Servostyrning

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Servostyrning

Inläggav Per Thomson » 08 feb 2022, 13:10

2022-02-08-0001.jpg
Tidskriften Motor nr 46 1956
2022-02-08-0001.jpg (190.16 KiB) Visad 7905 gånger


2022-02-08-0002.jpg
2022-02-08-0002.jpg (186.58 KiB) Visad 7904 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Servostyrning

Inläggav Malte. E » 12 feb 2022, 19:50

Annonsen om servostyrning som Per lagt in återkallade minnen från en längesen svunnen tid.
Första gången jag fick stifta bekantskap med den nyheten var på en mässa i Stockholm där Scania-Vabis ställt upp
ett Regent-chassi med servostyrning. Det var ännu inte standard utan ett tillval som givetvis kostade extra.
På min arbetsplats hade vi en ganska ny Regent med den äldre mekaniska styrapparaten. Den var tyngre att styra
än sin föregångare, en LS 65. Tyckte jag i alla fall.
IOm servostyrningar funnits tidigare vet jag faktiskt inte, det är väl tänkbart, men i så fall var och när.
I USA annonserade General Motors om "Saginaw Power Steering", men om det var en finess som var förbehållen personbilar
vet jag ej. I Tyskland fanns en servohjälp som hette RMW, den gick att få monterad i efterhand på tyngre Mercedes. Den
hade en impulsgivare monterad på rattstången, storlek ungefär som en ölburk. Lär hagivit ifrån sig ett tickande ljud när ratten vreds. Egon Randvik hade en sådan på i varje fall en av sina Mercedes. Att backa en släpvagn med mekanisk styr-
ning ansågs med goda skäl som en nära omöjlighet.
Vi hade en lastningsplats där man två gånger i veckan tvingades nosa in släpet. Det var nog så besvärligt. En gång skulle
åkarn göra den manövern med rejält framlass på bilen. Släpet kom till sist på plats efter mycket stånkande och svärande.
Röd i ansiktet av ilska och ansträngning klev han ur bilen, utan ett ord försvann han in på kontoret där det fanns en utgående
telefon. När han återkom sade han: "Nu har jag beställt en servostyrning till den här bilen". Den kom, och den monterades.
Vilken skillnad! Men inte alla som köpte ny bil med servo var förtjusta, i varje fall inte första månaden. "Man känner ju inte
vägen, hur fan ska det här gå i vinter? Det här är alldeles för slattrigt" Var några kommentarer man hörde.
En speciell kommentar kom från en lots som var lika dålig chaufför som han var totalt oteknisk=Det gällde den nyssnämnda
Regenten, åkarn frågade mig om jag var nöjd och om jag hade synpunkter. Tja, möjligen om att återmontera gamla ratten.
Jag tyckte den jättelika regentratten var rejäl att hålla i jämfört med den nya smäckra och mindre servoratten. Lotsen
ifråga råkade höra detta och kom rusande med panik i blicken och i rösten: "Nej för få-ån sätt inte tillbaks den gamle
ratten nu när bilen har blitt så lättstyrd." Han trodde tydligen att det var några magiska egenskaper i nya ratten som
framkallade den behagliga lättstyrdheten. Att det kommit till en del nya komponenter under huven förstod han inte.
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Servostyrning

Inläggav Drängen » 12 feb 2022, 20:31

En åkare utanför Östersund beställde sin sista bil med servo, en Titan turbo. När den var alldeles ny tog gubben i som han var van när han skulle runda ett gathörn, vilket slutade med att bilen la sig på sidan.... En av Östersunds större åkare beställde två Vikingar vid ett tillfälle. Utan servo, för " hans chaufförer hade betalt för att arbeta....". Inte alltid lätt att övertyga om nyheternas fördelar.
Drängen
 
Inlägg: 569
Blev medlem: 09 jan 2021, 16:08

Re: Servostyrning

Inläggav Per Thomson » 13 feb 2022, 09:41

:lol: :lol: :lol:
Till både Malte och Drängens inlägg.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Servostyrning

Inläggav faun v12 » 13 feb 2022, 12:14

Bifogar bilder enligt Malte Erikssons önskan i ämnet servostyrning!

136642058_2820849444820146_4280838085396253712_n (1).jpg
136642058_2820849444820146_4280838085396253712_n (1).jpg (373.76 KiB) Visad 7773 gånger


138246562_2820849214820169_5820338321099000829_n.jpg
138246562_2820849214820169_5820338321099000829_n.jpg (372.11 KiB) Visad 7773 gånger
faun v12
 
Inlägg: 337
Blev medlem: 01 aug 2010, 17:51
Ort: Degerfors

Re: Servostyrning

Inläggav ankarback » 14 feb 2022, 12:13

faun v12 skrev:Bifogar bilder enligt Malte Erikssons önskan i ämnet servostyrning!


Nu fattade även jag vad som menas med att "nosa in" släpet. :D Har aldrig sett det göras förut.

/Johan
ankarback
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 14 maj 2017, 20:36
Ort: Huddinge

Re: Servostyrning

Inläggav Bengt Dahlberg » 14 feb 2022, 22:07

ankarback skrev:
faun v12 skrev:Bifogar bilder enligt Malte Erikssons önskan i ämnet servostyrning!


Nu fattade även jag vad som menas med att "nosa in" släpet. :D Har aldrig sett det göras förut.

/Johan


Såg det några gånger i Bremerhaven i mitten på 1960-talet. Lär ha rekommenderats i tyska körskolor.
Bengt Dahlberg
 
Inlägg: 510
Blev medlem: 29 dec 2007, 14:54

Re: Servostyrning

Inläggav Per Thomson » 14 feb 2022, 22:50

Tack för härliga bilder Malte och Faun!

Har också varit med om detta under slutet 50-talet som 'massäck', (kanske stavas det matsäck?). Uppgiften för en 'massäck' var att utifrån hjälpa chauffören hålla koll att släpet kom dit det skulle. Det var ju inte så lätt att göra den bedömningen från förarplatsen med en stor framstam som skymde sikten. Släpets högersida skulle komma så tätt inpå en lastkaj som möjligt utan att för den skull skrapa mot.

Den första direktfärjan till Tyskland för lastbilar, Nils Holgersson (den första, det kom en nyare Nils H senare), hade ingen bogport så det gällde att alltid backa på genom akterporten. Det gick ju någorlunda lätt med en trailerkombination, men för en släpkombination bedömdes det ta för lång tid, så dessa kopplades isär och en större Unimog 'traktorjeep' nosade in släpen med hjälp av däckspersonal som dirigerade föraren. Detta tog ändå mycket tid så den nyare systerfärjan Peter Pan beställdes med både akter- och bogport. Även för en trailerkombination kunde det vara lite marigt då det var väldigt trångt mellan bilarna, särskilt om man anvisades plats intill höger fartygssida nära akterporten, i princip fickparkera.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Servostyrning

Inläggav Malte. E » 15 feb 2022, 22:54

Kommentarer till Per och till Bengt Dahlberg.
De chaufförer som Bengt såg i Bremerhaven hade säkerligen bilar med noskoppling. Rangerkoppling som det
egentligen ska kallas. Det hade de flesta större tyska lastbilar. Men om den saknas då ?
Pers och min gemensamma bekant Erik Hag, som i de yngre tonåren cyklade kring i Helsingborg och tittade
på fartyg och lastbilar, berättade följande:
En av de stora treaxliga surplus-Mack som användes i kontinenttrafiken då, hade anlänt hem till Sverige och
Helsingborg. Den hade tvåaxlig släpvagn. Men som den amerikanska bil den var så saknade den noskoppling.
Nu skulle släpet in till en kaj med bakänden. Chauffören hade en kättinglängd, med vilken han lyckades förena
dragstången och bilens stötfångare, det blev inte särdeles tajt. Men efter lång tid, han måste ideligen ur hytten
och titta vartåt det bar i väg, kom till sist släpet på plats. men med mycket skrammel och skrällar.
Tala om ryck och slit !
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Servostyrning

Inläggav Per Thomson » 16 feb 2022, 16:40

Kul med sådana minnen Malte! Erik var nog en ovanligt tekniskt intresserad tonåring.

När S-V 75:an kom blev det standard med nosdrag indraget i stötfångaren, men detta hade en begränsad vinkel varför en del som inte vant sig med servostyrning och att backa släpet vid rangering svetsade på extra plåtar framför det befintliga draget vill jag minnas. En del löste problemet med ett löstagbart drag som hölls på plats med inbyggda befintliga.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Servostyrning

Inläggav Drängen » 16 feb 2022, 18:10

Kan ju dra en typisk "för bra för att vara sann-historia" jag då, med anspelning på nosade släp. Förr var det tätt mellan färjorna i Norge. Än idag kan man få problem med ett trailerekipage vid "fjæra sjø", d.v.s lågvatten. Vinkeln mellan bil och trailer kan bli för tvär, som antingen leder till skador, eller lättar drivhjulen tillräckligt för att tappa fästet. Med dagens luftfjädring kan man justera höjden, och därmed slippa bli kvar på båten. Hursomhelst, en tämligen nybakad chaufför satt och påstod att han kört trailer på Norge för en åkare. Vid ett tillfälle blev rampen från båten till kajen för brant. Hur gjorde ni då? undrade en av kollegorna. -Tja, jag fick nosa av trailern, blev det självsäkra svaret..... Hans trovärdighet sjönk som ett ankare innan han talat till punkt. :D
Drängen
 
Inlägg: 569
Blev medlem: 09 jan 2021, 16:08

Re: Servostyrning

Inläggav Per Thomson » 17 feb 2022, 09:39

:lol: :lol: :lol:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå


Återgå till Scania-Vabis Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster