Tipp av typ "ryck och slit"

Den här fina bilden finns att beskåda i Norrköpings Stadsarkiv med underrubriken Drätselkammaren och bilden är tagen av fotograf Gustaf Östman.
F.ö. finns det fler fina lastbilsrelaterade bilder i arkivet.
https://nsa.kulturhotell.se/collections ... ist&page=5
Själva lastbilen i sig är givetvis intressant. Det är en 33515 (?), ett chassi som oftast benämndes 350 eller 340 i registreringshandlingar. Modellbeteckningen var avhängig hjulbasen, därför är jag lite osäker på "rätt" sifferkombination.
Chassits ursprungliga tillverkningstidpunkt bör vara från perioden cirka 1939 till cirka 1944/45.
Takräcket på hytten och körriktningsvisare kan betyda att chassit fört en annan tillvaro med en helt annan påbyggnad på allmänna vägar tidigare. Sedan har den hamnat som en intern dumperbil på ett stenbrott.
Jag vet inte exakt när och var bilden är tagen, men att det är ett färgfoto av relativt hög kvalitet indikerar att bilden är tagen kanske 25-35 år efter att chassit en gång tillverkades runt 1940.
För att ha "nedgraderats" till en intern dumperbil i ett stenbrott så ser den förvånansvärt fräsch ut.
Hur som, är även tippkonstruktionen av dumperflaket mycket intressant.
Det ser onekligen ut som om det saknas tippkolv/kolvar och då borde det betyda att tippfunktionen skulle röra sig om vad man ofta kallar "ryck och slit" som för t.ex. gamla frontlastare i traktorsammanhang.
De kraftiga kedjorna och dämparna är också en indikation på att tippen skulle ha en sådan funktion.
Hur ofta förekom denna typ av tipp?
Trots dämparna borde det innebära mycket stora påfrestningar på lastbilschassit när hela lasset töms på ett nafs, i synnerhet om lasset skulle vara t.ex. sprängsten.
Man måste ju också backa till i sådan lutning på platsen var man tippar sin last så att lasset kommer i rörelse.
Är det någon som vågar spekulera mer kring bilen, t.ex. var bilden kan vara tagen och vad lasten kunde bestå av?
// Kjell N
F.ö. finns det fler fina lastbilsrelaterade bilder i arkivet.
https://nsa.kulturhotell.se/collections ... ist&page=5
Själva lastbilen i sig är givetvis intressant. Det är en 33515 (?), ett chassi som oftast benämndes 350 eller 340 i registreringshandlingar. Modellbeteckningen var avhängig hjulbasen, därför är jag lite osäker på "rätt" sifferkombination.
Chassits ursprungliga tillverkningstidpunkt bör vara från perioden cirka 1939 till cirka 1944/45.
Takräcket på hytten och körriktningsvisare kan betyda att chassit fört en annan tillvaro med en helt annan påbyggnad på allmänna vägar tidigare. Sedan har den hamnat som en intern dumperbil på ett stenbrott.
Jag vet inte exakt när och var bilden är tagen, men att det är ett färgfoto av relativt hög kvalitet indikerar att bilden är tagen kanske 25-35 år efter att chassit en gång tillverkades runt 1940.
För att ha "nedgraderats" till en intern dumperbil i ett stenbrott så ser den förvånansvärt fräsch ut.
Hur som, är även tippkonstruktionen av dumperflaket mycket intressant.
Det ser onekligen ut som om det saknas tippkolv/kolvar och då borde det betyda att tippfunktionen skulle röra sig om vad man ofta kallar "ryck och slit" som för t.ex. gamla frontlastare i traktorsammanhang.
De kraftiga kedjorna och dämparna är också en indikation på att tippen skulle ha en sådan funktion.
Hur ofta förekom denna typ av tipp?
Trots dämparna borde det innebära mycket stora påfrestningar på lastbilschassit när hela lasset töms på ett nafs, i synnerhet om lasset skulle vara t.ex. sprängsten.
Man måste ju också backa till i sådan lutning på platsen var man tippar sin last så att lasset kommer i rörelse.
Är det någon som vågar spekulera mer kring bilen, t.ex. var bilden kan vara tagen och vad lasten kunde bestå av?
// Kjell N