Scania-Vabis LF 55

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Scania-Vabis LF 55

Inläggav Anders » 07 feb 2010, 18:53

Kjell T skrev:Intressant med en bild till på bilen. Det finns detaljer som avviker mellan andra och tredje bilden, bakaxeln och fotsteget på passagerarsidan.


Skulle man kunna tänka sig att man bytt bakaxel till en kraftigare vid ett senare tillfälle? Fotsteget är väl bara ett påsvetsat bockat armeringsjärn?

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2331
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Scania-Vabis LF 55

Inläggav Kjell T » 13 feb 2010, 17:05

I dag tittade jag på bilderna i boken om Scania militärfordon igen. Min uppfattning är att det är två olika LF55 bilar som är avbildade på sid 92 och 93, trots att det är samma registernummer. Detaljer som skiljer är bla hyttens vindruta, blinkers, snökedjorna och flakets höjd framtill.
Kjell T
 
Inlägg: 2229
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Scania-Vabis LF 55

Inläggav Anders » 13 feb 2010, 17:12

Både vindrutan och flygspaningsluckan på hytten skiljer ju mellan bilarna.
På sid. 92 är ju hytten utrustad som den var på Vikingarna med delad, halvt öppningsbar vindruta och flygspaningslucka.

En möjlighet är ju att bilen på sid. 92 blivit ombyggd och att bilden på sid. 93 visar den i "fabriksutförande"?

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2331
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Scania-Vabis LF 55

Inläggav Fredrik Klint » 28 apr 2010, 16:56

E1969 hette tidigare Mil 175904, årsmodellen är 1961.
Ursprungligen "flak med 50cm lämmar", ombyggd till "bärgningsfordon för 4 tons fordon" och besiktigad som detta 7/10 -63.
Den första civile ägaren var Linköpings Motorcentrum AB som köpte den 7/1 -63.
Ägare två var Mjölby Bärgningsservice som köpte den 7/12 -71.
Mest intresserad av bärgningsbilar - Har Du nya/gamla bilder på svenska bärgare? Ta gärna kontakt.
Fredrik Klint
 
Inlägg: 357
Blev medlem: 22 dec 2007, 21:06

Re: Scania-Vabis LF 55

Inläggav Kjell T » 16 jan 2011, 13:12

Jag kan inte släppa min nyfikenhet kring denna modell. Har det möjligen dykt upp något nytt om modellen?
Kjell T
 
Inlägg: 2229
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Scania-Vabis LF 55

Inläggav bilobuss » 30 jan 2011, 00:56

En kompis såg denna bil stå hos Klingerots Bilskrot i Gammalkil (sydväst om Linköping) någongång under andra halvan av 1990-talet. Därefter var den borta från skroten. Skrotad? Export? Eller finns kvar någonstans i Sverige?
I samband med ombyggnad till "civil" bärgare (1963) blev bilen uppgraderad med D8-motor och 56-emblem. Bakaxeln byttes senare ut mot en axel av typ "66-75-76" (R75). Troligen bara byggd i ett enda exemplar. Skulle vara kul att veta mer om denna unika bil.
bilobuss
bilobuss
 
Inlägg: 130
Blev medlem: 08 apr 2007, 03:57
Ort: Trångsund

Re: Scania-Vabis LF 55

Inläggav Kjell T » 30 jan 2011, 12:17

Vi får leva på hoppet att det dyker upp någon som kan berätta vad som hänt med bärgningsbilen sedan den sågs på skroten. Det märkliga är de skillnader mellan bilarna på bilderna som jag tidigare skrivit om.
Kjell T
 
Inlägg: 2229
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Scania-Vabis LF 55

Inläggav Anders Ason » 30 jan 2011, 13:38

Kristianstads Thermotrans skrev:En kompis såg denna bil stå hos Klingerots Bilskrot i Gammalkil (sydväst om Linköping) ...


    Är en plats jag besökt många gånger och även handlat delar, bor ju ganska nära och ännu närmare från jobbet. Men ... det är nog snarare mera verkstad än skrot numera då skrotgården genomgått en drastiskt förändring/modernisering. Numera är de gamla bilarna borta i stort sett och det mesta av delar inlagda i lastbilsskåp. Men visst det är mycket kvar av den gamla karaktären men ett företag måste bedrivas någorlunda rationellt. Har sett att flera andra skrotar görs sig av med delar med låg efterfrågan.

    När det gäller skogsvrak så var det för mig en liknande upplevelse när jag åkte rund lite i Dalarna förra året. Fanns otroligt mycket under granarna.


    Hur mycket står det i buskarna egentligen?

Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Scania-Vabis LF 55

Inläggav bilobuss » 30 jan 2011, 13:53

Anders Ason skrev:
Kristianstads Thermotrans skrev:En kompis såg denna bil stå hos Klingerots Bilskrot i Gammalkil (sydväst om Linköping) ...


    Är en plats jag besökt många gånger och även handlat delar, bor ju ganska nära och ännu närmare från jobbet. Men ... det är nog snarare mera verkstad än skrot numera då skrotgården genomgått en drastiskt förändring/modernisering. Numera är de gamla bilarna borta i stort sett och det mesta av delar inlagda i lastbilsskåp. Men visst det är mycket kvar av den gamla karaktären men ett företag måste bedrivas någorlunda rationellt. Har sett att flera andra skrotar görs sig av med delar med låg efterfrågan.

    När det gäller skogsvrak så var det för mig en liknande upplevelse när jag åkte rund lite i Dalarna förra året. Fanns otroligt mycket under granarna.


    Hur mycket står det i buskarna egentligen?


Kunde vara kul om du vill höra med ägarna vad som verkligen hände med LF55:an.
bilobuss
bilobuss
 
Inlägg: 130
Blev medlem: 08 apr 2007, 03:57
Ort: Trångsund

Re: Scania-Vabis LF 55

Inläggav Kjell T » 30 sep 2012, 10:33

Min nyfikenhet kring bilen/bilarna finns fortfarande kvar. Har inget nytt kommit fram?
Kjell T
 
Inlägg: 2229
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Scania-Vabis LF 55

Inläggav Anders Roger Larsson » 30 sep 2012, 13:43

Kjell T skrev:Min nyfikenhet kring bilen/bilarna finns fortfarande kvar. Har inget nytt kommit fram?


Det enda nya så vitt jag vet är att sidan om denna bil har fått ny adress - igen! http://www.tow.se/oldcartowscania/s510028.htm

(Ber om ursäkt för dessa omändringar och döda länkar men det var en nödvändighet att organisera om mina sidor då antalet bilder stiger.
Nu tror jag att merparten kommer att ligga där de ligger i fortsättningen då jag funnit en bra form...)
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 jul 2007, 18:12
Ort: Arvika

Re: Scania-Vabis LF 55

Inläggav Kjell T » 02 feb 2016, 16:32

Kan projektet LF55 ha varit en "försvarshemlighet" när det inte dykt upp eller sparats någon utförligare information?
Kjell T
 
Inlägg: 2229
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Scania-Vabis LF 55

Inläggav S-V L44 » 02 feb 2016, 23:34

Jag tror inte att det varit något större hemlighetsmakeri kring bilen som så, utan den förlorade upphandlingen på vissa svagheter gentemot Volvo helt enkelt.
Det går att läsa mer på den nyare länken här http://www.tow.se/oldcartowscania002/sc ... -s5167.htm

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Föregående

Återgå till Scania-Vabis Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster