av S-V L44 » 04 jun 2022, 13:44
En jättefin bild som du lagt upp, Åkarns Kalle.
Samlingsnamnet på modellen är F10, och det är svårt att avgöra om bilen är en F11 eller F12 då man inte ser axelavståndet på bilen. Men å andra sidan ser det ut som ett dragbilsekipage med en timmertrailer, och då kanske det är ett kortare chassi på bilen, ett F11-chassi.
Båda modelltyperna var fyrhjulsdrivna. F11 hade lite kortare hjulbas än F12, 3800 mm för F11 jämfört med 4200 mm för F12.
De var ungefär lika vanliga, kanske med en liten större andel F12.
Dessutom fanns det kortare chassit F11-0 som utgjorde grund för pansarvagnar typ SKP.
Pansarvagnschassit började tillverkas redan 1941-42, och då med bensinmotor.
De civila chassierna började tillverkas 1944 och avslutades 1950, och motorerna var övervägande dieselmotorer, men enstaka bensinmotorer förekom ända in på början av 1950-talet, främst inom brandförsvaret.
Dessa fyrhjulsdrivna civila bilar fanns i tre olika modellserier, dels den ursprungliga modellserien F10 och dels den uppgraderade versionen 2F10 som kom 1948. Båda dessa modeller hade en dieselmotor av förkammartyp (om det inte var en bensinmotor som nämndes ovan). Det totala tillverkningsantalet var 684 stycken F10 och blygsamma 45 stycken 2F10.
1950, och endast detta år, kom en modell som kallades F40, och motorn var en direktinsprutad dieselmotor. Denna sista modell blev bara tillverkad i 26 exemplar.
Bilen på bilden ser, i mina ögon lite märklig ut, så det är lite knepigt att avgöra tillverkningsåret.
- Framskärmarna ser ut att vara planpressade, vilket skulle tyda på ett tillverkningsåret var mellan 1944 och 1946-47.
- Strålkastarfästet är också av "gammal" typ med en fyrkantig infästning mot skärmen, så detta antyder också att årsmodellen är 1946-47 eller tidigare.
- Strålkastarna är ovanligt stora, men det fanns tre Bosch-alternativ och ett Marchal-alternativ att tillgå.
- Spårvidden fram ser "smal ut", vilken är en annan indikation på ett F10-chassi från 1944-47.
- Men bilen ser ut att vara försedd med en Nyström stålhytt, eller Umeåhytt som de kallades på Scaniaspråk. Åtvidabergshytt (trähytt) utgjorde standardutrustningen på de tidiga Scania-chassierna fram t.o.m. 1947, men från 1947 verkar det ha funnits ett alternativ med Umeåhytten. När den uppgraderade chassit 2F10 kom 1948 var standardalternativet Umeåhytt, och när F40 kom 1950 var det antingen Umeåhytt eller Be-Ge-hytt som gällde. (Naturligtvis kunde kunder själv bestämma sitt val av hytt, så det fanns därmed andra lokala alternativ att välja emellan.) Med tanke på Umeåhytten så kan modellåret vara 1947.
Det kunde vara intressant att ta del av en kopia av dåtidens registreringshandling.
// Kjell N