Scania Vabis identifiering

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Scania Vabis identifiering

Inläggav Anders Willgård » 29 dec 2012, 14:33

Besiktningen upplever jag inte var så noga, man kan undra vad dom haft att mäta längd och bredd med, om man som i det här fallet skarvat två fabrikat då kan det bli vad som helst i papprena.
Anders Willgård
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 23 sep 2012, 10:55

Re: Scania Vabis identifiering

Inläggav bilobuss » 22 jan 2013, 14:34

Roger Larsson skrev:Ett troligt reg.nr på denna bil kom fram idag. F6192

Kollade hos arkivet i Vadstena på reg.nr F 6192. Gav inte mycket som kan stämma. Under 1950-talet en amerikansk lastbil.
Från dec. -60 en ScV LS75 hos Udens i Värnamo. Denna lastbil blev avförd 1971. Kan F 6192 vara ett traktornr? Var och ungefär när är
bilderna tagna på "ScV/Volvo-bärgaren" när den var röd/grå? Kanske var den traktor hela tiden både i F-län och O-län? Skulle var mycket intressant att få veta ch.nr på detta fordon. :D /BL
bilobuss
bilobuss
 
Inlägg: 130
Blev medlem: 08 apr 2007, 03:57
Ort: Trångsund

Re: Scania Vabis identifiering

Inläggav Fredrik Klint » 26 jan 2013, 12:24

bilobuss skrev:
Roger Larsson skrev:Ett troligt reg.nr på denna bil kom fram idag. F6192

Kollade hos arkivet i Vadstena på reg.nr F 6192. Gav inte mycket som kan stämma. Under 1950-talet en amerikansk lastbil.
Från dec. -60 en ScV LS75 hos Udens i Värnamo. Denna lastbil blev avförd 1971. Kan F 6192 vara ett traktornr? Var och ungefär när är
bilderna tagna på "ScV/Volvo-bärgaren" när den var röd/grå? Kanske var den traktor hela tiden både i F-län och O-län? Skulle var mycket intressant att få veta ch.nr på detta fordon. :D /BL


Intressant :D Har du möjlighet att kolla traktor O8272? Detta reg-nr hade den iaf enligt bilden från Mariannelundsskroten.
Mest intresserad av bärgningsbilar - Har Du nya/gamla bilder på svenska bärgare? Ta gärna kontakt.
Fredrik Klint
 
Inlägg: 357
Blev medlem: 22 dec 2007, 21:06

Re: Scania Vabis identifiering

Inläggav bilobuss » 29 jan 2013, 17:27

Fredrik Klint skrev:
bilobuss skrev:
Roger Larsson skrev:Ett troligt reg.nr på denna bil kom fram idag. F6192

Kollade hos arkivet i Vadstena på reg.nr F 6192. Gav inte mycket som kan stämma. Under 1950-talet en amerikansk lastbil.
Från dec. -60 en ScV LS75 hos Udens i Värnamo. Denna lastbil blev avförd 1971. Kan F 6192 vara ett traktornr? Var och ungefär när är
bilderna tagna på "ScV/Volvo-bärgaren" när den var röd/grå? Kanske var den traktor hela tiden både i F-län och O-län? Skulle var mycket intressant att få veta ch.nr på detta fordon. :D /BL


Intressant :D Har du möjlighet att kolla traktor O8272? Detta reg-nr hade den iaf enligt bilden från Mariannelundsskroten.

Tyvärr, Fredrik så har jag lite/ingen kontakt med arkivet i Göteborg. De är "svåra" att ha och göra med. Arkivet uppdelat i olika lokaler och de tar betalt i form av sökavgift, så en enda handling kan bli mycket dyr. Någon i Göteborgsområdet får personligen åka till arkivet och leta! :D /BL
bilobuss
bilobuss
 
Inlägg: 130
Blev medlem: 08 apr 2007, 03:57
Ort: Trångsund

Re: Scania Vabis identifiering

Inläggav Lars-Gunnar » 29 jan 2013, 21:22

Nedanstående länk går till Landsarkivet i Härnösand.

Sökning ur fordonsregistret kostar 125 kr/15 min och alltså 600 på en timme och som redan nämts i förbigående i forumet. Så alla Landsarkiv verkar ha gått ihop om att ta ut samma avgift. Dessutom 4 kr per utskrivet A4-ark. Upplysningar från fordonsregistret sträcker sig från 1907 - 1972.

http://www.riksarkivet.se/default.aspx?id=17472

Vissa myndigheter slipper betala om de beöver en handling och det framgår på hemsidan vilka dessa är. Är man anställd av staten kan man kanske slippa undan med rena förskräckelsen.

Det är samma kostnad om man släktforskar.

Jag tycker det varit bättre med 25 kr tim istället. Nu kan man ju betala dyra pengar och kamma 0.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Scania Vabis identifiering

Inläggav bilobuss » 30 jan 2013, 17:44

Lars-Gunnar skrev:Nedanstående länk går till Landsarkivet i Härnösand.

Sökning ur fordonsregistret kostar 125 kr/15 min och alltså 600 på en timme och som redan nämts i förbigående i forumet. Så alla Landsarkiv verkar ha gått ihop om att ta ut samma avgift. Dessutom 4 kr per utskrivet A4-ark. Upplysningar från fordonsregistret sträcker sig från 1907 - 1972.

http://www.riksarkivet.se/default.aspx?id=17472

Vissa myndigheter slipper betala om de beöver en handling och det framgår på hemsidan vilka dessa är. Är man anställd av staten kan man kanske slippa undan med rena förskräckelsen.

Det är samma kostnad om man släktforskar.

Jag tycker det varit bättre med 25 kr tim istället. Nu kan man ju betala dyra pengar och kamma 0.

Lars-Gunnar :)

Fast det gäller inte alla arkiv, Lars-Gunnar! Beställde nyligen fordonshandlingar från Uppsala (C-,D, U- T- & W-län). Där tar man 8:- per kopia. Ingen sökavgift. Ganska humant, tycker jag. Tydligen är det väldigt olika prissättning och bemötande, beroende på vilket arkiv man vänder sig till! Det bästa vore om alla arkiv inför "Uppsalamodellen" ! :D /BL
bilobuss
bilobuss
 
Inlägg: 130
Blev medlem: 08 apr 2007, 03:57
Ort: Trångsund

Re: Scania Vabis identifiering

Inläggav Claes_s » 12 feb 2013, 12:15

Roger Larsson skrev:Nu behöver jag hjälp igen med uppgifter - vad är detta?


http://www.tow.se/oldcartowscania/s510149.htm


Hej,

Jag tycker att bilen är väldigt lik den från Vaggeryds Bärgningscentral: http://www.tow.se/oldcartowuppst/uppst-000-s510015.htm
Kan det vara samma?

/Claes
Claes_s
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 29 maj 2012, 13:34
Ort: Sollentuna

Re: Scania Vabis identifiering

Inläggav Anders Roger Larsson » 13 feb 2013, 13:58

Claes_s skrev:
Roger Larsson skrev:Nu behöver jag hjälp igen med uppgifter - vad är detta?


http://www.tow.se/oldcartowscania/s510149.htm


Hej,

Jag tycker att bilen är väldigt lik den från Vaggeryds Bärgningscentral: http://www.tow.se/oldcartowuppst/uppst-000-s510015.htm
Kan det vara samma?

/Claes


Jo, det är samma bil.
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 jul 2007, 18:12
Ort: Arvika

Föregående

Återgå till Scania-Vabis Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster