Jag satt och gick igenom gamla trådar och kom till denna som jag tycker behöver återupplivas lite.
Min far hade en Scania-Vabis L44 1950 års modell med en 90-hästars direktinsprutad D420 motor.
Här nere i Skåne var det vanligare att vi kallade dessa motorer för rickefyror snarare än för skakfyror. Ricka på skånska betyder just skaka eller rista.
Jag vet att farsan klagade en del på bilen under de sex år han hade den mellan 1950-56. Han hade tidigare haft både ett antal bensinmotorförsedda Volvo och amerikanska Dodge och Fargo, så Scanian och dieselmotorn var en ny bekantskap för honom och kanske också lite större än hans tidigare bilar.
Farsan klagade dels att han fick ont i ryggen när han kört Scanian några år, men detta kan ju ha berott på den allmänt spartanska hyttkomforten jämfört med dagens bilar och/eller stumma fjädrar i kombination med lätt belastad bil snarare än på motorn.
Dels sa han att han jämt fick ligga under bilen på kvällarna och efterspänna bultar som skakat loss.
Bilen användes till allehanda närtransporter men han körde också mjölkskjuts. Därför hade han bilen igång sju dagar i veckan året om. Vägarna på den tiden var ju oftast grusvägar eller som Rikstvåan, stensatta. Oljegrus förekom också men asfaltsbelagda vägar var tämligen ovanliga. Inga av vägarna var väl direkt släta, så detta kan ju också vara en bidragande orsak till att skruvförband skakade loss. Det berodde kanske inte enbart på motorns vibrationer.
Det var i alla fall intressant information som Kjell T anförde. Jag har inte tänkt på det tidigare utan antagit att åtminstone 40- och 50-talets fyrcylindriga motorer varit baserade på samma block, men studerar man det närmre ser man avsevärda skillnader.
Därför har jag nu försökt sammanställa kända uppgifter i nedanstående tabell.
Tyvärr har jag försökt få in tabellen i Excel format men vi har hittills inte lyckats med detta. Därför är tabellen knappt läsbar i ett JPG format med max 640 x 480 pixlar. Jag har även försökt skriva in tabellen i textformat i forumet men det redigeras automatiskt till löpande text.
Kanske någon kan ge tips hur man får in en tabell i forumet?
Samtliga listade motorer är fyrcylindriga och samtliga är dieselmotorer.
D401 och D402 är förkammardieslar medan alla efterföljande motorer är direktinsprutade.
DS5 är överladdad, dvs. försedd med turbo.
Uppgifterna är hämtade dels från Scania-Vabis instruktionsböcker samt dels från följande länk
http://www.truckerjohn.nl/motor_type%27s.htm Observera att det finns utvecklingsvarianter på de flesta motorserierna.
Listan upptar samtliga motorer, dvs. inte bara de avsedda för lastbilar utan också industrimotorer, fartygsmotorer, etc..
D401 förekom troligen endast i SKP samt TGB m42/LT
D402 finns i modellerna L10 och F10
D420 finns i modellerna L40 och F40
D440 finns i modellen L51 (Drabant)
D5 finns i modellen L36 och AL36
D5S finns i modellen L36S (AL36S tillverkades väl inte ?)
Jag har hittills endast upptäckt en enda L50 med sugmotor, alla övriga som jag identifierat har överladdade motorer. Har L50/L50S motorn oförändrade specifikationer jämfört med L36/L36S?
SKP, Terrängbil m/42 LT samt L10 och F10 fanns enligt flera uppgifter inklusive Scania-Vabis instruktionsböcker även med en bensinmotor, men vilken beteckning hade denna motor?
Däremot beskrivs inte bensinmotoralternativet i allmänt broschyrmaterial för L10 och F10 tryckta t.ex. 1946.
Det fanns väl inga bensinmotorer från Scania-Vabis tillverkade efter senare hälften av 40-talet?
Hur många bensinmotorer tillverkades det t.ex. efter 1945?
Bensinmotor nämns sedan överhuvudtaget inte i samband med L40 och F40 modellerna.
Min tanke är sedan att vi tillsammans i forumet skulle bidra med uppgifter så att vi till slut får tabellen helt komplett inklusive bensinmotorerna.
Och varför inte därefter fortsätta med de sexcylindriga motorerna, etc. ?
// S-V L44