av Malte. E » 04 sep 2012, 18:02
Tycker det är ett intressant ämne som tagits upp, eller återuppväckts, detta med Scaniafyrorna. När jag var pojke åkte jag ofta med i en L12, och ibland i en F12. Båda hade förkammarmotorer givetvis, och de kunde verkligen skaka vill jag minnas. "Min chaufför" anmärkte en gång misslynt att "den här bilen slits inte ut, den skakar sönder". Det var väl ett uttalande i ett fall av dåligt humör, och att betrakta som överdrift. Men nog fanns skakningarna.
En annan egenhet hos denna motortyp var att om den pressades till det yttersta så hade den en benägenhet att den kunde vända och gå back. Det var ovanligt, men det kunde inträffa. Alltså om motorn tvingades uppför ett brant motlut med tungt lass tills den "stallade", så kunde lasset dra motorn baklänges och den startade igen, men baklänges. Följden blev chockerande, avgaserna pressades ut genom insugningsrör och luftrenare, och tog då med sig oljan ut ur renarnas oljebad.
Vad värre var, det blev tryck i stället för vacuum i membrankammaren så att motorn rusade upp i fullvarv och gick inte att hejda med stoppknappen, trycket mot mem-branet blockerade reglerstången.
Enda sätten att få stopp på motorn innan den skar ihop var att antingen slänga i en hög växel och bromsa stopp, alternativt täppa igen avgasröret så att motorn kvävdes av syrebrist.
I sanningens namn var det fler motorer än Scaniafyran som kunde drabbas av denna fatalitet !
Jag upplevde det som om skakningarna lindrades avsevärt vid övergången till direktinsprutning 1949/1950. Kompressionen sänktes ju då från 19 till 16. En annan omständighet kunde vara att vibrationsdämparen av friktionstyp ersattes med en ny typ med vätska i. Men jag vet inte vilket år denna förändring skedde. Säkert finns det någon påläst person som kan upplysa om det. Ibland på lediga dagar körde jag förr en L42 med 90 Hk motor. Den hade femväxlad låda, tillsatslåda och Bendix bromsservo. Jag tyckte det var en förträffligt bra bil som fungerade utmärkt, och upplevde inte vibrationerna som besvärande! Visst skälvde den till vid start och stopp, men vilken dieselmotor gör inte det? Ett PS: stoppreglaget modifierades senare så att motorn kunde stannas med knappen, OM backgång skulle inträffa.(Sällsynt)
Malte E.