Hyttfråga kring 40-talets Scania-Vabis

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Hyttfråga kring 40-talets Scania-Vabis

Inläggav S-V L44 » 11 feb 2009, 23:11

Per Thomson skrev i länken "Scania-Vabis-identifiering" följande:
Jag har skickat frågan vidare och fått följande kommentarer:
1946 ca hade S-V 6:or hytt från Umeå medan 4:or hade hytter från Åtvidaberg. Jag ville protestera mot det där med Umeå men fick svaret att hytterna då hade ingen som helst likhet med senare Umeå-hytter.


Med hytter från Umeå avses väl det som sedermera kom att bli GN-hytter eller Gösta Nyström-hytter. Enligt Christer Olssons bok Landsvägens Riddare så, citat:
"Redan under 1930-talet tillverkade Nyström lastbilshytter. Dessa skilde sig dock inte från samtida hytter utan var uppbyggda på konventionellt sätt av trä. Men 1948 introducerades den första GN-hytten (initialerna stod för Gösta Nyström) konstruerad och tillverkad som en fribärande stålkonstruktion."

Om GN-hytten i stål kom först 1948, skulle det då betyda att två välkända Scania-Vabis L10:or (BUO714 och EKM111) av 1946-års modell inte skulle ha GN stålhytt utan dessa hytter skulle vara traditionella trähytter? Jag får säga att jag tvivlar lite på detta. Hytterna ser ju i så fall ut att vara väldigt lika med GN stålhytt.
Finns det någon som kan uppvisa en bild på en Scania-Vabis med en "gammal" Umeå-hytt tillverkad i trä från tiden före 1948, dvs. före introduktionen av GN-hytten i stål?

I övrigt tycker jag personligen att dessa tidiga GN-hytter hytter från slutet av 40-talet är betydligt "prydsammare" på en Scania-Vabis än den efterföljande hyttmodellen som mestadels har blivit förknippad med Volvo. På en Volvo är den dock helt OK.

Uppgiften att en Åtvidabergshytt skulle vara mer eller mindre standard på en Scania-Vabis L10-modell förvånar mig också en del.
Visst ser man ett och annat gammalt foto med en Scania-Vabis L10 utrustad med dylik hytt, men inte är det så värst många. Den enda kördugliga Scania-Vabis L10 med Åtvidabergshytt som jag känner till har registreringsnumret X1036, och bilen är från 1946. Däremot ser man betydligt fler Volvo-lastbilar från 1940-talet utrustade med den "traditionella" Åtvidabergshytten.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Återgå till Scania-Vabis Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster