av Malte. E » 12 feb 2022, 19:50
Annonsen om servostyrning som Per lagt in återkallade minnen från en längesen svunnen tid.
Första gången jag fick stifta bekantskap med den nyheten var på en mässa i Stockholm där Scania-Vabis ställt upp
ett Regent-chassi med servostyrning. Det var ännu inte standard utan ett tillval som givetvis kostade extra.
På min arbetsplats hade vi en ganska ny Regent med den äldre mekaniska styrapparaten. Den var tyngre att styra
än sin föregångare, en LS 65. Tyckte jag i alla fall.
IOm servostyrningar funnits tidigare vet jag faktiskt inte, det är väl tänkbart, men i så fall var och när.
I USA annonserade General Motors om "Saginaw Power Steering", men om det var en finess som var förbehållen personbilar
vet jag ej. I Tyskland fanns en servohjälp som hette RMW, den gick att få monterad i efterhand på tyngre Mercedes. Den
hade en impulsgivare monterad på rattstången, storlek ungefär som en ölburk. Lär hagivit ifrån sig ett tickande ljud när ratten vreds. Egon Randvik hade en sådan på i varje fall en av sina Mercedes. Att backa en släpvagn med mekanisk styr-
ning ansågs med goda skäl som en nära omöjlighet.
Vi hade en lastningsplats där man två gånger i veckan tvingades nosa in släpet. Det var nog så besvärligt. En gång skulle
åkarn göra den manövern med rejält framlass på bilen. Släpet kom till sist på plats efter mycket stånkande och svärande.
Röd i ansiktet av ilska och ansträngning klev han ur bilen, utan ett ord försvann han in på kontoret där det fanns en utgående
telefon. När han återkom sade han: "Nu har jag beställt en servostyrning till den här bilen". Den kom, och den monterades.
Vilken skillnad! Men inte alla som köpte ny bil med servo var förtjusta, i varje fall inte första månaden. "Man känner ju inte
vägen, hur fan ska det här gå i vinter? Det här är alldeles för slattrigt" Var några kommentarer man hörde.
En speciell kommentar kom från en lots som var lika dålig chaufför som han var totalt oteknisk=Det gällde den nyssnämnda
Regenten, åkarn frågade mig om jag var nöjd och om jag hade synpunkter. Tja, möjligen om att återmontera gamla ratten.
Jag tyckte den jättelika regentratten var rejäl att hålla i jämfört med den nya smäckra och mindre servoratten. Lotsen
ifråga råkade höra detta och kom rusande med panik i blicken och i rösten: "Nej för få-ån sätt inte tillbaks den gamle
ratten nu när bilen har blitt så lättstyrd." Han trodde tydligen att det var några magiska egenskaper i nya ratten som
framkallade den behagliga lättstyrdheten. Att det kommit till en del nya komponenter under huven förstod han inte.
Malte E.