Stellan skrev:Vad gäller årsmodeller så är det ju en viss skillnad på när en modell presenteras, och när den börjar produceras och säljas. Presentationen görs ju innan den börjar säljas...men det är väl årtalet den säljs som sätter årmodellen?
Där har vi det ena problemet, om man nu ska ta det så allvarligt och kalla det för problem vill säga.
Det har dykt upp fordon med senare årsmodell än den officiella historiebeskrivningen.
En stark teori är att det handlar om "lagerbilar" som sålts ut långt efter ett modellbyte.
Dessa fall kan röra till det.
Reid Hulting skrev:Scanias 2-seriebilar presenterades under en vecka på Älvsjömässan våren 1981 och då som årsmodell 1981.
2-seriens T-bilar presenterades 1980.
I tidningen Mil nummer 2, 1980 och även tidningen Trailer nummer 2, 1980 presenterades de nya torpedscaniorna.
Visserligen fick de riktiga bilarna årsmodellen 1981, tydligen med några undantag som Reid nämner.
Det kompletta 2-serieprogrammet med G, P och R tillsammans med T visas i sin helhet i tidningen MIL nummer 1, 1981.
Ska man gå efter lansering/presentation eller årsmodell i dessa fall.
Min åsikt är att så länge man säger t.ex "T-serien presenterades 1980" så är vilket som riktigt.
I litteratur där sådant inte nämns kan det ställa till lite bekymmer när man sedan söker efter sanningen.
Kanske det skulle vara ett slags "standardmått" även här.