Scania Vabis identifiering

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Scania Vabis identifiering

Inläggav Anders Roger Larsson » 27 sep 2009, 06:58

Nu behöver jag hjälp igen med uppgifter - vad är detta?


http://www.tow.se/oldcartowscania/s510149.htm
Senast redigerad av Anders Roger Larsson 26 aug 2012, 11:25, redigerad totalt 1 gång.
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 jul 2007, 18:12
Ort: Arvika

Re: Scania Vabis identifiering

Inläggav S-V L44 » 27 sep 2009, 11:01

Fordonet är sannolikt ingen äkta Scania-Vabis-produkt utan ett hopplock av två olika fordon.

Per Thomson skrev i sin mycket intressanta artikel om Stora Kopparberg på annan plats på denna hemsida att "Bakaxlar och bakväxlar höll inte för denna hårda körning vilket skapade stora bekymmer. "Kroken" började då skissa på en Scania-Vabis med 8-cyl motor och tandem drift. Scania hade ingen egen tandemboggie men visade slutligen intresse för frågan efter påtryckningar från återförsäljaren i Falun, Bil & Buss.", så detta bekräftar att Scania-Vabis inte hade någon tandemdrift att erbjuda då bilen på bilden ovan byggdes. Därför tvingades man söka sig andra lösningar om man ville ha ett fordon för ett speciellt behov.

Jag skulle anta att bilens framdel var en sen Scania-Vabis L20 eller en tidig L60, dvs. en bil tillverkad någon gång mellan t.ex. 1948-1952.
Bakdelen eller kanske bara bakaxelbryggan verkar däremot vara hämtad från en Volvo TVB som tillverkades åt det svenska försvaret mellan 1940-42.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Scania Vabis identifiering

Inläggav S-V L44 » 27 sep 2009, 12:52

Jag misstänker starkt att det, trots olika "inklädning" av bärgningsaggregatet, är samma bil som du har på följande länk:
http://tow.se/oldcar/s510149.htm
Det är synd att man inte kan läsa av registreringsnumret och därmed kolla upp bilen via länsstyrelsens bilregister.
Då kunde kanske sanningen om modellen avslöjas på riktigt?

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Scania Vabis identifiering

Inläggav Anders Roger Larsson » 27 sep 2009, 13:44

S-V L44 skrev:Jag misstänker starkt att det, trots olika "inklädning" av bärgningsaggregatet, är samma bil som du har på följande länk:
http://tow.se/oldcar/s510149.htm
Det är synd att man inte kan läsa av registreringsnumret och därmed kolla upp bilen via länsstyrelsens bilregister.
Då kunde kanske sanningen om modellen avslöjas på riktigt?

// S-V L44


Ja, gisses var lika - den kopplingen hade jag inte gjort. Men! - jag har en bild på "Alltjänstbilen", tagen 1974 där den står på Marielundsskroten (fortfarande gul och blå) osannoligt att någon bla skulle ha målat om hela bilen efter det...

Skall lägga ut den bilden vid nästa uppdatering!
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 jul 2007, 18:12
Ort: Arvika

Re: Scania Vabis identifiering

Inläggav Thore Nilsson » 27 sep 2009, 16:24

Undrar om någon av er vet vad det är för hyttbyggnation på bilderna,det står Tranås Vagnfrabrik på den blå bilen.
Kan hytten vara en Tranås hytt. Jag har en L23 -49 med Tranås hytt med delad framruta ser lätt så lika ut.

MVH Thore Nilsson
Thore Nilsson
 
Inlägg: 60
Blev medlem: 03 jun 2007, 23:49
Ort: Linköping

Re: Scania Vabis identifiering

Inläggav Anders » 28 sep 2009, 12:08

Det verkar ha varit ganska vanligt med Scanior som svetsats ihop med en bakända från en TVB.

Har det inte förekommit här någon gång tidigare bilder på liknande ekipage?

Har sett ungefär ett dussin ombyggda/bitar av TVB genom åren, så man undrar ju om det funnits någon smedja som byggt om dem?

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2331
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Scania Vabis identifiering

Inläggav Anders Roger Larsson » 28 sep 2009, 20:12

Bifogar bild på bilen på Marielundsskroten från 1974.

Kanske det ligger till så här?

Alltjänst köpte bilen då den var röd o grå, "klädde in" aggregatet och målade det svart, målade om chassie och hytt blå och gul - så måste det vara för det måste ju vara samma bil?! Bla bakvagnen, takräcket (som jag iofs har sett i fler ex) antennen på luftintaget, kabeln mellan vindrutan och taket.

Är vi överens om detta? :)

Bild
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 jul 2007, 18:12
Ort: Arvika

Re: Scania Vabis identifiering

Inläggav S-V L44 » 28 sep 2009, 21:12

Jag är rätt övertygad om att det är samma fordon.

Thore Nilsson skrev:
Kan hytten vara en Tranås hytt?

Jag skulle faktiskt tro att det är en BeGe-hytt, men är inte helt säker. Jag har sett flera foton på tidiga BeGe-hytter som hade delad framruta, och hyttens baksida liknar rätt mycket BeGe. Jag har tyvärr inte boken "Hyttbyggare" som handlar om BeGe-hytterna men det kanske framgår i denna bok hur de tidiga hytterna såg ut.
De Tranås-hytter som jag sett från den tiden har en cirka 20-30 mm hög "tröskel" under hyttdörren som är klart synbar då dörren är stängd. Någon sådan tröskel syns ju inte på bärgningsbilen.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Scania Vabis identifiering

Inläggav flak » 30 sep 2009, 22:20

Ledsen att behöva meddela men bärgaren skrotades under 1978 efter stått på Mariannelund sen 1973.
Så alla kort som finns på den är innan 1973 eller på Brorssons i Mariannelund i skepnad som gul blå.

Regnummer är okänt
Flak
Användarvisningsbild
flak
 
Inlägg: 992
Blev medlem: 19 jan 2008, 22:23
Ort: Bergkvara

Re: Scania Vabis identifiering

Inläggav Anders Roger Larsson » 02 sep 2012, 12:32

Ett troligt reg.nr på denna bil kom fram idag. F6192
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 jul 2007, 18:12
Ort: Arvika

Re: Scania Vabis identifiering

Inläggav Fredrik Klint » 04 sep 2012, 20:53

Roger Larsson skrev:Ett troligt reg.nr på denna bil kom fram idag. F6192


Intressant! Och det kan nog stämma, på en bild från Willgård tagen på skroten heter den O8272 (traktorreggad). Och ofta var det samma slutsiffra när bilar bytte län, åtminstone från 60-talet och senare.
Mest intresserad av bärgningsbilar - Har Du nya/gamla bilder på svenska bärgare? Ta gärna kontakt.
Fredrik Klint
 
Inlägg: 357
Blev medlem: 22 dec 2007, 21:06

Re: Scania Vabis identifiering

Inläggav Anders Roger Larsson » 04 sep 2012, 21:17

Fredrik Klint skrev:
Roger Larsson skrev:Ett troligt reg.nr på denna bil kom fram idag. F6192


Intressant! Och det kan nog stämma, på en bild från Willgård tagen på skroten heter den O8272 (traktorreggad). Och ofta var det samma slutsiffra när bilar bytte län, åtminstone från 60-talet och senare.


Kan Du skicka den bilden Fredrik? Hur framgår det att bilen är traktorregistrerad? Finns det fler bilder på tex bilen bakifrån, som visar avsaknad av bakre reg.plåt?
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 jul 2007, 18:12
Ort: Arvika

Re: Scania Vabis identifiering

Inläggav Fredrik Klint » 04 sep 2012, 22:25

Bilden kommer, traktorer hade fyrkantiga/kvadratiska reg-skyltar. Något som även fortsatte efter 1972-73 när de nya plåtarna kom. (Och som även var vanligt på jänkare då standardskyltarna inte fick plats).
Mest intresserad av bärgningsbilar - Har Du nya/gamla bilder på svenska bärgare? Ta gärna kontakt.
Fredrik Klint
 
Inlägg: 357
Blev medlem: 22 dec 2007, 21:06

Re: Scania Vabis identifiering

Inläggav Anders Roger Larsson » 04 sep 2012, 22:41

Fredrik Klint skrev:Bilden kommer, traktorer hade fyrkantiga/kvadratiska reg-skyltar. Något som även fortsatte efter 1972-73 när de nya plåtarna kom. (Och som även var vanligt på jänkare då standardskyltarna inte fick plats).


Ok, du har helt rätt ang skylten. Bilden hade jag fast inte i så stort format, Tack :-)

Kan man spåra "traktorer"?
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 jul 2007, 18:12
Ort: Arvika

Re: Scania Vabis identifiering

Inläggav Fredrik Klint » 05 sep 2012, 06:55

Roger Larsson skrev:
Fredrik Klint skrev:Bilden kommer, traktorer hade fyrkantiga/kvadratiska reg-skyltar. Något som även fortsatte efter 1972-73 när de nya plåtarna kom. (Och som även var vanligt på jänkare då standardskyltarna inte fick plats).


Ok, du har helt rätt ang skylten. Bilden hade jag fast inte i så stort format, Tack :-)

Kan man spåra "traktorer"?


Det kan man, på resp. Länsstyrelse eller Landsarkiv finns även register över traktorer. Tyvärr nämns ju inget om kaross så man har ingen aning om hur fordonet såg ut, om man inte har det på bild såklart.
Där kan också stå vad den hade för reg-nr tidigare, när den var lastbilsregistrerad.
Just bärgningsbilar fanns det nog en del som slutade sina dagar som traktorreggade, vi har bild på en Cheva (GMC?) som är traktorreggad, svartvit bild tagen helt från sidan. Den ska ha haft reg-nr ECH615.
Mest intresserad av bärgningsbilar - Har Du nya/gamla bilder på svenska bärgare? Ta gärna kontakt.
Fredrik Klint
 
Inlägg: 357
Blev medlem: 22 dec 2007, 21:06

Nästa

Återgå till Scania-Vabis Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster