Scania 50

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Scania 50

Inläggav Åkarns Kalle » 12 dec 2008, 22:57

Hej en undran om Scania 50 den har visst funnits i två "utgåvor" ?
När fanns den första ? och den andra ?
varför har två olika bilar fått samma namn ?

kanske någon kan visa bilder så jag ser skillnaden ?

Är det Scania 50 som kallas för Fimp ? Skak 4a eller Scania 4a eller vilka är det ?


Mvh Åkarns Kalle
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle
 
Inlägg: 820
Blev medlem: 15 aug 2007, 12:36
Ort: Gnarp

Re: Scania 50

Inläggav S-V L44 » 12 dec 2008, 23:36

Om du med "Scania 50" menar Scania L50 så fanns den dels med en sugmotor var lastbilen benämndes Scania L50 och dels med en överladdad motor var lastbilen benämndes Scania L50S eller L50 Super.
Jag tror inte att det funnits någon annan "Scania 50".

"Skak 4a" är väl en benämning som i folkmun omfattade alla Scania-Vabis fyrcylindriga modeller från 1944 och senare, dvs. L10 mellan 1944-1946, 2L10 mellan 1946-1949, L40 mellan 1950-1954 samt L51 mellan 1954-1959. L51 och kanske i viss mån även L40 kallades även Drabant.
Vi har väl här i forumet inte riktigt lyckats reda ut om de besvärande vibrationerna som föranledde begreppet "Skak 4:a" kan härledas till motortyp D401, D402, D420 eller D440, men eftersom begreppet tydligen myntats under sent 1940-tal eller tidigt 1950-tal så kommer det säkert från de tidigare motortyperna, men vi är ju inte helt säkra på att de senare motortyperna skakade lika mycket. Sen hängde uttrycket "Skak 4a" med även till Scania-Vabis L36 och L36S (L36 Super) även om dessa har helt andra motorer.

Uttrycket "Scania 4a" omfattar väl i folkmun samtliga Scania-Vabis och Scanias fyrcylindriga modeller från 1944 och framåt, dvs. inklusive Scania L50 och L50S.

Uttrycket "Fimp" har jag personligen aldrig hört, men det kan kanske komma från det faktum att Scania-Vabis L36 och efterföljaren Scania L50 hade en kort huv. Även L10, 2L20, L40 samt L51 hade ju kortare motortorped än motsvarande sexcylindriga vagnar dvs. L20, L50 samt L71 även benämnd Regent.

Skillnaderna mellan L10, 2L10, L40 och L51 är för ett otränat öga minimala men ack så stora om man verkligen tittar på detaljer. Jag har en lista på en del av dessa detaljer om någon är intresserad. Detaljskillnaderna gör att i princip inga delar är kompatibla mellan t.ex. L10/L40 och L51. Däremot är vissa delar lika mellan L10 och L40.
Detaljskillnader mellan L36 och L50 har jag inte undersökt.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Scania 50

Inläggav Anders » 12 dec 2008, 23:50

Att kalla dem för "fyrfimp" är nog betingat av var i landet man befinner sig.
Min far som var från dalarna kallade aldrig dessa bilar för nåt annat än just fyrfimp.

Han hävdade även att det funnits en Scania-Vabis L50 som varit någon mystisk mellanmodell mellan L40 och L51.
Det faktum att dessa inte finns upptagna i några som helst förteckningar över Scanias modeller var ju inte ett argument som höll kan jag säga :mrgreen:

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Scania 50

Inläggav S-V L44 » 12 dec 2008, 23:56

Förlåt jag skrev fel
Även L10, 2L20, L40 samt L51 hade ju kortare motortorped än motsvarande sexcylindriga vagnar dvs. L20, L50 samt L71 även benämnd Regent.
.
Det gick lite snabbt. Läs L60 istället för L50 när det gäller den 6-cylindriga Regenten från 1950-1954.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Scania 50

Inläggav Åkarns Kalle » 13 dec 2008, 00:10

Tack för svaren

När morfar var åkare hade dom som han säger två fimpar en Scania L50 på 90 HK och Scania L51 på 100 HK
men det är inte samma bil som dom kortnosade Scania L 50 försöker länka
www.blocket.se/vi/19265039.htm?ca=5_s
en kortnosad nyare årmodell 1969 och det var inte en sådan morfar hade
kolla på blocket så finns flera av dom nyare till salu.

Mvh Åkarns Kalle
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle
 
Inlägg: 820
Blev medlem: 15 aug 2007, 12:36
Ort: Gnarp

Re: Scania 50

Inläggav Åkarns Kalle » 13 dec 2008, 00:20

Den Scania L50 morfar hade ser ut som scania L51på bild 60 under "Smålandsrundan 08"
Scania L50 på bild 65 i samma album är en nyare modell

varför heter dom båda L50 vad är skillanden på insidan ?

mvh Åkarns Kalle
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle
 
Inlägg: 820
Blev medlem: 15 aug 2007, 12:36
Ort: Gnarp

Re: Scania 50

Inläggav S-V L44 » 13 dec 2008, 00:35

L10 och 2L10 som tillverkades på 1940-talet hade en förkammardiesel på 90 hk.
När L40 introducerades 1950 med en direktinsprutad motor behölls effekten 90 hk.
Dessa motorer var i grund och botten samma motor.

L51 som kom 1954 (egentligen hösten 1953) fick en ny motor på 100 hk.

Var din morfars bil tillverkad 1950, därav hans uttryck L50?

Du vet inte bilnummer på bilarna? I så fall kan man ju kolla upp dem och få klarhet i rätt modellbeteckning.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Scania 50

Inläggav Åkarns Kalle » 13 dec 2008, 00:48

Just nu vet jag inget regnr men jag ska fråga honom.
det var inte pga att det var årmodell 1950 som hans hette så jag vet inte vilken årmodelll det var

Jag vet att modellbeteckningen var L50 såg precis ut som en L51, Nya L50 har liksom trubbigare nos
L51:an var väl efterträdaren till L50:an

Anders det måste vara en sån som du säger mystiskt mellanting.

min far säger nu att gamla L50 såg ut en L51
och nya L50 ungefär som Scania L36

Mvh Åkarns Kalle
Senast redigerad av Åkarns Kalle 13 dec 2008, 01:04, redigerad totalt 2 gånger.
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle
 
Inlägg: 820
Blev medlem: 15 aug 2007, 12:36
Ort: Gnarp

Re: Scania 50

Inläggav S-V L44 » 13 dec 2008, 00:57

Jag har själv en 2L12 som levererades av Scania-Vabis i februari 1949. Den är (eller snarare var) registrerad som en 1948 års modell.
Jag har fått ta del av det blad av leveranslistan från Scania som innefattar min bil.
I denna leveranslista kan jag utläsa att vissa 2L10:or fått sin motor bytt på fabrik från D402 förkammardiesel till D420 direktinsprutad diesel. Därmed har man också döpt om bilen till L40 trots att denna modell kanske ännu vid denna tidpunkt inte varit officiellt introducerad.
Kan uttrycket L50 komma från en sådan "förseriebil"?

Det skulle vara intressant att få ta del av chassinumret på din morfars bil.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Scania 50

Inläggav Åkarns Kalle » 13 dec 2008, 01:17

Jag vet inte alls men Pappa håller helt med morfar att det fanns en Scania L 50 före L 51 som såg lika dan ut
och nya L 50 hade "trubbig nos" Kortare huv såg ut ungefär som Scania L 36 medan gamla L 50 hade lika som L 51

chassinr ja det blir nog svårt men jag ska försöka det enda vet i dagsläget är att dom var reggad i Västernorrland och alltså hade Y i början på regnr.

Scania L 51 köptes av en åkare i Ljustorp som hade godslinje där
morfar hade mjölkbilen men då övertog dom godslinjen också L51:an var utrustad med Tipp o Kran

Scania L 50 köptes genom Bil & Buss i Sundsvall av en åkare i Matfors
bilen var en Tipp o Kran bil men kranen var bortmonterad den anvädes mest som reservbil för L 51:an

mvh Åkarns Kalle
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle
 
Inlägg: 820
Blev medlem: 15 aug 2007, 12:36
Ort: Gnarp

Re: Scania 50

Inläggav S-V L44 » 13 dec 2008, 02:01

När jag kikar lite närmre på det så ser jag att vissa mycket tidiga L51:or faktiskt har en 90 hk motor, som jag förmodar var en D420 motor.
Jag har själv en tidig L51 också som är levererad av Scania i oktober 1953. Visserligen är motorn utbytt numera men de gamla registreringshandlingarna säger 100 hk, så jag förmodar att den i originalskick hade en D440 motor precis som nu.
Däremot har jag sett att en bil som har ett chassinummer cirka 400 nummer tidigare än min har 90 hk uppgivet i registreringshandlingarna, och detta skall vara en av de 100 första L51:orna tillverkade.

Det är kanske så att man började benämna den nya modellserien som ersatte L40 med beteckningen L50 och försåg den med 90 hk motor och sedan ändrade beteckningen till L51 när man höjde effekten till 100 hk?

Man hade ju gjort så tidigare då L10-serien (plötsligt?) övergick att bli 2L10 (med ett kraftigare chassi) men denna blev inte riktigt någon officiell beteckning i alla sammanhang.

Det förekommer också en del tilläggsbeteckningar som t.ex. 2L13L, 2L12M, 2L12HS, L44HS samt L43A där jag inte lyckats finna ut vad de sista bokstäverna egentligen betyder. Att "A" står för armelastbil kan jag begripa eftersom den bilen har militärt förflutet, men L, M och HS har jag ännu inte fått några svar på.

Annars betyder t.ex. siffran 3 i L13, 2L13 att hjulbasen är 4600 mm.
En bil med samma hjulbas i L40-serien fick beteckningen L44.
Sifferkombinationen övergick i och med introduktionen av L51 att bli t.ex. L5146 var 46 står för hjulbasen 4600 mm.

Det skall bli mycket intressant att följa denna tråd och se vart den leder.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Scania 50

Inläggav S-V L44 » 13 dec 2008, 10:23

Det är kanske så att Scania-Vabis hade tänkt sig att efterföljaren till L40-serien skulle följa dess beteckningar och i så fall skulle bilarna kallats L50-serien med de enskilda beteckningarna L52, L53 och L54, men att man sedan ångrat sig och kallat alla bilar L51 med efterföljande siffror för de olika hjulbaserna, t.ex. L5142, L5246, etc..

Om nu L52, L53, L54 blivit "upptagna" beteckningar skulle detta kanske också kunna förklara att L55 fick den modellbeteckning den fick när den sedan introducerades 1960.

Men då har vi ju L71 Regent. Har den också varit föremål för annorlunda modellbeteckningar i ett initialskede? Efterföljaren kon ju att kallas L75.
Det finns ju busstyper som heter B71, BF71 samt även BF73. (Skillnaderna mellan dessa har jag inte forskat i.)

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Scania 50

Inläggav Per Thomson » 13 dec 2008, 12:20

Jag ser att inläggen huvudsakligen avgränsats till Scania-Vabis. Man måste komma ihåg att SV slogs ihop med SAAB 1969 och i därefter kom lastbilsmodellerna och beteckningar att heta enbart SCANIA utan Vabis.

Motsvarigheten till Scania-Vabis L36 (1964) kom därefter att benämnas Scania 50 (1970). De modellerna var 4-cylindriga. I slutet av 50-talet eller om det var 1960 kom Scania-Vabis L55 som var 6-cylidrig. I fråga om 6-cylindriga modeller under Scania-Vabis -tiden var man heller inte konsekvent med modellbeteckningar, t ex när det gäller 135:an, L60, så speglade sista siffran hjulbasen, dvs en L65 hade 5 meters hjulbas. Detta system lämnades i och med L71 serien kom (Regenten) där beteckning blev L7150 om chassiet hade 5 meters hjulbas.

På Scania-Vabis -tiden tillverkades ett fåtal LS85:or, dvs en "Regent med förlängd motor" som var på 8-cylindrar. På senare SCANIA tid fanns också en 85:a men denna hade en mindre rak 6:a på ca 8-liter.

Jag nämner detta bara för att påminna om att modellbeteckningarnas uppbyggnad ej är jämförbara över åren. Vi som har varit med länge vet detta och lägger på ett "tidsfilter" när vi läser eller diskuterar beteckningar men kanske borde vi skriva SV före beteckningar som hör till Scania-Vabis -tiden i stället för enbart Scania då vi har även unga vetereranentusiaster med på forumet. Även fast den åtgärden inte löser alla mysterier i detta sammanhang så tror jag att det innebar ett viktigt förtydligande.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7373
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Scania 50

Inläggav S-V L44 » 13 dec 2008, 16:52

Ja det är riktigt att vi skall försöka undvika att kalla en Scania-Vabis för enbart "Scania" i detta forum eftersom det kan leda till missförstånd.
Det är dock ett faktum att Scania-Vabis i folkmun allmänt kallades för enbart "Scania" precis som Mercedes-Benz oftast kallas för enbart "Mercedes". Det beror väl på det sammansatta namnets längd och man orkar helt enkelt inte uttala det fullständiga namnet.
I de flesta fall förstås ändå vad som avses, men just exemplet med Scania-Vabis LS85 och Scania LS85 kan ge helt fel konsekvenser eftersom det ju är frågan om totalt olika bilar från olika tidsepoker.

Ibland (t.ex. på Blocket) ser man faktiskt det omvända att folk kallar en Scania producerad långt efter 1968 för "Scania-Vabis" vilket jag tycker är lika felaktigt.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Scania 50

Inläggav Åkarns Kalle » 13 dec 2008, 17:35

Nä krångla inte till nåt för min skull jag begriper nog än då (tror jag)
säg som ni brukar ni jag menar ifolkmun har man väl inte sagt Scania-Vabis utan enbart Scania eller ?

Mvh Åkarns Kalle
Senast redigerad av Åkarns Kalle 22 dec 2008, 23:05, redigerad totalt 1 gång.
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle
 
Inlägg: 820
Blev medlem: 15 aug 2007, 12:36
Ort: Gnarp

Nästa

Återgå till Scania-Vabis Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster