Sida 1 av 2

Scania Vabis identifiering

InläggPostat: 27 sep 2009, 06:58
av Anders Roger Larsson
Nu behöver jag hjälp igen med uppgifter - vad är detta?


http://www.tow.se/oldcartowscania/s510149.htm

Re: Scania Vabis identifiering

InläggPostat: 27 sep 2009, 11:01
av S-V L44
Fordonet är sannolikt ingen äkta Scania-Vabis-produkt utan ett hopplock av två olika fordon.

Per Thomson skrev i sin mycket intressanta artikel om Stora Kopparberg på annan plats på denna hemsida att "Bakaxlar och bakväxlar höll inte för denna hårda körning vilket skapade stora bekymmer. "Kroken" började då skissa på en Scania-Vabis med 8-cyl motor och tandem drift. Scania hade ingen egen tandemboggie men visade slutligen intresse för frågan efter påtryckningar från återförsäljaren i Falun, Bil & Buss.", så detta bekräftar att Scania-Vabis inte hade någon tandemdrift att erbjuda då bilen på bilden ovan byggdes. Därför tvingades man söka sig andra lösningar om man ville ha ett fordon för ett speciellt behov.

Jag skulle anta att bilens framdel var en sen Scania-Vabis L20 eller en tidig L60, dvs. en bil tillverkad någon gång mellan t.ex. 1948-1952.
Bakdelen eller kanske bara bakaxelbryggan verkar däremot vara hämtad från en Volvo TVB som tillverkades åt det svenska försvaret mellan 1940-42.

// S-V L44

Re: Scania Vabis identifiering

InläggPostat: 27 sep 2009, 12:52
av S-V L44
Jag misstänker starkt att det, trots olika "inklädning" av bärgningsaggregatet, är samma bil som du har på följande länk:
http://tow.se/oldcar/s510149.htm
Det är synd att man inte kan läsa av registreringsnumret och därmed kolla upp bilen via länsstyrelsens bilregister.
Då kunde kanske sanningen om modellen avslöjas på riktigt?

// S-V L44

Re: Scania Vabis identifiering

InläggPostat: 27 sep 2009, 13:44
av Anders Roger Larsson
S-V L44 skrev:Jag misstänker starkt att det, trots olika "inklädning" av bärgningsaggregatet, är samma bil som du har på följande länk:
http://tow.se/oldcar/s510149.htm
Det är synd att man inte kan läsa av registreringsnumret och därmed kolla upp bilen via länsstyrelsens bilregister.
Då kunde kanske sanningen om modellen avslöjas på riktigt?

// S-V L44


Ja, gisses var lika - den kopplingen hade jag inte gjort. Men! - jag har en bild på "Alltjänstbilen", tagen 1974 där den står på Marielundsskroten (fortfarande gul och blå) osannoligt att någon bla skulle ha målat om hela bilen efter det...

Skall lägga ut den bilden vid nästa uppdatering!

Re: Scania Vabis identifiering

InläggPostat: 27 sep 2009, 16:24
av Thore Nilsson
Undrar om någon av er vet vad det är för hyttbyggnation på bilderna,det står Tranås Vagnfrabrik på den blå bilen.
Kan hytten vara en Tranås hytt. Jag har en L23 -49 med Tranås hytt med delad framruta ser lätt så lika ut.

MVH Thore Nilsson

Re: Scania Vabis identifiering

InläggPostat: 28 sep 2009, 12:08
av Anders
Det verkar ha varit ganska vanligt med Scanior som svetsats ihop med en bakända från en TVB.

Har det inte förekommit här någon gång tidigare bilder på liknande ekipage?

Har sett ungefär ett dussin ombyggda/bitar av TVB genom åren, så man undrar ju om det funnits någon smedja som byggt om dem?

Anders

Re: Scania Vabis identifiering

InläggPostat: 28 sep 2009, 20:12
av Anders Roger Larsson
Bifogar bild på bilen på Marielundsskroten från 1974.

Kanske det ligger till så här?

Alltjänst köpte bilen då den var röd o grå, "klädde in" aggregatet och målade det svart, målade om chassie och hytt blå och gul - så måste det vara för det måste ju vara samma bil?! Bla bakvagnen, takräcket (som jag iofs har sett i fler ex) antennen på luftintaget, kabeln mellan vindrutan och taket.

Är vi överens om detta? :)

Bild

Re: Scania Vabis identifiering

InläggPostat: 28 sep 2009, 21:12
av S-V L44
Jag är rätt övertygad om att det är samma fordon.

Thore Nilsson skrev:
Kan hytten vara en Tranås hytt?

Jag skulle faktiskt tro att det är en BeGe-hytt, men är inte helt säker. Jag har sett flera foton på tidiga BeGe-hytter som hade delad framruta, och hyttens baksida liknar rätt mycket BeGe. Jag har tyvärr inte boken "Hyttbyggare" som handlar om BeGe-hytterna men det kanske framgår i denna bok hur de tidiga hytterna såg ut.
De Tranås-hytter som jag sett från den tiden har en cirka 20-30 mm hög "tröskel" under hyttdörren som är klart synbar då dörren är stängd. Någon sådan tröskel syns ju inte på bärgningsbilen.

// S-V L44

Re: Scania Vabis identifiering

InläggPostat: 30 sep 2009, 22:20
av flak
Ledsen att behöva meddela men bärgaren skrotades under 1978 efter stått på Mariannelund sen 1973.
Så alla kort som finns på den är innan 1973 eller på Brorssons i Mariannelund i skepnad som gul blå.

Regnummer är okänt

Re: Scania Vabis identifiering

InläggPostat: 02 sep 2012, 12:32
av Anders Roger Larsson
Ett troligt reg.nr på denna bil kom fram idag. F6192

Re: Scania Vabis identifiering

InläggPostat: 04 sep 2012, 20:53
av Fredrik Klint
Roger Larsson skrev:Ett troligt reg.nr på denna bil kom fram idag. F6192


Intressant! Och det kan nog stämma, på en bild från Willgård tagen på skroten heter den O8272 (traktorreggad). Och ofta var det samma slutsiffra när bilar bytte län, åtminstone från 60-talet och senare.

Re: Scania Vabis identifiering

InläggPostat: 04 sep 2012, 21:17
av Anders Roger Larsson
Fredrik Klint skrev:
Roger Larsson skrev:Ett troligt reg.nr på denna bil kom fram idag. F6192


Intressant! Och det kan nog stämma, på en bild från Willgård tagen på skroten heter den O8272 (traktorreggad). Och ofta var det samma slutsiffra när bilar bytte län, åtminstone från 60-talet och senare.


Kan Du skicka den bilden Fredrik? Hur framgår det att bilen är traktorregistrerad? Finns det fler bilder på tex bilen bakifrån, som visar avsaknad av bakre reg.plåt?

Re: Scania Vabis identifiering

InläggPostat: 04 sep 2012, 22:25
av Fredrik Klint
Bilden kommer, traktorer hade fyrkantiga/kvadratiska reg-skyltar. Något som även fortsatte efter 1972-73 när de nya plåtarna kom. (Och som även var vanligt på jänkare då standardskyltarna inte fick plats).

Re: Scania Vabis identifiering

InläggPostat: 04 sep 2012, 22:41
av Anders Roger Larsson
Fredrik Klint skrev:Bilden kommer, traktorer hade fyrkantiga/kvadratiska reg-skyltar. Något som även fortsatte efter 1972-73 när de nya plåtarna kom. (Och som även var vanligt på jänkare då standardskyltarna inte fick plats).


Ok, du har helt rätt ang skylten. Bilden hade jag fast inte i så stort format, Tack :-)

Kan man spåra "traktorer"?

Re: Scania Vabis identifiering

InläggPostat: 05 sep 2012, 06:55
av Fredrik Klint
Roger Larsson skrev:
Fredrik Klint skrev:Bilden kommer, traktorer hade fyrkantiga/kvadratiska reg-skyltar. Något som även fortsatte efter 1972-73 när de nya plåtarna kom. (Och som även var vanligt på jänkare då standardskyltarna inte fick plats).


Ok, du har helt rätt ang skylten. Bilden hade jag fast inte i så stort format, Tack :-)

Kan man spåra "traktorer"?


Det kan man, på resp. Länsstyrelse eller Landsarkiv finns även register över traktorer. Tyvärr nämns ju inget om kaross så man har ingen aning om hur fordonet såg ut, om man inte har det på bild såklart.
Där kan också stå vad den hade för reg-nr tidigare, när den var lastbilsregistrerad.
Just bärgningsbilar fanns det nog en del som slutade sina dagar som traktorreggade, vi har bild på en Cheva (GMC?) som är traktorreggad, svartvit bild tagen helt från sidan. Den ska ha haft reg-nr ECH615.