Tipp av typ "ryck och slit"

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Tipp av typ "ryck och slit"

Inläggav S-V L44 » 02 dec 2021, 11:51

Den här fina bilden finns att beskåda i Norrköpings Stadsarkiv med underrubriken Drätselkammaren och bilden är tagen av fotograf Gustaf Östman.
F.ö. finns det fler fina lastbilsrelaterade bilder i arkivet.
https://nsa.kulturhotell.se/collections ... ist&page=5

Scania-Vabis 350 - Norrköpings Stadsarkiv Drätselkammaren - 1976a5eed5c95067b6f69e49059f2758.JPG
Scania-Vabis 350 - Norrköpings Stadsarkiv Drätselkammaren - 1976a5eed5c95067b6f69e49059f2758.JPG (644.82 KiB) Visad 7141 gånger

Själva lastbilen i sig är givetvis intressant. Det är en 33515 (?), ett chassi som oftast benämndes 350 eller 340 i registreringshandlingar. Modellbeteckningen var avhängig hjulbasen, därför är jag lite osäker på "rätt" sifferkombination.
Chassits ursprungliga tillverkningstidpunkt bör vara från perioden cirka 1939 till cirka 1944/45.
Takräcket på hytten och körriktningsvisare kan betyda att chassit fört en annan tillvaro med en helt annan påbyggnad på allmänna vägar tidigare. Sedan har den hamnat som en intern dumperbil på ett stenbrott.
Jag vet inte exakt när och var bilden är tagen, men att det är ett färgfoto av relativt hög kvalitet indikerar att bilden är tagen kanske 25-35 år efter att chassit en gång tillverkades runt 1940.
För att ha "nedgraderats" till en intern dumperbil i ett stenbrott så ser den förvånansvärt fräsch ut.

Hur som, är även tippkonstruktionen av dumperflaket mycket intressant.
Det ser onekligen ut som om det saknas tippkolv/kolvar och då borde det betyda att tippfunktionen skulle röra sig om vad man ofta kallar "ryck och slit" som för t.ex. gamla frontlastare i traktorsammanhang.
De kraftiga kedjorna och dämparna är också en indikation på att tippen skulle ha en sådan funktion.

Hur ofta förekom denna typ av tipp?
Trots dämparna borde det innebära mycket stora påfrestningar på lastbilschassit när hela lasset töms på ett nafs, i synnerhet om lasset skulle vara t.ex. sprängsten.
Man måste ju också backa till i sådan lutning på platsen var man tippar sin last så att lasset kommer i rörelse.

Är det någon som vågar spekulera mer kring bilen, t.ex. var bilden kan vara tagen och vad lasten kunde bestå av?

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Tipp av typ "ryck och slit"

Inläggav Anders Ason » 02 dec 2021, 14:38

Intressant. På bilden framgår det ju några saker som de du bl a nämnt och högst sannolikt har den haft ett tidigare liv och gissningsvis som militär dragbil då den är så kort. Det fanns förr flera regementen i Norrköping. Det skulle förklara bilens goda skick och den har nog då inte gått så många mil. Takräcket som de lät sitta kvar när de byggde om bilen, ser ut att vara av den modellen.

Balanseringen av flaket vid lastning måste ha inneburit övervikt bakom bakaxeln. På flaket syns tydligt din ryckspärr som låste flaket vid transport. Tomt flak gick tillbaka självt. Måste ha dundrat och påfrestade vid både upp och ner.

Scaniorna med den kylaren är ovanliga i Sverige i dag. En bärgningsbil är under renovering.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Tipp av typ "ryck och slit"

Inläggav Per Thomson » 02 dec 2021, 19:27

Det fanns ju fler cementfabriker som var belägna i närheten av kalkstensfyndigheter, även skiffer ? bröts för tillverkning av gasbetong i Närke (Ytong) i vart fall för smörjoljetillverkning under andra världskriget (Kvarntorp).
Bilen skulle kunna ha varit en fjärrbil som har ramkortats för den nya uppgiften. Ramförkortningar/förlängningar har varit vanligt förekommande ända fram till 2000-talet.
Bilens koppling till Norrköping vore intressant att veta. När ny inseglingskanal sprängdes för Norrköpings hamn användes betydligt större dumprar. Kanske den här bilen letades fram innan man insåg detta.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Tipp av typ "ryck och slit"

Inläggav Malte. E » 03 dec 2021, 11:29

Kjell N,
har lagt in ett sådant foto som får mig att gnugga händerna av förtjusning.
Tyvärr kan bilen bli svår att identifiera. Länsstyrelsen i Norrköping var ju
idoga på sin tid med att kasta bort registerblad som de ansåg vara värde-
lösa och föråldrade.
(Eller satt länsstyrelsen i Linköping?)
I vilket fall, hytten ser ut som ett mellanting mellan en dåtida Scania-
byggd hytt och något annat som är okänt. Tycks vara en vilhytt? Per kan
ha rätt i att det är en f.d. fjärrbil.
Men Norrköpings Stad ägde faktiskt i slutet av 30talet en tippbil som hade
förutom ett normalt tippflak även det som i dag kallas "underbett".
Hoppas på frågornas lösning.
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Tipp av typ "ryck och slit"

Inläggav Anders Ason » 04 dec 2021, 00:46

Fordonsregister fördes 1916−1972 av länsstyrelserna och i Östergötland var och är Linköping residensstad.
Men...registret låg kvar i Länsstyrelsens lokaler i fler år efteråt innan det centraliserades. Vi hade på den tiden en stalltjej som jobbade där och det var mycket praktiskt :-)

Framhärdar att Norrköpingsbilen kan ha ett militärt ursprung som dragbil, skicket, bilens färg, det korta chassit och likheter med de fordon som fanns inom dåvarande Krigsmakten
Här en förstoring från en tråd på Forumet. viewtopic.php?f=1&t=9861&p=72924&hilit=Wien


miltärdragbil30tal.jpg
miltärdragbil30tal.jpg (425.81 KiB) Visad 7023 gånger
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Tipp av typ "ryck och slit"

Inläggav Per Thomson » 04 dec 2021, 11:41

Mig veterligt hade det svenska försvaret aldrig takräcken på sina bilar. Takräcket på ryck och slit -bilen är av typisk typ för svenska fjärrbilar. Den bil med takräcke från museet är nog ingen 'normal' bil som förekommit inom det svenska försvaret. Färgen ser ut att vara typiskt S-V grå för den tiden.
Bred Last -skylten är från senare tid.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Tipp av typ "ryck och slit"

Inläggav S-V L44 » 04 dec 2021, 18:00

Ett förtydligande för att undvika missförstånd, eller om det skall åskådliggöra att takräcken kunde existera på svenska militärfordon?
Den förstorade bild som Anders Ason lagt in ser egentligen ut så här i originalformat:

Scania-Vabis 340 - Mil 58801 - Arsenalen Strängnäs - img008.JPG
Scania-Vabis 340 - Mil 58801 - Arsenalen Strängnäs - img008.JPG (506.45 KiB) Visad 6981 gånger

Som framgår av originalbilden tagen av alias "Anders" här i forumet, så är Scania-Vabis-bilen med det militära registreringsnumret 58801 den främre bilen.
Denna bil lär vara tillverkad 1943 och av samma typ som ryck och slit dumpern överst i tråden.

De två fordonen bakom är till vänster en Autocar Pacific M26 dragbil (användes främst som stridsvagnsdragare), och sedan bilen till höger med skylten BRETT FORDON, en Kraz som var betydligt nyare och byggd i Sovjetunionen (Ukraina har jag för mig).
Båda dessa var sexhjulsdrivna.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Tipp av typ "ryck och slit"

Inläggav Per Thomson » 04 dec 2021, 19:47

Intressanta uppgifter Kjell! Båda dessa för Sverige ovanliga märken lär nog inte ha förekommit mer än dessa udda exemplar. Takräcket på Krazen lär väl ha kommit med från Ryssland.
Jag kan tänka mig att dessa två exemplar kom till Sverige något år in på 50-talet då man förstod att försvarets befintlig terränggående pjäsdragare av märket Volvo med endast 130 hk bensinmotor inte klarade uppgiften. Inför framtagning av en mer tidsenlig och kraftigare svensk variant behövde man studera vad som fanns i övriga världen. Uppdraget att ta fram en ny pjäsdragare gavs till Scania-Vabis. År 1957 kunde S-V leverera två prototypexemplar, båda försedda med rak-åttor utan turbo (rälsbussmotorn som dock hade turbo), 180 hk utan turbo, myrsloken kallad. Först några år senare blev det leverans av ett större antal med turbomatade sexor om 220 hk (civila motorversionen 1961 påställdes med endast 205 hk) och 'sloken' avkortad. Enligt hörsägen ansåg försvaret att framvagnen var för tung på myrslogs-prototypen i förhållande till den låga motoreffekten.
DS10:an (S-V 's första turbomotor) var även efterfrågad på den civila marknaden då utvecklingen inom landtransportmarknaden efterfrågade allt tyngre kombinationer som användes i fjärrtrafik.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Tipp av typ "ryck och slit"

Inläggav magirus » 11 dec 2021, 12:40

Om jag int minns alldeles fel så ä KRAZen av en årsmodell tidigt 1980tal. Ska enligt vad jag fick mej omtalat ha köpts in 2 ex av Försvaret och som provades som pjäsdragare men befanns olämpliga.
Pacificen har ett förflutet hos Vattenfall innan den hamnade på Militärfordonsmuseet i Malmköping. Mäktig motor i den senare, en rak sidventilsexa på 18 liter, Hall & Scott 440.
Magirus-Deutz Ijzersterk Luchtgekoeld
Användarvisningsbild
magirus
 
Inlägg: 1142
Blev medlem: 31 mar 2010, 21:37
Ort: N:a Jämtland, jämt o ständigt


Återgå till Scania-Vabis Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster