När, vilket år infördes bromsar fram?

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

När, vilket år infördes bromsar fram?

Inläggav Anders Ason » 03 sep 2020, 21:43

Har letat men kanske inte hittat rätt sökbegrepp?

Är intresserad av vilket år Scania-Vabis började med bromsar fram på lastbilarna.
Har ett chassi (ElA) från tidigast 1915 utan bromsar fram.


IMG_2083 (Custom).JPG
IMG_2083 (Custom).JPG (554.48 KiB) Visad 14015 gånger
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5610
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: När, vilket år infördes bromsar fram?

Inläggav Per Thomson » 03 sep 2020, 22:02

Frågan är vidarebefordrad till Palle. Kanske även Malte kan svara?
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7369
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: När, vilket år infördes bromsar fram?

Inläggav Anders Ason » 04 sep 2020, 08:41

Per Thomson skrev:Frågan är vidarebefordrad till Palle. Kanske även Malte kan svara?

    Sannolikt vet de. Tack.
    Det skulle ringa in åren när chassit tillverkades. Det kan tidigast vara från 1915 - 105 år sedan.
    Pratade med Palle för ett tag sedan och fick tips om ramnumret som jag inte kollat än, men det ska bli.

Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5610
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: När, vilket år infördes bromsar fram?

Inläggav S-V L44 » 04 sep 2020, 11:31

Så här ser noteringarna angående bromsarna ut vid besiktningen av en ELa av årsmodell 1913.

M260 (Därefter M59) - Scania-Vabis ELa - 1913 - Ch # 351 - Besiktning 19a (1913) - Skånska Superfosfat Helsingborg - Bromsar.JPG
M260 (Därefter M59) - Scania-Vabis ELa - 1913 - Ch # 351 - Besiktning 19a (1913) - Skånska Superfosfat Helsingborg - Bromsar.JPG (194.59 KiB) Visad 13980 gånger

Enligt uppgift är det tydligen riktigt att Scania-Vabis som tillverkades i Malmöfabriken är försedda med ett chassinummer jämte motornumret, medan bilar tillverkade i Södertälje endast har motornummer och saknar chassinummer.
Detta skall gälla t.o.m. tidpunkten då Malmöfabriken bommade igen, dvs. maj 1927.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: När, vilket år infördes bromsar fram?

Inläggav Malte. E » 04 sep 2020, 21:20

Om framhjulsbromsar.
Jag har letat i mitt starkt uttunnade bibliotek. Fann att Scania-Vabis INTE hade sådana 1928. Men ungefär medio 1930-tal hade de kommit.
Detta hittade jag i datorn, där jag hade det femsidiga manuskriptet till en artikel i Tunga Magasinet, artikeln hade titeln :
"Lite funderingar, del 2. År och månad obekant.
Artikeln var en relativt utförlig historik över Scania-Vabis bromsar från 1920-tal fram till ca 110-modellernas tidsålder.
Jag kan inte överföra texten hit och nu, vad jag kan göra är att skriva ut på papper som sedan postas. Men då hinner det bli totalt ointress-
ant ! Som Anders Näslund sade= "Du och jag är födda sådär 20 år för tidigt" ! Han menade datorkunnandet.
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: När, vilket år infördes bromsar fram?

Inläggav Kjell T » 04 sep 2020, 22:33

De skrivna sidorna om bromsarna skulle jag gärna läsa, det blir aldrig ointressant. Kanske det vore något för Klassiska Lastbilar som inte inhåller speciellt mycket teknik?
Kjell T
 
Inlägg: 2236
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: När, vilket år infördes bromsar fram?

Inläggav S-V L44 » 05 sep 2020, 14:28

Det stämmer som Malte E skriver.
Enligt den reservdelshandbok som jag har beskrivande Scania-Vabis lastvagnar och bussar åren 1925-1938, så finns det inte frambromsar på chassin tillverkade mellan 1925 och 1931.
Lastbilarna hade f.ö. mekaniska bromsar, medan bussarna hade hydrauliska bromsar.
Först från och med 1931-års modeller beskrivs reservdelar till frambromsarna. Bromsar som uteslutande är hydrauliska.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: När, vilket år infördes bromsar fram?

Inläggav Per Thomson » 05 sep 2020, 14:45

Egentligen lite utanför (OT) men närbesläktat: Jag har för mig att Malte har visat någon bild från en tidig S-V buss där framhjulsbromsen funktion gick att stänga av.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7369
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: När, vilket år infördes bromsar fram?

Inläggav Malte. E » 05 sep 2020, 20:59

Kjell N tycks ha missat det som jag kallar "direktvacuumbromsar". Det var stora, vacuumcylindrar, med stora menar jag sisådär
80-90mm innerdiameter, som satt en på vart framhjul. Bromsrörelsen överfördes från vacuumkolven via hävarm och bromsnyckel
till backarna. Bromscylindern satt monterad på bromssköldens baksida, varmed jag menar in mot rambalken. Utsida om man så vill.
De fanns vad jag minns enbart på busschassier, ja för all del även på chassitypen 6118. Om man ska kalla den buss eller lastbil.Vad jag avser är radiobusschassierna. Om jag minns rätt hade dessa "direktvaccum" på framhjulen och Bosch-Dewandre hydrovac
till bakhjulen.
En del busschassier, (möjligen var det tillval) hade en reglerventil intill förarplatsen varmed bromskraften (vacuum) kunde regle-
ras från fullbroms ner till noll. Jag har haft denna ventil avbildad i något sammanhang, men minns inte var och när. Det är nog just
detta Per erinrar sig.
Vi ska veta att ända in i sen tid kunde det diskuteras hetsigt om framhjulsbromsars vara eller icke vara.
Malte
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: När, vilket år infördes bromsar fram?

Inläggav Anders Ason » 05 sep 2020, 21:42

Kollat med två ägare i dag av en Scania-Vabis 1925 och en 1926 och ingen har broms på framhjulen och bådas fotbroms sker som brukligt på den tiden till en egen trumma på axeln ut från lådan. Bakhjulsbromsarna är parkeringsbroms men fick nog högst sannolikt hjälpa till för det mesta. Så från årsmodell 1931 stämmer nog gott.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5610
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: När, vilket år infördes bromsar fram?

Inläggav Per Thomson » 07 sep 2020, 08:10

1931 stämmer enligt Palle.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7369
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: När, vilket år infördes bromsar fram?

Inläggav Malte. E » 08 sep 2020, 20:54

Upptäcker till min grämelse att jag angivit fel chassityp för de
militära radiobussarna, chassitypen är 8116, och inte det som
jag lögnaktigt påstod. Ber om ursäkt !
Så där är det att vara kompis med dr Alzheimer.
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: När, vilket år infördes bromsar fram?

Inläggav Bo Norvinge » 18 sep 2020, 15:41

Apropå frambromsar så delgav Jan Tägt på MHRF info om ett av deras ärende där en Volvolastbil från 1928 som inte godkänts i en registreringsbesiktning på grund av just avsaknaden av frambromsar. Transportstyrelsen hävdar att gällande regler från 50-talet står fast.
Ärendet är överklagat.
Tragiskt hanterat av myndigheten enligt min mening.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: När, vilket år infördes bromsar fram?

Inläggav Anders » 01 okt 2020, 20:34

Jag kan hjälpa dig om du vill med att överföra skriften till dator Malte.

MVH
Anders

Malte. E skrev:Om framhjulsbromsar.
Jag har letat i mitt starkt uttunnade bibliotek. Fann att Scania-Vabis INTE hade sådana 1928. Men ungefär medio 1930-tal hade de kommit.
Detta hittade jag i datorn, där jag hade det femsidiga manuskriptet till en artikel i Tunga Magasinet, artikeln hade titeln :
"Lite funderingar, del 2. År och månad obekant.
Artikeln var en relativt utförlig historik över Scania-Vabis bromsar från 1920-tal fram till ca 110-modellernas tidsålder.
Jag kan inte överföra texten hit och nu, vad jag kan göra är att skriva ut på papper som sedan postas. Men då hinner det bli totalt ointress-
ant ! Som Anders Näslund sade= "Du och jag är födda sådär 20 år för tidigt" ! Han menade datorkunnandet.
Malte E.
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: När, vilket år infördes bromsar fram?

Inläggav Malte. E » 02 okt 2020, 22:14

Svar till signaturen Anders.
Jag har läst ditt erbjudande och tackar för det, men min datorvärld är komplicerad. Jag har två datorer, varav den
ena, den jag nu skriver på står i förbindelse med yttervärlden via internet.
Den nämnda historiken om Scania-Vabis bromsar finns emellertid i en annan dator som saknar denna yttre förbindelse.
Den kan endast producera papper via en skrivare, nämnda artikel är fem A4 sidor lång. det är för mycket för ett forum
av veteranlastbilars typ . Det var ju ursprungligen skrivet för en papperstidning. Nämligen den hädangångna Tunga Magasinet.
Hälsningar
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Nästa

Återgå till Scania-Vabis Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster