Sida 1 av 1

Mitten 60-talet Västtyskland

InläggPostat: 01 jul 2022, 20:42
av Per Thomson
Alf_Richt036.jpg
Alf_Richt036.jpg (196.11 KiB) Visad 4828 gånger

Re: Mitten 60-talet Västtyskland

InläggPostat: 02 jul 2022, 12:43
av Anders Ason
Oh! En Henschel.

Re: Mitten 60-talet Västtyskland

InläggPostat: 02 jul 2022, 12:56
av Per Thomson
. . . och en Büssing
Enligt dåvarande bestämmelser fordrades det två mans besättning på bilar i fjärrtrafik (avstånd större än 100 km).

Re: Mitten 60-talet Västtyskland

InläggPostat: 02 jul 2022, 23:37
av Noxcania
Tror jag aldrig sett en Bussing lastbil før'ns nu!
Men alltfør många då jag jobbade på SL, sløa & trista, när man hade natten & tankade dom så hällde man diesel på bakdäcken & så full gas, i me växeln (ett vred!) & veva fullt me ratten & se'n en VRÅÅÅLANDE børnis i hallen... Konstigt att ingen kom på en.

Re: Mitten 60-talet Västtyskland

InläggPostat: 03 jul 2022, 07:29
av Anders Ason
Noxcania skrev:Tror jag aldrig sett en Bussing lastbil før'ns nu!
Men alltfør många då jag jobbade på SL, sløa & trista, när man hade natten & tankade dom så hällde man diesel på bakdäcken & så full gas, i me växeln (ett vred!) & veva fullt me ratten & se'n en VRÅÅÅLANDE børnis i hallen... Konstigt att ingen kom på en.

    Intressant lastbil som hade mittmotorkonstruktion i ramen. Var nog inte många i trafik i Sverige?

Re: Mitten 60-talet Västtyskland

InläggPostat: 03 jul 2022, 07:48
av Drängen
Büssing låg långt framme i utvecklingen vad gäller bromsar och fjädring bl.a. Granbergs i Skellefteå hade en som jag lagt ut bild på. Märket gick upp i MAN senare. I andra nordiska länder har dom gott rykte, jag har själv kört nyare MAN av olika storlekar, och tycker dom funkar väl så bra som våra inhemska märken.

Re: Mitten 60-talet Västtyskland

InläggPostat: 04 jul 2022, 20:30
av herrstina-
vecimage[1].jpg
vecimage[1].jpg (383.94 KiB) Visad 4707 gånger
Büssing lastbilar i Sverige lär ha varit en bristvara, men bussar fanns det ganska många. Vi hade några hemma, bla. den här som var en formidabel slitvarg. Motorn var en liggande "pannkaka" i aktern på 210 hästar. Den verkar så småningom ha blivit husbil och är förmodligen skrotad nu...

Bromsarna var bra, men samtidigt en källa till ständigt underhåll. Den här var av -67 års modell och hade fortfarande trycklufthydrauliska bromsar... Fjädringen var naturligtvis luft på bussarna, men inte med det vanliga "röret" som bälg utan en kort bälg med midja som inte medgav samma möjlighet för höjdjustering vid tex. av o påfart på båtar som de med rören. Kylfläkten drevs av olja via servopumpen vilket gjorde problemen med fläktremmar betydligt mindre än andra bussar vid samma tid. Av någon anledning som jag inte vet hade Büssing en förkärlek för trilexhjul långt upp i åren, så även på bussar så att balansera hjulen var ett vågstycke...

Totalt sett så var det riktigt bra grejor och om någon har behov så har jag en hel del literatur både över Büssing och Neoplan vilket innebär de flesta tekniska komponenter som finns i en Henschel, eftersom Neoplan använde delar därifrån.

Stina.

Re: Mitten 60-talet Västtyskland

InläggPostat: 10 jul 2022, 20:33
av Bengt Dahlberg
Anders Ason skrev:
Noxcania skrev:Tror jag aldrig sett en Bussing lastbil før'ns nu!
Men alltfør många då jag jobbade på SL, sløa & trista, när man hade natten & tankade dom så hällde man diesel på bakdäcken & så full gas, i me växeln (ett vred!) & veva fullt me ratten & se'n en VRÅÅÅLANDE børnis i hallen... Konstigt att ingen kom på en.

    Intressant lastbil som hade mittmotorkonstruktion i ramen. Var nog inte många i trafik i Sverige?


På en utställning bakom läroverket i Sundsvall sommaren 1954 fanns en mörkblå Büssing lastbil med pannkaksmotor med. Skulle nog noterat det om den varit tyskregistrerad.