Scania 50

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Scania 50

Inläggav gunnilse » 15 jul 2010, 09:14

Hej..
Texten föll tydligen bort..
Jo jag var inte säker på vad som söktes men nu e jag med å det kan nog vara svår uppgift att få klarhet i //Thomas
gunnilse
 

Re: Scania 50

Inläggav Anders » 25 jul 2010, 10:10

S-V L44 skrev:Det finns egentligen ingen kompabilitet mellan L40 och L51 trots att de ytligt sett ser ganska lika ut. Chassi, drivlina, etc är i stort sett olika. Men, vi misstänker (om det nu verkligen funnits någon Scania-Vabis L50) att det skulle röra sig om någon slags "bastard" mellan Scania-Vabis L40 och Scania-Vabis L51.

// S-V L44


En vild teori:
Kan det ha varit så att man först tänkt sig att kalla bilarna L50 och L70? Men att man ändrat sig på ett sent stadium till 51 och 71?

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Scania 50

Inläggav Thomas Almen » 29 jul 2010, 22:10

Enligt upplysningar jag fått,(från vanligtvis välunderrättade källor), så fanns en period på 40-talet en modell som kallades L50. Till beteckningen fanns två olika tillägg, GB eller GD. 50 stod för hjulbasen, 5 m., och resten betydde Gengas bensin, resp. Gengas diesel. Utseendet är inte fastställt, men förmodlgen var det snedställd kylare på den, och dom "platta" rundskärmarna som har synts på annan plats i forumet.
Thomas Almen
 

Re: Scania 50

Inläggav Anders » 29 jul 2010, 23:16

Jag har någonstans stött på ett Scania frambygge från slutet på 30-talet som kallades M-50.
Det hade varit intressant att få gå igenom Scanias arkiv :)

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Scania 50

Inläggav S-V L44 » 30 jul 2010, 02:34

Det blir mer och mer intressant efterhand som fler upplysningar kommer fram i dagsljuset.
Vad jag har förstått så gäller den ursprungliga frågan en enstaka bil eller fåtal bilar som tillverkats någon gång under perioden mellan L40-serien och L51-serien, dvs. mellan cirka 1950 och 1953, förmodligen då sent 1952 eller tidigt 1953 eftersom L40-serien var väl etablerad och de första L51:orna dök upp våren 1953.
Sedan är det ju kanske en fråga om det verkligen blev en liten serie eller om det bara var enstaka exemplar som benämndes L50. Sannolikt var det kanske prototyper eller kanske en form av uppgradering. Jag har ju upptäckt att L40-bilar producerats relativt tidigt under pågående leveranser av 2L10:or och det fanns L40-bilar som har klart lägre chassinummer än t.ex. min 2L12.

Vi har ju på annan plats också plötsligt fått besked om att det betydligt senare funnits en Scania-Vabis L46, så varför skulle det inte finnas enstaka Scania-Vabis L50?
Att det dessutom 15 år senare introducerades en Scania L50 tror jag inte bekymrat tillverkaren så mycket då den förra ju inte ar välkänd än om den skulle visa sig ha en officiell modellbeteckning.

Uppgifter om de olika tilläggen är också intressanta att få klarhet i.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Scania 50

Inläggav S-V L44 » 24 aug 2010, 00:00

Kjell T skrev
En inte helt okänd Scania-Vabis entusiast ungefär mitt i Sverige har en sen L40 med hjulnav och bromsar av samma typ som L51 har.


Om vi avser samma person, så snackade jag med honom nyligen och det lär vara riktigt att hans bil har 10-bultade hjulaxlar.
Han påstår också att alla de sena L40-bilarna har 10-bultade hjulaxlar.

Men en bil som har ett chassinummer endast drygt 10 nummer tidigare än hans har däremot fortfarande 8-bultade axlar, så uppgraderingen kom kanske vid chassileveranser som skedde vid ungefär den tiden som hans bil producerades.

Att hjulaxlar och bromssystem skulle vara annorlunda på sena L40 står däremot inte omnämnt i de chassisammanställningar som Stellan presenterat på annan plats i forumet.
Min reservdelskatalog för L40-serien är tryckt 1951, så då kan det ju inte finnas upplysningar i den i den här frågan.
Det skulle ändå vara intressant att se om senare upplagor av reservdelskatalogen (tryckta t.ex. 1953-54) bekräftar "avvikelserna".

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Scania 50

Inläggav S-V L44 » 02 sep 2010, 18:28

Jag fann registreringshandlingen för en Scania-Vabis L5046-110 idag.
Årsmodellen var 1957 och chassinumret något över 106160. Bilen var M-registrerad men hade också haft ett förflutet i Hallands län.
Det finns ingenting i specifikationerna som tyder på att detta fordon skulle vara annorlunda än en vanlig L51, så det är förmodligen en felskrivning av modellbeteckningen.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Föregående

Återgå till Scania-Vabis Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster