Hjälp identifiera Scania chassie 1930-tal

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Hjälp identifiera Scania chassie 1930-tal

Inläggav 66swede » 12 okt 2023, 09:12

Jag läste någonstans att vakuum bromsar endast fanns på bussar, -någon som vet från vilket år? Jag misstänker att detta ursprungligen var en postdiligens. Motorhuven har tidigare varit gul. Torpeden samt fästen på ram antyder samma form som busskaross, i alla fall de första ca 2 metrarna. Fotsteget på vänster sida har ett "trampgummi" som antyder att det suttit en dörr en bit något längre bak, men utvändigt fotsteg på en busskaross....hmm. Hjulbas ca 440cm. Draganordning för släp. Plogfäste. Vad är hjulet på kardanstången som har "propellerblad"? (sista bilden). Ska man leta efter ramnummer eller finns endast motornummer? -Har inte tittat efter det ännu. Någon som vet något?
Bilagor
IMG_3866.JPG
IMG_3866.JPG (383.98 KiB) Visad 2885 gånger
IMG_3863.JPG
IMG_3863.JPG (383.98 KiB) Visad 2885 gånger
IMG_3862.JPG
IMG_3862.JPG (383.98 KiB) Visad 2885 gånger
IMG_3869.JPG
IMG_3869.JPG (383.98 KiB) Visad 2885 gånger
IMG_3868.JPG
IMG_3868.JPG (383.98 KiB) Visad 2885 gånger
IMG_3867.JPG
IMG_3867.JPG (383.98 KiB) Visad 2885 gånger
IMG_3843.JPG
IMG_3843.JPG (383.98 KiB) Visad 2885 gånger
66swede
 
Inlägg: 39
Blev medlem: 23 dec 2008, 09:48

Re: Hjälp identifiera Scania chassie 1930-tal

Inläggav Anders Ason » 12 okt 2023, 09:36

66swede skrev:Jag läste någonstans att vakuum bromsar endast fanns på bussar, -någon som vet från vilket år? Jag misstänker att detta ursprungligen var en postdiligens. Motorhuven har tidigare varit gul. Torpeden samt fästen på ram antyder samma form som busskaross, i alla fall de första ca 2 metrarna. Fotsteget på vänster sida har ett "trampgummi" som antyder att det suttit en dörr en bit något längre bak, men utvändigt fotsteg på en busskaross....hmm. Hjulbas ca 440cm. Draganordning för släp. Plogfäste. Vad är hjulet på kardanstången som har "propellerblad"? (sista bilden). Ska man leta efter ramnummer eller finns endast motornummer? -Har inte tittat efter det ännu. Någon som vet något?


    Ett intressant fynd då det inte är så gott om bevarade 30-tals Scania. I regel var lastbilsramar raka, d v s utan upphöjningen över bakaxeln vilket busschassin hade för att sänka insteget. Längst fram på vänster rambalks utsida kan det nog vara skäl i att leta efter numret. Ganska länge var motornumret och ramnumret samma.

    Dina bilder beskärs i min läsare och ser inte heller att du har laddat upp dom på Forumets server. Tyvärr har vi bakåt i tiden många brutna externa länkar där bilder har tagits bort.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Hjälp identifiera Scania chassie 1930-tal

Inläggav 66swede » 12 okt 2023, 09:39

Ok, ytterligare ett tecken på buss då. Jag vet inte varför bilderna inte laddas upp hela, men felet borde ligga hos hemsidan tänker jag.
66swede
 
Inlägg: 39
Blev medlem: 23 dec 2008, 09:48

Re: Hjälp identifiera Scania chassie 1930-tal

Inläggav Anders Ason » 12 okt 2023, 10:19

66swede skrev:Ok, ytterligare ett tecken på buss då. Jag vet inte varför bilderna inte laddas upp hela, men felet borde ligga hos hemsidan tänker jag.


    Du har laddat upp bilderna? Vi har ett Script som automatiskt skalar om upplagda bilder till max 800 pixlar i bredd som vår Forummotor är designad för och kan inte se i dit inlägga att du laddat upp. Antog därför att de gick till en extern länk men inte det heller syns. Mystiskt.
    Ska försöka kolla upp det. Hur stora är filerna på dina bilder? Du får gärna mejla över bilden med det mystiska hjulet.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Hjälp identifiera Scania chassie 1930-tal

Inläggav Stenhuggarn » 12 okt 2023, 14:54

Det är inte så att du laddat upp bilderna med safari på mac? Då blir det exakt så för mig att bilderna klipps. Skulle det vara så hjälper det att t.ex. köra google chrome istället, då händer det inte.
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Hjälp identifiera Scania chassie 1930-tal

Inläggav Per Thomson » 12 okt 2023, 21:29

Bra tips från Stenhuggarn! Safari och Forumet gillar inte varandra.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Hjälp identifiera Scania chassie 1930-tal

Inläggav 66swede » 13 okt 2023, 14:56

Så är det säkert.
Jag har hur som helst fått fram lite historik på skapelsen.
Årsmodell 1936, och då var den Postdiligens. 1940 byggdes den om till Fältpostbuss (möjligen av ASJ i Linköping). 1947 lät posten bygga om den till flakbil och man använde den ända fram till 1967 (eller ägde den i alla fall fram tills dess).
Fantastiskt vad det finns folk som sitter inne med kunskaper!
66swede
 
Inlägg: 39
Blev medlem: 23 dec 2008, 09:48

Re: Hjälp identifiera Scania chassie 1930-tal

Inläggav Malte. E » 15 okt 2023, 17:24

Scania-Vabischassie från en f.d. postdiligens.
Synd att bilderna blev så undermåliga, därför att det är ett intressant ämne. Scania hade en lång följd av år
samma motornummer som chassinummer det fungerade ju bra så länge origignalmotorn satt kvar, sedan kunde
det bli kaos för sentida forskare. Årsmodell 1936 har jag svårt att tro på.
Det aktuella motornumret borde finnas på en mässingplåt på motorblocket, chassinumret på vänster ramände.
Bildnummret img 3806 ? tycks visa en del av kalottlagret. Scania i likhet med Tidaholm, m.fl. hade s.k. Kardan-
rörsdrivning. det innebar att accelerations- och retardationskrafterna överfördes från hjulen till ramen, ej via
fjäderfästerna utan via kardanröret och kalottlagret till en kraftig och mittplacerad tvärbalk.
Scanias tidiga postdiligenser, som var riktiga tuffingar hade tryckluftbromsar, Kanske de första i Sverige ? Men
inte med tryckdosa och membran utan med kolv och cylinder.
Men det finns plats för förväxlingar, Somliga av 30-talets Scania busschassier hade på framhjulen direktverkande
vacuumbromsar ,också med cylindrar och kolvar. dessa var reglerbara från förarplats. De satt monterade på flyg-
vapnets radiobussar bl .andra. de satt monterade på bromsfästenas, (sköldarnas) mot mittlinjen vända sidor.
Slutar här i avvaktan på bättre bilder.
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Hjälp identifiera Scania chassie 1930-tal

Inläggav Anders Ason » 15 okt 2023, 19:17

(Flygvapnets radiobuss har jag kört. Ingen höjdare (max 40) och om jag nu mins rätt satt gaspedalen i mitten. Vi hade några och den fanns även i en Volvo version. Det här var på Kungliga Roslagens flygkår F2 TV2 (TeleVerkstad 2))
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping


Återgå till Scania-Vabis Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 41 gäster