av Thomas Almen » 10 jan 2009, 17:45
Sommaren 1977 trailade jag ner 2, eller 3 Cat 988 till Ragnar Petterssons förråd i Södertälje. Det låg alldeles intill Scanias provbana, fullt synlig från verkstadsplanen. En del kort blev tagna med åkarns kamera, bl.a på en LK 111 eller 141. Men eftersom det var åkarns kamera, så har jag inte idag tillgång till bilderna. Annat intressant som gick på provbanan var en LT 140 med navreduktioner, tippekipage med 3-axlig vagn. Såg ut att vara rejält lastad. Ragnar Pettersson var en entrepenör som var bördig från Stugun 5 mil öster om Östersund, och var den som fick uppdraget att bygga en provbana åt Scania, det var väl därför förrådet låg i stort sett på Scanias mark. Hans far, John Pettersson, hade Jämtlands först utfärdade trafiktillstånd. Karl Pettersson, Ragges bror, ägde bl.a Norrländska Betong & Stenindustri, en firma i grusbranschen. "Norrländska" hade väl dom häftigaste grusekipagen när jag var pys. LT 75 och 76 med 4-axlade tippsläp med dubbla flak, ett av släpen drogs av en FB 88. Vill minnas att dom lastade 3 x 8 kubik utav tungt granitmaterial. Detta blev en aning ot, men det kan jag bjuda på.