60 ÅR!

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

60 ÅR!

Inläggav Kjell T » 08 feb 2009, 22:39

I senaste SCANIA maailma (SCANIA världen) 1/2009 berättas att Oy Scan-Auto Ab som är Scania importör i Finland fyller 60 år i år.
Det berättas också att den första Scania-Vabis kom till Finland 1913 och det var en av typ ELa årsmodell 1912. Den bilen kom att beslagtas av ryska armen 1914. Enligt tidningen skulle det till Finland troligtvis ha kommit endast 11 Scania-Vabis före 1929. Importör av de bilarna skulle ha varit AB Walfrid Alftan OY.
Gamla Scania-Vabis från förr är ovanliga i Finland. Trots att Scan-Auto fanns som importör from 1949 var lastbilar av märket Scani-Vabis sällsynta under 50-talet. Bussar förekom däremot.
Kjell T
 
Inlägg: 2238
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: 60 ÅR!

Inläggav Per Thomson » 09 feb 2009, 12:15

Kanske inte så konstigt att det inte blev fler Scania tidigare, dels hade ni ju egna fina lastbilar, Vanaja och Sisu, sedan hade väl Ryssland ett betydande inflytande över Finland. Jag är ganska dåligt insatt i såväl de finska lastbilsmärkena som det politiska. För det senare finns säkert en hel del litteratur på våra bibliotek men när det gäller Finland som lastbilsbyggarnation så är det nog sämre beställt med litteratur och jag tror att det är fler än jag som vill veta mer om Sisu och Vanaja.

Jag föreslår att du Kjell lägger upp två nya trådar under kategori "Finska lastbilar", den ena tråden "Sisu" och den andra "Vanaja". :) :arrow:
"Finska lastbilar" är precis skapats under under "Historik". Jag tycker att de finska lastbilarna är intressanta och förvånas att de inte förekommer på våra rallyträffar men det beror väl på att färjerederierna kanske inte sponsrar?

Åkerihistoriska sällskapet arrangerar den 26 mars en resa till Finland där den finska motsvarigheten till ÅHS är värd. Tyvärr har jag ingen möjlighet att vara med till Finland men skulle gärna ha varit med annars. Med denna resa får man nog tillfälle att lära mer om det jag efterlyser. Men kanske Kjell T tillsammans med våra andra finska forummedlemar förmedlar lite kunskap för oss som inte kan vara med på denna resa.

http://www.akeri.se/sveriges-akeriforetag/om-oss/akerihistoriska-sallskapet/aktiviteter-2009
http://www.akeri.se/files/bilder/akerihistoriska/aktiviteter/HKIresa2009.pdf OBS Fel datum i anmälningsformuläret!
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå


Återgå till Scania-Vabis Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 34 gäster