Skakfyran

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Skakfyran

Inläggav S-V L44 » 31 aug 2012, 23:00

Motorn i annonsen är en 5.65 liters fyrcylindrig direktinsprutad dieselmotor.
Beteckningen D424 som anges tyder egentligen på att motorn ursprungligen skulle byggts som en stationär motor.
Å andra sidan ser det ut som om det finns en växellåda så den kanske trots allt suttit i något fordon.
Det fanns även stationära motorer med endast 80 hk. Dessa låg bl.a i de militära elverken som drogs med boggikärror.
En märklighet i annonsen är att startmotorn verkar vara 12 volt (om man nu tyder texten på det sättet).
12 volts system användes endast i samband med bensinmotorerna medan dieselmotorerna var försedda med 24 volts system.

D422 var den beteckning som användes för motorerna som lades i lastbilarna av modell L40. Effekten var 90 hk.
(Efterföljaren till L40, dvs. L51 hade en något större motor på 6.23 liter som benämndes D440. Effekten var också höjd till 100 hk.)
Bussarnas motorer i B40-modellen benämndes oftast D421 eller D423.

Det säkraste att kolla upp hur det verkligen förhåller sig med motorn i annonsen är att få reda på dess tillverkningsnummer.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Skakfyran

Inläggav Lasse Hsand » 01 sep 2012, 08:55

Det förklarar saken. Sökte runt efter beteckningen men hittade bara dom andra beteckningar du nämner.
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
 
Inlägg: 2217
Blev medlem: 12 jan 2010, 15:54
Ort: Härnösand

Re: Skakfyran

Inläggav Malte. E » 04 sep 2012, 18:02

Tycker det är ett intressant ämne som tagits upp, eller återuppväckts, detta med Scaniafyrorna. När jag var pojke åkte jag ofta med i en L12, och ibland i en F12. Båda hade förkammarmotorer givetvis, och de kunde verkligen skaka vill jag minnas. "Min chaufför" anmärkte en gång misslynt att "den här bilen slits inte ut, den skakar sönder". Det var väl ett uttalande i ett fall av dåligt humör, och att betrakta som överdrift. Men nog fanns skakningarna.
En annan egenhet hos denna motortyp var att om den pressades till det yttersta så hade den en benägenhet att den kunde vända och gå back. Det var ovanligt, men det kunde inträffa. Alltså om motorn tvingades uppför ett brant motlut med tungt lass tills den "stallade", så kunde lasset dra motorn baklänges och den startade igen, men baklänges. Följden blev chockerande, avgaserna pressades ut genom insugningsrör och luftrenare, och tog då med sig oljan ut ur renarnas oljebad.
Vad värre var, det blev tryck i stället för vacuum i membrankammaren så att motorn rusade upp i fullvarv och gick inte att hejda med stoppknappen, trycket mot mem-branet blockerade reglerstången.
Enda sätten att få stopp på motorn innan den skar ihop var att antingen slänga i en hög växel och bromsa stopp, alternativt täppa igen avgasröret så att motorn kvävdes av syrebrist.
I sanningens namn var det fler motorer än Scaniafyran som kunde drabbas av denna fatalitet !
Jag upplevde det som om skakningarna lindrades avsevärt vid övergången till direktinsprutning 1949/1950. Kompressionen sänktes ju då från 19 till 16. En annan omständighet kunde vara att vibrationsdämparen av friktionstyp ersattes med en ny typ med vätska i. Men jag vet inte vilket år denna förändring skedde. Säkert finns det någon påläst person som kan upplysa om det. Ibland på lediga dagar körde jag förr en L42 med 90 Hk motor. Den hade femväxlad låda, tillsatslåda och Bendix bromsservo. Jag tyckte det var en förträffligt bra bil som fungerade utmärkt, och upplevde inte vibrationerna som besvärande! Visst skälvde den till vid start och stopp, men vilken dieselmotor gör inte det? Ett PS: stoppreglaget modifierades senare så att motorn kunde stannas med knappen, OM backgång skulle inträffa.(Sällsynt)
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Skakfyran

Inläggav Lasse Hsand » 04 sep 2012, 19:42

Tackar för den kunskapen om (skakfyror)!!! Det är det som är det roliga med detta forum breddden på kunskap erfarenheter och åldrar för spridning. Kommer nog vara det första jag tänker på när jag ser en sådan motor. Tänkte fara och besöka han som säljer den här fyran. för det verkar vara nästgårds.
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
 
Inlägg: 2217
Blev medlem: 12 jan 2010, 15:54
Ort: Härnösand

Re: Skakfyran

Inläggav Lars-Gunnar » 05 sep 2012, 02:34

Jag var med om när min far skulle dra loss sin arbetskamrats 3-axliga Volvo Titan Turbo fullastad med grus som fått motorstopp i en djupt översvämmad grusväg med sin Viking Turbo också fullastad med grus och dra den baklänges. Det slutade med att det började ryka från motorn och ut i öppninngarna. Men om den stallade vet jag inte för han kunde stänga av motorn. Vad som exakt hände vet jag inte då jag inte hörde motorljudet.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Skakfyran

Inläggav Anders Ason » 05 sep 2012, 07:05

Kul och intressant "skakhistorik". Förklarar hur begreppet rotade sig så starkt för när jag växte upp var det gott om Scaniafyror och som barn kikade man ju lite extra på denna omtalade egenskap. Bl a att den skakade sig torr efter en tvätt!

Jag upplevde inga särskilda skakningar men ansåg förstås att bilen inte ha någon riktig motor då det inte var en sexa. Precis som Volvo av i dag som inte har någon V8, eller?
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Skakfyran

Inläggav Kjell T » 05 sep 2012, 15:31

Scania-Vabis dieselmotorerna kom med direktinsprutning 1949, eller möjligen 1950 i praktiken. Fenomenet med backgång kan inträffa på alla dieselmotorer med symetrisk kamaxel i insprutningspumpen. Nyare motorer har annan utförmning så att insprutningstidpunkten blir helt fel vid försök till backgång, alternativt en utformning som gör att insprutningen sker mycket långsamt vid fel rotationsriktning.
En diesel med vakuumregulator som går åt fel håll borde gå att stoppa om föraren har mod att trycka ner gaspedalen i botten, övertrycket på membranet minskar vid helt öppet spjäll, och samtidigt drar i stopp-reglaget. Med gaspedalen uppsläpt torde trycket på membranet göra att det är omöjligt att orka dra ut stopp-reglaget.
Kjell T
 
Inlägg: 2229
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Skakfyran

Inläggav Malte. E » 05 sep 2012, 19:06

Tack för intressanta synpunkter och upplysningar, Kjell T.
Plockat så här ur minnet tror jag att den "fabriksmässiga" modifieringen av vacuumregulatorn bestod i följande:
Man förändrade stopparmens anslutning så att den direkt kunde påverka reglerstångens läge, oberoende av
membranets vilja och läge. hoppas jag minns rätt.
Malte e.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Skakfyran

Inläggav Flinken » 22 jun 2020, 12:24

Hej
Den D 5, tillverkad 1965 och uttagen 1972, som jag har i min båt, har jag lyckats få att skaka en gång genom att starta den kall utan gaspådrag. Gav lite gas och den gick sedan perfekt och skakfritt som vanligt.
Flinken
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 24 sep 2017, 18:21

Föregående

Återgå till Scania-Vabis Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster