Sida 1 av 1
Päronhyttens införande

Postat:
06 maj 2024, 09:32
av Per Thomson
Mer godbitar, inga dåliga renoveringar!

Hur vanligt är det att du däröver träffar på Scanior med Be-Ge hytt, dvs inte 'päronhytten' som är Scanias egen?
Re: Utflykt över gränsen.

Postat:
06 maj 2024, 13:48
av Drängen
Har ingen statistik över det, men det beror nog som här på årsmodell. Nyare än 1965 är Päronhytten vanligare.
Re: Utflykt över gränsen.

Postat:
09 maj 2024, 08:31
av Per Thomson
På 76:an blev päronhytten införd först slutet år 1967.
Re: Utflykt över gränsen.

Postat:
09 maj 2024, 12:52
av Drängen
Säker? Vet med säkerhet att det gick en LS 76 av 66 års modell med Päronhytt i Östersund. Scania tog väl över BeGes tillverkning i den vevan.
Re: Utflykt över gränsen.

Postat:
11 maj 2024, 09:13
av Per Thomson
Vi hade en LS7642 årsmodell 64 eller 65 med päronhytt, men den var eftermonterad i samband med att bilen byggdes om från dragbil till tippbil. Ursprungligen hade det varit en Be-Ge sovhytt.
Min nuvarande L7642 är av årsmodell 67 enligt regbeviset som utfärdades i januari det året, den lämnade tillverkningen i Södertälje oktober 66.
Under sent 1967 fick 76:orna också en ny bakaxel och bakväxel. Den nya bakaxeln gav ökad spårvidd, fordonsbredden 235 cm gällde inte längre. Den gamla axeln hade varit densamma ända från Regenttiden.
Re: Utflykt över gränsen.

Postat:
11 maj 2024, 13:00
av Drängen
Det gick fortsatt välja hytt, även efter att Scania övertagit BeGe. Körde själv en tidig 67 års 76:a med Päronhytt, på samma åkeri fanns en 110:a med BeGe-hytt. Så det varierade nog.
Re: Utflykt över gränsen.

Postat:
11 maj 2024, 21:20
av Bo Abrahamsson
Om det var en Be-Ge hytt borde den varit längre än 1080 på 110an för det dröjde några år innan Scania kunde erbjuda annat än 1080 ville man ha längre hytt så gjorde Scania fortsatt Be-Gehytter.
Hälsn.
Bosse
Re: Utflykt över gränsen.

Postat:
12 maj 2024, 06:18
av Drängen
Bo Abrahamsson skrev:Om det var en Be-Ge hytt borde den varit längre än 1080 på 110an för det dröjde några år innan Scania kunde erbjuda annat än 1080 ville man ha längre hytt så gjorde Scania fortsatt Be-Gehytter.
Hälsn.
Bosse
Syftar du på mitt inlägg så var det 1080 på 110:an.
Re: Utflykt över gränsen.

Postat:
12 maj 2024, 18:06
av S-V L44
Nu blir tyvärr denna tråd lite kapad och OT med annat innehåll än ”Utflykt över gränsen”, som i sig är mycket trevligt att beskåda, men Drängen har faktiskt rätt angående den s.k. "päronhytten".
Om man bara ser till Sc-V L76-serien och Scania L110-serien (det finns ju fler lättare chassier, t.ex Sc-V L56 och Scania L80, vilka jag inte har undersökt, men jag vet att det förekommer L80 med andra hytter), och antar att chassinumren är löpande i förhållande till produktionen i fabriken så gäller följande.
Det är tyvärr inte alltid man kan ”lita på” att årsmodell och fordonsår är lika med den ursprungliga tidpunkten för tillverkningen av chassit. Det kan röra sig om t.ex. lagerbilar som av en eller annan anledning blivit stående eller en tidskrävande påbyggnad. Även ombyggnad till A-traktor, Motorredskap, etc. kan ofta medföra en felaktig fordonsårsangivelse. Därför är chassinumret nog den säkraste utgångspunkten.
Min ”studie” bygger på närmre 700-800 fordon, men jag har tyvärr inte bilder på alla, så osäkerheten är därmed stor. Jag tycker ändå att det ger en indikation vartåt det lutar med hjälp av de bilder som jag har.
- Päronhytter började införas under senare delen av 1966 runt chassinummer 430300. 1966-års L76:a börjar med chassinummer runt 425600, dvs. så det var ganska sent på modellåret som päronhytten kom.
- Det finns fordon med päronhytter på enstaka fordon med betydligt lägre chassinummer, men dessa hytter har sannolikt eftermonterats.
- Under modellåret 1967 verkar det som om det var någonstans mellan 60 och 80 % päronhytter på chassierna, men faktiskt var andelen något lägre för 1968 års modell. (Per Thomsons bil, en 1967:a, som omnämnts i texten ovan, är t.ex. omgiven av chassin utrustade med päronhytter.)
- För Scania L110-serien fanns det ändå en del chassin som försågs med udda hytter. Med andra hytter än päronhytten inbegrips Be-Ge, Floby och diverse s.k. Crew Cabs som alternativ till päronhytter. Det finns exempel på chassin fram t.o.m. årsmodell 1974 som har andra hytter än päronhytt.
- En observation som jag inte tänkt på tidigare, är att päronhytterna finns både med ventilationslucka i stil med de tidigare torpederna avsedda för t.ex. Be-Ge-hytter och helt utan denna synliga ventilationslucka. Varianten utan ventilationslucka återfinns mestadels bland de tidiga päronhytterna.
// Kjell N
Re: Päronhyttens införande

Postat:
14 maj 2024, 08:40
av Per Thomson
Päronhytter började införas under senare delen av 1966 runt chassinummer 430300.
Chassinumret på min är 430488 och Be-Ge hytt 1080. Anledning till den här blandningen lär vi inte få veta. Men en del äldre årgångar med päronhytt kan senare ha varit utsatta för haverier där man tvingats montera päronhytten, eller andra omständigheter som jag angav exempel på i mitt tidigare inlägg. Kanske också att köparen kunde specificera Be-Ge hytt så länge som de fanns i lager. Om kunden önskade större hytt än 1080 eller annat fabrikat hade Scania till en början ingen sådan modell förrän något år senare. Därför tillverkades chassier fortfarande med torped efter päronhyttens införande.
Re: Päronhyttens införande

Postat:
07 jun 2024, 18:18
av S-V L44
Läs även dessa två intressanta inlägg i ämnet. (Om man nyttjar forumets sökmotor kan man finna mycket "matnyttigt".
viewtopic.php?f=1&t=5298och
viewtopic.php?f=36&t=5140// Kjell N
Re: Päronhyttens införande

Postat:
09 jun 2024, 17:19
av Per Thomson
Du är duktig på att finna tidigare diskussioner i samma ämne Kjell. Jag är lite för lat. L66:an 'kombolösning' med 'torpedpäronhytt' lär vara unik.
Re: Päronhyttens införande

Postat:
09 jun 2024, 18:27
av S-V L44
Mitt minne är än så länge intakt (och ganska hyfsat - om jag får säga det själv

).
Jag har också haft ordning på mina datorer och sparat i princip allt digitalt (datorvana sedan tidigt 1980-tal) och vet i stort sett var jag skall söka information som jag vill bevara.
Förutom perioden då jag inte ägde min egen dator (i USA och Ryssland i mitten av 1990-talet) har jag sparat allt, t.o.m. en hel del virus (de har jag dock på diskett).
Annars har jag information på uppemot 10-12 hårddiskar (plus molnlagring), och vet i princip var jag skall söka.
Det här forumet är för övrigt en "guldgruva" till information. Jag har verkligen funderat på att skriva ut alla sidor (totalt antal trådar 11533, och givetvis ännu fler sidor) för att få forumet bevarat den dag det oundvikligen läggs ned, men det är ju ett jättejobb.
// Kjell N
Re: Päronhyttens införande

Postat:
09 jun 2024, 23:02
av Noxcania
Som en tryckt riktig bok skulle de va ganska rejält imponerande Kjell! 