan 1962-72
blev sedan stående på bakgården av Rydbergs fram till 1974.
Stod på Brorsson i Mariannelund 1978-ca 1988.
Köptes av nuvarande ägaren i början av 90 talet från Nordströms Rinkaby Kristianstad.

Skulle bli en vacker modell denna där................. :wink:
__________________
Flak
Bild finns nu på Roger Larssons hemsida
http://tow.se/oldcar/s510009.htm
Flak
Användarvisningsbild
flak
 
Inlägg: 992
Blev medlem: 19 jan 2008, 22:23
Ort: Bergkvara

Re: Scania bärgningsbil

Inläggav S-V L44 » 02 okt 2009, 19:59

Roger har tidigare angett den främre bilens registreringsnummer till H4416. Jag vet inte om detta stämmer eller om den bilen också hade regnumret H4410?
Den främre bilen (eller snarare hytten på bilen) är p.g.a. bakrutornas utformning nyare än 1953-54 eftersom rutornas yttre övre hörn är "raka" och då kunde den tidigare angivelsen att detta var en LS71 Regent kunna vara korrekt.

Den mittre bilen av de tre som syns på fotot har däremot "rätt" utformning på bakrutan för en sen 1940-talsbil, så detta skulle kunna vara F11:an.
På F11:an som var med på Tunga Trafikens Dag syns det tydligt att bakrutan är en liten enkel ruta som överensstämmer med den mittre skrotbilens ruta.

Jag är själv mycket intresserad att vi kanske skulle kunna försöka reda ut vilken bil som är F11:an.

Det skulle också vara mycket intressant att få se fler foton av den renoverade bilen.


// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Scania bärgningsbil

Inläggav Anders Roger Larsson » 02 okt 2009, 21:05

S-V L44 skrev:Roger har tidigare angett den främre bilens registreringsnummer till H4416. Jag vet inte om detta stämmer eller om den bilen också hade regnumret H4410?
Den främre bilen (eller snarare hytten på bilen) är p.g.a. bakrutornas utformning nyare än 1953-54 eftersom rutornas yttre övre hörn är "raka" och då kunde den tidigare angivelsen att detta var en LS71 Regent kunna vara korrekt.

Den mittre bilen av de tre som syns på fotot har däremot "rätt" utformning på bakrutan för en sen 1940-talsbil, så detta skulle kunna vara F11:an.
På F11:an som var med på Tunga Trafikens Dag syns det tydligt att bakrutan är en liten enkel ruta som överensstämmer med den mittre skrotbilens ruta.

Jag är själv mycket intresserad att vi kanske skulle kunna försöka reda ut vilken bil som är F11:an.

Det skulle också vara mycket intressant att få se fler foton av den renoverade bilen.

// S-V L44


Helt klart att något inte stämmer här... Läste reg.skylten på den främre bilen från början som H4416 men detta verkade fel då jag fick reg.bevis som sa H4410. Enl. fotografen så var bilen en LS71 Regent. Kan det vara så att reg.beviset trots allt inte hör till den "främre" bilen utan hör till "mittenbilen"?

Kan den främre bilen ha H4416 och "mellanbilen" H4410?

Helt klart är att F11:an som var med på Tunga Trafikens Dag inte är samma bil som den som jag påstår är H4410 (om nu inte hytten är utbytt?)

I övrigt kan ju originalhytten på den "främre" bilen vara utbytt mot en hytt nyare än -53 -54, och alltså ev vara utbytt ytterliggare en gång till i samband med renoveringen!

Spännande detta... full klarhet fås nog först då man får tillgång till chassienummer...

Bild
Senast redigerad av Anders Roger Larsson 02 okt 2009, 21:51, redigerad totalt 1 gång.
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 jul 2007, 18:12
Ort: Arvika

Re: Scania bärgningsbil

Inläggav flak » 02 okt 2009, 21:39

Dax att reda ut detta....
Dåtid
H4410 är den treaxlade F11:an då Rydbergs Motor bytte hytten vid ombyggnaden till bärgningsbil.
Motorn ( B402) byttes mot en D402 eller mer troligt en D422 och en extra axel monterades.
Rydbergs byggde om F11 till bärgningsbil någon gång 1960-61 dock tidpunkt ej faställt 100%. iallafall innan 1962
Alla uppgifter på att bärgaren är en Regent är fel då den finns dokumenterad 1978 på Brorssons Mariannelund.
Chassinumret är 75575

Nutid:
Den renoverade bilen har fått bytt hytt av den nuvarande ägaren under renovering
Han har även bytt motor 6 cyl och växellåda ( montering av den längre fronten är utförd.)

Folk i Kalmar har trott att det var en Regent då den är snarlik till utseende.
Foton på den renoverade vagnen kommer så fort dom trillat in på mailen.
Flak
Användarvisningsbild
flak
 
Inlägg: 992
Blev medlem: 19 jan 2008, 22:23
Ort: Bergkvara

Re: Scania bärgningsbil

Inläggav flak » 28 nov 2009, 22:37

Så här ser den ut idag obs detta är förnärvarande enda bilden på den HJÄLP! har pratat med ägaren och skulle få bilder per mail men ej fått några än.
Scania Vabis F 11 Bärgningsbil.jpg
Scania Vabis F 11 Bärgningsbil.jpg (121.51 KiB) Visad 40673 gånger
Flak
Användarvisningsbild
flak
 
Inlägg: 992
Blev medlem: 19 jan 2008, 22:23
Ort: Bergkvara

Re: Scania bärgningsbil

Inläggav swedishbrasscar » 27 dec 2009, 18:05

Den där tuffa bärgaren körde jag om för ett par veckor sedan. Jag var på väg i till Västerås från Salahållet, då jag fick syn på denna bil, stående på en parkeringsficka och lastad på en lastbilstrailer. Jag var då övertygad att det måste vara en LS71 Regent, så blev nu lite överaskad att det verkar vara nåt ännu ovanligare! :wink:
Användarvisningsbild
swedishbrasscar
 
Inlägg: 256
Blev medlem: 22 dec 2009, 21:48
Ort: norr Västerås

Re: Scania bärgningsbil

Inläggav S-V L44 » 22 jun 2010, 02:27

Nu har Roger Larsson lagt in en ny bild på bärgaren på sin hemsida http://tow.se/oldcar/s510009.htm

Transportstyrelsens uppgift om årsmodell 1962 är ju helt fel då det ju rör sig om en bil ursprungligen tillverkad 1947.
Den nytillkomna bilden visar att det kanske egentligen inte är mer än kanske den främre delen av underchassit som skulle vara "original".
Torpeden är förlängd, hytten nyare än årsmodellen, boggin och bärgningsaggregatet adderad på 60-talet, etc..
Jag undrar egentligen hur bilen var bestyckad i sitt ursprungsskick när den var ny?
Det nämns om att det ursprungligen suttit en B402 bensinmotor i bilen, men den har nu en dieselmotor. Har den varit brandbil från början?
Märkligt nog är motoreffekten fortfarande angiven till 66 kW (dvs 90 hk) trots att det förekommer uppgifter på att det skulle ligga en 6:a i bilen.
Men motoreffekten skulle tyda på att det skulle sitta antingen en D402 eller en D422 motor i bilen. (D442-motorn som sitter i L51 har lite högre effekt, 100 hk eller 74 kW).
Kollas inte motorn upp vid registreringsbesiktning?

Om det inte skulle ligga en 6:a i bilen varför har man i så fall förlängt torpeden?

Klarar bilens drivlina i övrigt av den högre motoreffekt som skulle komma från en 6:a?

Det är riktigt skojigt att en intressant bil blivit bevarad då den ju uppenbarligen varit extremt nära skrotningsdöden.

Vad kallar man en sådan chassikombination med drivning på första och mellersta axeln? 4x4/6, eller 4x4/2?

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Scania bärgningsbil

Inläggav flak » 22 jun 2010, 09:55

H4410 är en av 54 Scania vabis F11 chassin som beställdes av KAF Arméförvaltningen ordernummer 4891
modellen hette SLT m/42, terrängflakbil
(mer fakta finns i Lars Ramstedts Scania militärfordonsbok).
fast enligt vad jag kan utläsa så var den modellen tvåaxlad vid leverans så H4410 måste väl rimligen blivit ombyggd till treaxlad senare, Rydbergs motor motor monterade hytten och bärgaraggregatet så en förlängning av chassit då är väl inte omöjligt. (Rydbergs första ägare civilt vid 1962)

Vid leverans från Scania satt en 402 motor i chassit, bytt hos Rydbergs till D402

Sen vad det gäller ombyggnaden så måste jag pesonligen säga att jag föredrog nog att bilen fått behålla originalutseende både karossmässigt och dekormässigt då den tappat all sin historik i och med ombyggnaden, men man är ju miljöskadad som fordonshistoriker och modellbyggare.

( Tycker att ombyggnaden mer ser ut som ett försök att göra en amerikatruck med kolsvart lack och mycket krom ), i och för sig jäkligt snyggt men man kunde byggt om en annan bil istället då detta exemplar är en unik Scania-Vabis.

Hytten är den samma som den hade som bärgare i Kalmar men fronten.....alltså kofångaren ser mesig ut då han i original hade en grov "wildbar" som personifierade vagnen och sen får vi inte se dom läckra fälgarna som täcks av kromtallrikarna.
Flak
Användarvisningsbild
flak
 
Inlägg: 992
Blev medlem: 19 jan 2008, 22:23
Ort: Bergkvara

Re: Scania bärgningsbil

Inläggav Anders » 22 jun 2010, 12:18

När jag ser slutresultatet kliar jag mig lite i huvudet. Visst, snyggt blev det, det kan man inte sticka under stol med. Men varför byta motor till en sexa?
Bilen som sådan var ju väldigt intressant redan från början.

Kallas inte axelkonfigurationen på modernt språk för 6X2+2?

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2331
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Scania bärgningsbil

Inläggav Thomas Almen » 11 jul 2010, 18:09

Längst ner på den här sidan finns nåt som påminner om den som söks http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=25401.60
Thomas Almen
 

Nästa

Återgå till Scania-Vabis Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster