av S-V L44 » 12 dec 2008, 23:36
Om du med "Scania 50" menar Scania L50 så fanns den dels med en sugmotor var lastbilen benämndes Scania L50 och dels med en överladdad motor var lastbilen benämndes Scania L50S eller L50 Super.
Jag tror inte att det funnits någon annan "Scania 50".
"Skak 4a" är väl en benämning som i folkmun omfattade alla Scania-Vabis fyrcylindriga modeller från 1944 och senare, dvs. L10 mellan 1944-1946, 2L10 mellan 1946-1949, L40 mellan 1950-1954 samt L51 mellan 1954-1959. L51 och kanske i viss mån även L40 kallades även Drabant.
Vi har väl här i forumet inte riktigt lyckats reda ut om de besvärande vibrationerna som föranledde begreppet "Skak 4:a" kan härledas till motortyp D401, D402, D420 eller D440, men eftersom begreppet tydligen myntats under sent 1940-tal eller tidigt 1950-tal så kommer det säkert från de tidigare motortyperna, men vi är ju inte helt säkra på att de senare motortyperna skakade lika mycket. Sen hängde uttrycket "Skak 4a" med även till Scania-Vabis L36 och L36S (L36 Super) även om dessa har helt andra motorer.
Uttrycket "Scania 4a" omfattar väl i folkmun samtliga Scania-Vabis och Scanias fyrcylindriga modeller från 1944 och framåt, dvs. inklusive Scania L50 och L50S.
Uttrycket "Fimp" har jag personligen aldrig hört, men det kan kanske komma från det faktum att Scania-Vabis L36 och efterföljaren Scania L50 hade en kort huv. Även L10, 2L20, L40 samt L51 hade ju kortare motortorped än motsvarande sexcylindriga vagnar dvs. L20, L50 samt L71 även benämnd Regent.
Skillnaderna mellan L10, 2L10, L40 och L51 är för ett otränat öga minimala men ack så stora om man verkligen tittar på detaljer. Jag har en lista på en del av dessa detaljer om någon är intresserad. Detaljskillnaderna gör att i princip inga delar är kompatibla mellan t.ex. L10/L40 och L51. Däremot är vissa delar lika mellan L10 och L40.
Detaljskillnader mellan L36 och L50 har jag inte undersökt.
// S-V L44