Sida 2 av 3

Re: Scania L40 4x4 eller skogsscania 50-50-tal.

InläggPostat: 29 dec 2020, 21:01
av volvo_viking
Tusen tack för all information och bilder! Det är onekligen ett mäktigt ekipage. Tänk vad imponerande det ska ha varit då!
Är inte riktigt med på varför en vändkrans är snällare än en vändskiva? Dom har någon typ av linspel på andra sidan bilen.

Re: Scania L40 4x4 eller skogsscania 50-50-tal.

InläggPostat: 29 dec 2020, 22:40
av S-V L44
Per Thomson skrev följande till denna bild
.....Jag ska bidra med en bild från Hofors med förmodligen använd för samma körning, dock inte fyrhjulsdriven. I bildnamnet står angivet L43 men jag tvivlar, Kjell får avgöra......


SKF_Hofors_L43_1952019.jpg
SKF_Hofors_L43_1952019.jpg (230.13 KiB) Visad 12166 gånger

Visst skulle ett otränat öga lätt kunna tolka bilen som en L51 eftersom Be-Ge-hytten definitivt är från mitten av 1950-talet.

Bilen är dock med största sannolikhet en L43 av årsmodell 1952.
Jag grundar det på en rad fakta, t.ex.:
- den angivna bildtexten (L43)
- Bilkalendern av årgång 1958 säger följande avseende "X7504 Sc-Vabis 52 Åkeriäg E G Östberg Fagersta Gästrike-Långnäs"
- antalet hjulbultar är åtta (L51 skulle haft 10 bultar)

// Kjell N

Re: Scania L40 4x4 eller skogsscania 50-50-tal.

InläggPostat: 30 dec 2020, 08:24
av Per Thomson
volvo_viking skrev:Tusen tack för all information och bilder! Det är onekligen ett mäktigt ekipage. Tänk vad imponerande det ska ha varit då!
Är inte riktigt med på varför en vändkrans är snällare än en vändskiva? Dom har någon typ av linspel på andra sidan bilen.

Kulvändkransen har minimal friktion, vändskivan har glidfriktion och måste förses med fett regelbundet, vändskivans vippled fungerar enbart vid rak kurs, den lösning de använder här fungerar även när trailern är vinklad mot dragbilen så brytpåkänningar för både bilens och trailerns ram elimineras i stort sett. På de skogsvägar som fans vid den här tiden skulle det ha inneburit stora brytpåkänningar med en vanlig vändskiva, inte minst i samband med vändningar och tvära vägbyten.

Linspelet var monterat på bilen och drevs av växellådans kraftuttag. Vajern leddes via block mot och över sidobocken.

Tack Kjell för fastställandet av modell!

Re: Scania L40 4x4 eller skogsscania 50-50-tal.

InläggPostat: 30 dec 2020, 08:35
av Per Thomson
Vad sägs om att flytta den här konversationen till Scaniahistorik :?:

Re: Scania L40 4x4 eller skogsscania 50-50-tal.

InläggPostat: 30 dec 2020, 11:22
av volvo_viking
För min del får den vara var som helst, bara jag hittar den. Det blev mer historik över det hela och det är ju trevligt.
Tack för svar om vändkransen. Syntes inte i bilden att den är dubbelledad.

Re: Scania L40 4x4 eller skogsscania 50-50-tal.

InläggPostat: 30 dec 2020, 16:55
av Per Thomson
volvo_viking skrev:För min del får den vara var som helst, bara jag hittar den. Det blev mer historik över det hela och det är ju trevligt.
Tack för svar om vändkransen. Syntes inte i bilden att den är dubbelledad.

Vippleden som på en standardvändskiva är belägen under glidytan och alltid i fix position mot dragbilen, befinner sig på en Järbotrailer istället ovanpå en kullagrad vändkrans fast monterad mot trailerns ram och intar därför en position som trailern bestämmer.

Re: Scania L40 4x4 eller skogsscania 50-50-tal.

InläggPostat: 30 dec 2020, 19:48
av volvo_viking
Har börjat skissa lite men hade behövt mer bilder på trailerns bakre del eller trailern överhuvudtaget. Om man nu lägger ner jobbet får det gärna vara rätt. Någon?

Re: Scania L40 4x4 eller skogsscania 50-50-tal.

InläggPostat: 30 dec 2020, 21:59
av Åkarns Kalle
Intressant...

I Bilkalendern 1956 var det samma bil men ägare var då Vedhandlare K J Jonsson, Sandviken.
1959 1960 1961 vad det samma ägare som Kjell anger

/Kalle

Re: Scania L40 4x4 eller skogsscania 50-50-tal.

InläggPostat: 31 dec 2020, 08:58
av volvo_viking
Innan jag ens satt upp något i svarven funderar jag på färger. Hur var dessa målade? Vill gärna ha så skogsnära kulörer som möjligt. Fanns någon kombination med svart eller grå ram? Kan man måla hur man vill? Tänker mig grön plåt och grå ram, grå fälgar.

Re: Scania L40 4x4 eller skogsscania 50-50-tal.

InläggPostat: 01 jan 2021, 20:04
av Per Thomson
Genom den här bilden får du lite ide om hur trailern såg ut. En möjlighet är att du besöker ägaren och måttar din egen ritning.

00IMG_5587_1.JPG
00IMG_5587_1.JPG (461.51 KiB) Visad 12058 gånger

Re: Scania L40 4x4 eller skogsscania 50-50-tal.

InläggPostat: 02 jan 2021, 14:27
av volvo_viking
Tack för all hjälp. Jag har det senaste året varit sååå nära att bli färdig med min gubbgrotta och nu är jag ännu närmare.

Re: Scania L40 4x4 eller skogsscania 50-50-tal.

InläggPostat: 04 jan 2021, 12:46
av Malte. E
Om strålkastarfästen.
(Förmiddagens djupa fundering.)
Givetvis har jag följt det här om 4x4-Scanior med stort intresse. En tanke har slagit mig. De där förhöjda strålkastarna på
en del av Kopparfors bilar, sitter på fästen som är väldigt elegant designade. Kan det vara så att Scania-Vabis tillhandahöll
dessa som tillbehör ? Vad säger Kjell N om det ? Från min egen hemtrakt, och från den aktuella tiden, 1947-1953, kan jag
då inte erinra mig ha sett något liknande. Det tycktes vara förhöjningar typ vattenledningsrör med plattjärnsstagning som
gällde. (Plats för avundsjuka som kommer flera decennier för sent ?!!)
Malte E.

Re: Scania L40 4x4 eller skogsscania 50-50-tal.

InläggPostat: 05 jan 2021, 17:49
av volvo_viking
Någon som vet vad lådan bakom hytten var till för?

Re: Scania L40 4x4 eller skogsscania 50-50-tal.

InläggPostat: 08 jan 2021, 11:10
av S-V L44
Malte E hade en del funderingar om strålkastarfästen.

Denna sida är kopierad från Scania-Vabis Reservdelskatalog Nr 11 (1952-års utgåva), och åskådliggör de tillgängliga varianterna styrda av årsmodell och tillverkare av strålkastare.

Scania-Vabis Strålkastarfästen - Från reservdelskatalog Nr 11 - 1952.JPG
Scania-Vabis Strålkastarfästen - Från reservdelskatalog Nr 11 - 1952.JPG (85.91 KiB) Visad 11887 gånger

Ett av de chassier som jag har, en 2L12, beställdes av en åkare i Nystrand (strax norr om Älvsbyn) hösten 1948 med "extra höga strålkastarhållare av Väg- och Vattens modell".
Enligt orderbekräftelsen monterades dessa fästen inte längre av fabriken, men kunde beställas genom reservdelsavdelningen för eftermontage.

F.ö. Kan man ju finna liknande förhöjda strålkastarfästen även på Volvo lastbilar som en gång ägdes av Väg- och Vatten, t.ex. enligt följande bild.

Volvo LV292 V2 - 1948 - R6874 - Vägverkets Museum - 06 - Borlänge.JPG
Volvo LV292 V2 - 1948 - R6874 - Vägverkets Museum - 06 - Borlänge.JPG (561.45 KiB) Visad 11887 gånger


Man kan anta att det sannolikt var VoV (men kanske i samråd med biltillverkarna) som utvecklade dessa höga strålkastarfästen för att kunna få belysning över och framför snöplogen.

// Kjell N

Re: Scania L40 4x4 eller skogsscania 50-50-tal.

InläggPostat: 08 jan 2021, 13:49
av volvo_viking
Föregångare till plogljusramp, alltså. Intressant.