Kallstart L56

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Kallstart L56

Inläggav johnny013 » 04 jan 2023, 15:07

johnny013
 
Inlägg: 134
Blev medlem: 13 feb 2008, 15:20
Ort: motala linköping

Re: Kallstart L56

Inläggav Drängen » 04 jan 2023, 17:18

Kallar man det där kallstart? Har svårt att förstå vitsen med den där typen av filmer, när man i flera år många gånger varit tvungen att tvinga igång riktigt kalla bilar av olika anledningar, inte sällan snålhet från åkeriägare. Varm å go ska dom va, skonar både motor och chaufför.
Drängen
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 09 jan 2021, 16:08

Re: Kallstart L56

Inläggav Noxcania » 04 jan 2023, 17:54

Hade väntat mej eld under tråget uti snø & svart røk...
Noxcania
 
Inlägg: 1302
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Kallstart L56

Inläggav Drängen » 04 jan 2023, 18:36

Noxcania skrev:Hade väntat mej eld under tråget uti snø & svart røk...

Inte så roligt som det låter. Nyårsafton 1979 var det 41 grader i Östersund. Offrade hela dagen på att hjälpa till att starta två bilar med den metoden. Är numera begränsat entusiastisk till såna övningar.
Drängen
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 09 jan 2021, 16:08

Re: Kallstart L56

Inläggav Per Thomson » 04 jan 2023, 19:28

Jag har full förståelse Drängen!
Värmarna som försvaret hade var nog inte så dumma ändå, dessutom helt oberoende av elnät.
I boken "Bandar Abbas Express" finns en målande bild av eldning under en F88 i Turkiska bergen.
Min egen FB88 behagade heller inte starta efter en helg på några dygn i Travemünde med bara några få minusgrader. Fick kalla på extra batterikapacitet för att få igång den. En bidragande orsak kan ha varit att motorn var slut efter bara ca 20000 mil. Fick rådet att sätta i en utbytesmotor i stället för att reparera och det rådet följde jag. Inte så roligt att få problem i länder långt från Sverige, särskilt i östländer.

Scania kan heller inte slå sig för bröstet. Innan jag hade egen bil körde jag för Europatrailer en period. Vid ett tillfälle övernattade jag i mitt föräldrahem i Avesta på väg till Malung med maskiner från Västtyskland som skulle lossas dagen därpå. Natten skulle bli kall varnades det för, så därför parkerade jag i början på en 300 meter lång backe utanför bostaden. På morgonen var det kanske minus 22 ("bara" efter Drängens eventuellt kommande kommentar) :lol:, men efter fler startförsök utmed denna backe blev det ingen vinst.
Först efter bogsering ca 1 km på fyrans växel lyckades det så småningom komma en massa svart rök och lite välkomnande muller.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Kallstart L56

Inläggav Drängen » 04 jan 2023, 21:13

Hehe, jag håller tand för tunga :wink: . Det var mycket bogseringar vintertid förr. En ledde till en tragisk dödsolycka utanför Östersund. När den bogserade NB88:an hoppat igång, skulle chauffören koppla loss kättingen. I skumrasket och kallröken kom en mjölkbil och körde rätt in i bakänden på Volvon. Killen dödades omedelbart. Att Scanias V8 kan vara tjuriga när det är kallt har jag erfarit. På ett åkeri jag körde hade ett par flisbilar motorvärmare en varav en V8. Inte alla nätter höll proppen till bägge uttagen, med påföljd att bara halva motorn värmdes. Var det sen mellan 20 och 30 grader var det inte alla gånger den gick igång utan assistans. Har upplevt det med flera V8 :or som har stått utan värme av olika anledningar.
Drängen
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 09 jan 2021, 16:08

Re: Kallstart L56

Inläggav herrstina- » 15 jan 2023, 16:40

En kallstart i minus 15 motsvarar 100 timmars normal gångtid, sen är det bara att räkna och fundera över lämpligheten i onödiga kallstarter...

Det här har mildrats en del med syntetoljor i modern tid, men det bör inte användas i gamla veteraner

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Kallstart L56

Inläggav Noxcania » 15 jan 2023, 22:26

Näe Drängen, jag skrev inte att de va roligt... :wink:
Noxcania
 
Inlägg: 1302
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne


Återgå till Scania-Vabis Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster