40-tals Scania-Vabis

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

40-tals Scania-Vabis

Inläggav Lars-Gunnar » 27 aug 2009, 21:48

Hej!

Vad säger du S-V L44? Dreglar du? :wink:
Kommentarer?

Hittade denna på Örebro Stadsarkiv Måste ha varit stor för sin tid. Körde mjöl.

BildBild

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: 40-tals Scania-Vabis

Inläggav Anders Ason » 27 aug 2009, 21:51

Cool!
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: 40-tals Scania-Vabis

Inläggav S-V L44 » 27 aug 2009, 22:12

Ja, Lars-Gunnar det är onekligen en höjdare. Synd att man knappt ser några av dessa bilar numera. Bilarna var ju "stora" för sin tid.
Jag undrar vad den hade för officiell modellbeteckning?

I mitt sökande efter min fars allra första lastbilar så besökte jag nyligen Landsarkivet i Lund för att kika på gamla registreringshandlingar. Då råkade jag också stöta på tre exemplar av en för mig tidigare okänd Scania-Vabis-modell, nämligen Scania-Vabis 390.
Modellbeteckningen finns inte heller upptagen i den litteratur som är skriven kring Scania-Vabis och Scania.

Alla de tre bilarna ägdes av Svenska Sockeraktiebolaget.

M3225 var en Scania-Vabis 390 av årsmodell 1941 och med chassinummer 10332 och den var bl.a. stationerad vid det sedan 1962 nedlagda sockerbruket i Säbyholm, Landskrona.

M3290 var en Scania-Vabis 390 av årsmodell 1941 och med chassinummer 10336. Den var bl.a. stationerad vid sockerbruket i Trelleborg. Kanske är det denna bil som finns i den högra bildraden?
http://www.gamlatrelleborg.se/sockerbruket.html

M3266 var en Scania-Vabis 390 av årsmodell 1943 och med chassinummer 11460. Bilen var bl.a. stationerad vid de likaledes nedlagda sockerbruken i Helsingborg och Hasslarp mellan Helsingborg och Ängelholm.

(Jag har för övrigt varit med min far att leverera sockerbetor till de nämnda sockerbruken, utom Helsingborg och Trelleborg som lades ned redan 1948 resp.1955, otaliga gånger.)


Hur såg dessa bilar egentligen ut?
Är det en 390 som finns på fotot i länken ovan och på den bild som Lars-Gunnar lagt in?
Var 390 en vidareutveckling av den typ som oftast benämns 335 vid tidpunkten?

Jag har tänkt mig att besöka Sockermuseet i Arlöv inom kort. De lär enligt det samtal vi hade ha ett stort antal bilder från olika verksamheter relaterade till socker, odling och förädling. De visste inte om det fanns speciellt mycket bilder av lastbilar men vi får väl se. Jag hade tänkt försöka få tillstånd till att scanna in eller fotografera av några av de mest intressanta bilderna (om jag finner något intressant naturligtvis) och försöka få tillstånd att publicera dem här i forumet. Skall i alla fall tänka på att ta med luppen så att jag kan läsa av t.ex. registreringsnummer, etc. så att man kan göra korrekta identifieringar.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: 40-tals Scania-Vabis

Inläggav Lars-Gunnar » 27 aug 2009, 22:57

Tveksamt om det är samma modell. Den bil som jag lagt upp har liksom fler gälar. Jag förstorade upp Sockerbilen och kylaren ser ut som en rektangel med utanpåliggande ram och på kylarens topp syns en mojäng stickandes upp så jag vet inte om det är ett lock till påfyllningen. En liknande anordning sitter på Frykenbilen så det verkar som om det är en kylarprydnad.

Den ser ju lite äldre ut och den vita stora någon årsmodell nyare. Jag har slagit upp den i min bok "Scania Fordonshistoria":

Den vita S-V är nog som du säger en 335:a som hade 6-cylindrig förkammardiesel (16641, 120 hk) eller förgasarmotor (1664, 140 hk) på 7,75 liters cylindervolym. I boken finns foto på ett långtradaråk som har likadan hytt men kanske lite kortare daghytt men delad ruta. Vem gjorde dessa hytter?

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: 40-tals Scania-Vabis

Inläggav Anders Ason » 28 aug 2009, 08:47

Kan det vara en sådan här mojäng som ni menar och som här sitter på en Scania-Vabis från tiden 1920 -20 (gissar jag) och mäter något - vattentemperatur?
005.jpg
005.jpg (70.59 KiB) Visad 28235 gånger
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: 40-tals Scania-Vabis

Inläggav Anders » 28 aug 2009, 12:43

I boken "Tysktrafiken" finns det en bild på en likadan S-V som blivit nervält för en slänt, registreringsbeviset finns även det på bild, och där anges modellbeteckningen till 380.
Det har ju även funnits tvåaxliga bilar som kallades 350. Samt i "Scania Fordonshistoria" finns det även upptagen en 400.

Hytten har jag för mig att är av Scanias egen tillverkning/bilarna utrustades med dessa från fabriken. En likadan finns att beskåda på Scaniamuséet på bilen med rakåtta och gengasaggregat.

I böckerna "Petsamotrafiken" och "Tysktrafiken" figurerar det en hel del av dessa treaxliga S-V av 40-talssnitt. Rekommenderas!
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: 40-tals Scania-Vabis

Inläggav Anders » 29 aug 2009, 14:38

S-V L44 skrev:Ja, Lars-Gunnar det är onekligen en höjdare. Synd att man knappt ser några av dessa bilar numera. Bilarna var ju "stora" för sin tid.
Jag undrar vad den hade för officiell modellbeteckning?


Hur såg dessa bilar egentligen ut?
Är det en 390 som finns på fotot i länken ovan och på den bild som Lars-Gunnar lagt in?
Var 390 en vidareutveckling av den typ som oftast benämns 335 vid tidpunkten?

// S-V L44


Jag skulle gissa att en Scania-Vabis 390 såg tämligen lika ut som bilen på bilden. Samtliga av de 3-axliga Scanior jag hittat på bilder(för det finns väl knappt ens en bakända kvar av dessa bilar tyvärr :( ) från slutet av 30, början av 40-talet har sett mer eller mindre likadana ut.

Troligen så var Scania inte speciellt konsekventa vad gäller modellbeteckningar, fram tills L-serien lanserades, utan man verkar ha nöjt sig med att officiellt kalla dem "5-tons lastvagn" etc.

För övrigt så figurerar en precis likadan Scania i en bok utgiven av-med reservation för dåligt minne-Östgötaåkarna till 50-års jubileumet. Är tyvärr inte hemma, så jag kommer inte åt den än på 2 veckor ungefär.
Det kanske är en skrift som du känner till Anders Ason?
Tyvärr finns det inte någon text till bilden, men det är ett leveransfoto av en likadan vagn.

Om det inte varit totalförbjudet att börja scanna av bilderna i böcker så hade man ju kunnat fota av ett gäng. Men det kanske går att lösa på annat håll?


Lovar att forska vidare i ämnet och återkomma så fort som jag vet något mera! :D

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: 40-tals Scania-Vabis

Inläggav Anders Ason » 29 aug 2009, 16:34

Anders skrev:
S-V L44 skrev:Ja, ...
Det kanske är en skrift som du känner till Anders Ason?
...
Anders

Tyvärr inte (är inflyttad) men den verkar intressant. Vad jag minns från förr (när vi åkte igenom stan) var Bloms åkeri med sina svarta o grå bilar.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: 40-tals Scania-Vabis

Inläggav Lars-Gunnar » 29 aug 2009, 21:42

Ett typiskt sätt att tala om en lastbil var i termen 1 2,5, 4 och 5 tons Mack, Chewrolet, Studebaker med flera märken I USA och de använde dessa termer länge. T.om. efter kriget.

Jag har tänkt på om dessa stora Scania-Vabisar kunde vara testbilar och fick då en annan benämning. Man funderar, hur testades motorer, komponenter och hela lastbilar på hos Scania. De hade ju inga skakmaskiner men däremot kunde ju motorerna pressas i "långbänk".

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: 40-tals Scania-Vabis

Inläggav Lars-Gunnar » 29 aug 2009, 21:47

Anders Ason skrev:Kan det vara en sådan här mojäng som ni menar och som här sitter på en Scania-Vabis från tiden 1920 -20 (gissar jag) och mäter något - vattentemperatur?
005.jpg


Inte otänkbart Anders. Har du kopierat bilden och klistrat in den bland "Mina foton" eller vad du har och sedan öppna den med visningsprogrammet för bilder och fax? Då kan du se själv. Det är ju lite långsökt egentligen att någon 20-talsmojäng skall sitta på en bil från 40-talet, men man vet ju inte vad de höll på med på den tiden.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: 40-tals Scania-Vabis

Inläggav Lars-Gunnar » 29 aug 2009, 21:50

Observera stenbeläggningen på gatan. Det var "Hårdmetall" det och häl väl. Tror de skulle motstå dubbar väldigt bra men vi har ju inga sådana vägar mer.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: 40-tals Scania-Vabis

Inläggav S-V L44 » 29 aug 2009, 22:00

Anders skrev:
Jag skulle gissa att en Scania-Vabis 390 såg tämligen lika ut som bilen på bilden. Samtliga av de 3-axliga Scanior jag hittat på bilder(för det finns väl knappt ens en bakända kvar av dessa bilar tyvärr :( ) från slutet av 30, början av 40-talet har sett mer eller mindre likadana ut.


Jag skulle också gissa att så var fallet.

Jag lämnade in registerkorten för kopiering men det verkar som om jag endast lyckades få med mig kopior av två av de tre 390-bilarna (ch # 10336 samt 11460). Bilarna var båda boggie-bilar och ganska långa, 8.5 resp. 7.8 meter, med hjulbas 460+110. Den äldsta hade en 6-cyl 130 hk bensinmotor medan den nyare hade en 120 hk diesel.
Nu fick jag inte kopior av samtliga registreringskort på bilarna, men det verkar som om bilen från 1943 hängde med en bra bit in på 1960-talet.

Det borde väl för övrigt inte vara någon "svårighet" att få fram registreringshandlingen för bilen på bilden med reg.nummer T2112?

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: 40-tals Scania-Vabis

Inläggav S-V L44 » 25 maj 2012, 23:01

Idag fick jag kopior på reghandlingarna avseende T2112 som ägdes av Örebro Kvarn. En Scania-Vabis 390 från 1940 avbildad överst i denna tråd.
Bilen hade en 120 hk dieselmotor konverterad till vedgas med motornummer 9958. (Scania-Vabis använde officiellt inga chassinummer förrän introduktionen av de s.k. enhetsserierna.)
Drygt två år efter första registreringen i juni 1940 såldes bilen till Gävleborgs län i september 1942 och fick nytt regnummer X1334 hos Erik Eks Åkeri i Rogsta.
Minsann, finns inte bilen med det regnumret avbildad på Jamtlis Bildarkiv ( http://bildarkivet.jamtli.com/bild.aspx ... toId=76857 ).

Scania-Vabis 390 Boggi - 1940 - X1334 - Östersund.JPG
Scania-Vabis 390 Boggi - 1940 - X1334 - Östersund.JPG (118.08 KiB) Visad 27235 gånger

Det är alltid skojigt att kunna följa ett och samma fordons öden på olika platser i landet.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: 40-tals Scania-Vabis

Inläggav Thomas Almen » 26 maj 2012, 06:48

Ecke Ek var ju en stor ASG-transportör bl.a. Hade anläggsbilar å maskiner med, figurerade i Åkermans reklam efter ett bomspelsras, som Åkerman i Älandsbro fixa på en kaffekvart. Minns jag rätt var Erik, och nån av hans bilar, inblandad i en storsmäll i Hovabacken runt 1980 nån gång.Vet inte om firman existerar idag. Bilarna var ljusblå med beiga/gula inslag
Senast redigerad av Thomas Almen 26 maj 2012, 08:58, redigerad totalt 1 gång.
Thomas Almen
 

Re: 40-tals Scania-Vabis

Inläggav S-V L44 » 26 maj 2012, 07:25

Här är två bilder som jag erhållit via Fredrik Klint som visar ett annat fint Örebro-åk från ungefär samma tidsepok.
Det är mycket som tyder på att dessa två bilder skulle kunna visa samma fordon.

Scania-Vabis 350 - 1940 - T468 Interim - Slakteriföreningen - Örebro - LR.JPG
Scania-Vabis 350 - 1940 - T468 Interim - Slakteriföreningen - Örebro - LR.JPG (93.04 KiB) Visad 27207 gånger

Den tvåaxliga bilen är ju svår att identifiera 100 %-igt p.g.a. dess interimskylt. Dessa röda skyltar är tyvärr knappast är spårbara.
Fotot är ett leveransfoto taget utanför Normans som var Scania-återförsäljare.

Scania-Vabis 350 Boggi - 1940 - T5138 - Slakteriföreningen - Örebro - LR.JPG
Scania-Vabis 350 Boggi - 1940 - T5138 - Slakteriföreningen - Örebro - LR.JPG (105.4 KiB) Visad 27207 gånger

Men T5138 är ursprungligen en tvåaxlad Scania-Vabis 350 som levererades ny i maj 1941.
Bilen var utrustad med en 120 hk 6-cylindrig brännoljemotor (motornummer 10529) som inledningsvis var försedd med ett Imbert vedgasaggregat.
Denna 350 byggdes sedan om varvid man avlägsnade gengasaggregatet och byggde på en boggi i oktober 1946.
Totallängden ökade bara en halv meter, från 8,3 meter till 8,8 meter, medan totalvikten ökade från 10 ton till 15 ton.
Slakteriföreningen hade bilen fram till juli 1953 varefter den via ytterligare en ägare i Örebro så småningom, i juni 1955, hamnade i Karlskoga.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Nästa

Återgå till Scania-Vabis Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster