Sida 1 av 1
Scania LK111

Postat:
09 jan 2009, 20:00
av S-V L44
Jag såg i johnny013:s tråd "FNM" att åtminstone en av länkarna visade en Scania LK111.
Detta var ju en exportmodell som såldes bl.a. på marknaderna i Australien och Brasilien.
Följande foto visar dock en svenskreggad bil, förmodligen en testbil eftersom den är högerstyrd.
Bilen finns inte längre kvar i bilregistret.

- Scania LK111 - GUL431 - Sea-Land - LR.JPG (182.92 KiB) Visad 18720 gånger
Såldes det överhuvudtaget några Scania LK111 eller LKS111 i Sverige?
// S-V L44
Re: Scania LK111

Postat:
09 jan 2009, 20:13
av flak
Nja den där GUL 431 skylten ska man nog inte tro på för den skylten har flyttat runt på diverse Scaniabilar inom Scaniakoncernen.
(för att nämna nån en SBAT)
Tror nog inte att någon LK bil sålts i Sverige men det har gått några testbilar här.
Provbil på testbanan i Södertälje, foto Scania arkivet

- testbil53.jpg (25.04 KiB) Visad 18702 gånger
Re: Scania LK111

Postat:
09 jan 2009, 23:06
av Böll
Stämmer bra det,en gul SBAT 6x6 med blå ränder,polaren har en plansch på den...
Re: Scania LK111

Postat:
09 jan 2009, 23:40
av Sudde52
Vet inte om jag ens vågar kommentera, man kanske blir straffad för industrispionage....Men i alla fall så var företaget som jag jobbar hos anlitat för att leverera betongstommen till utbyggnaden av Scanias laboratorium. Jag minns att det förekom provkörningar dygnet runt där uppe på berget, jag fick tyvärr inte möjlighet att delta i provverksamheten men min kollega fick möjlighet att provåka testbanan plus att det fanns provbilar från konkurrenten i Göteborg som hade försetts med motorer från Södertälje.....
MVH Sudde
Re: Scania LK111

Postat:
09 jan 2009, 23:48
av Stellan
Jag tror inte att det är någon större hemlighet att alla testar varandras bilar på olika sätt, men det är intressant at se en G111
Är lite nyfiken på varför Scania inte sålde den här varianten i Sverige, Volvo sålde väl en hel del G88/G98:or?
/Stellan
Re: Scania LK111

Postat:
10 jan 2009, 16:59
av Philippe
I have the sales brochures of that truck right here with me, I'll try to scan them
Phil
Re: Scania LK111

Postat:
10 jan 2009, 17:45
av Thomas Almen
Sommaren 1977 trailade jag ner 2, eller 3 Cat 988 till Ragnar Petterssons förråd i Södertälje. Det låg alldeles intill Scanias provbana, fullt synlig från verkstadsplanen. En del kort blev tagna med åkarns kamera, bl.a på en LK 111 eller 141. Men eftersom det var åkarns kamera, så har jag inte idag tillgång till bilderna. Annat intressant som gick på provbanan var en LT 140 med navreduktioner, tippekipage med 3-axlig vagn. Såg ut att vara rejält lastad. Ragnar Pettersson var en entrepenör som var bördig från Stugun 5 mil öster om Östersund, och var den som fick uppdraget att bygga en provbana åt Scania, det var väl därför förrådet låg i stort sett på Scanias mark. Hans far, John Pettersson, hade Jämtlands först utfärdade trafiktillstånd. Karl Pettersson, Ragges bror, ägde bl.a Norrländska Betong & Stenindustri, en firma i grusbranschen. "Norrländska" hade väl dom häftigaste grusekipagen när jag var pys. LT 75 och 76 med 4-axlade tippsläp med dubbla flak, ett av släpen drogs av en FB 88. Vill minnas att dom lastade 3 x 8 kubik utav tungt granitmaterial. Detta blev en aning ot, men det kan jag bjuda på.
Re: Scania LK111

Postat:
10 jan 2009, 19:07
av Philippe
Re: Scania LK111

Postat:
10 jan 2009, 22:11
av Anders
Stellan skrev:Jag tror inte att det är någon större hemlighet att alla testar varandras bilar på olika sätt, men det är intressant at se en G111
Är lite nyfiken på varför Scania inte sålde den här varianten i Sverige, Volvo sålde väl en hel del G88/G98:or?
/Stellan
Bra fråga det där.
Var det inte så att lagstiftningen ändrades så att G-modellen blev överflödig?
LK/LKT-bilarna är väl från senare hälften av 70-talet, så det kanske är därför?
Anders
Re: Scania LK111

Postat:
12 jan 2009, 21:43
av Per Thomson
Jo, det stämmer men jag minns inte året. Minns att med en G-modell så kom man upp i ca 22.5 meter (max axelavstånd för kombinationen) och 51,4 ton bruttovikt inom 24 meter totallängd. Detta ändrades då man ansåg att paragraf 54 (nu 106) gav onödigt långa bilar så max bruttovikt medgavs vid axelavståndet 18,5 meter i stället. Redan innan hade man också gjort ett undantag för "utlandsbilar" på grund av att ett trailerekipage som fick vara max 15 meter i Europa bara fick lasta lite drygt 10 ton i Sverige när man tog till måttbandet.
Re: Scania LK111

Postat:
12 jan 2009, 21:49
av Per Thomson
Thank you for the broschyres Philippe!
I just tell in swedish how to make them readable.
Philippes broshyrer visar en hel sida om du klickar på den men den går ändå inte att läsa i det läget. Mitt ovanför bilden finns en liten symbol, klicka på den och nu erhålles en förstoring som gör dokumentet lättläst.
